اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

عروس زاگرس و «جشن‌ واره» مطبوعات محلی

استان ایلام معروف به عروس زاگرس طی روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه میزبان جشنواره مطبوعات محلی زاگرس است.

عروس زاگرس و «جشن‌ واره» مطبوعات محلی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، جشنواره یا همان جشن+واره در لغت دارای مفهوم و معنایی است که به آن پرداخته می‌شود.

واره یعنی نوبت، مرتبه، به قول رودکی سمرقندی: گل دگر ره به گلستان آمد واره باغ و بوستان آمد.

واره وقتی به آخر اسم ملحق شود معانی مختلفی پیدا می‌کند از جمله نوبت شادی.

جشن یعنی مجلس شادمانی، محفل نشاط ، ضیافت، سرور و شادی.

برگزاری مراسمی تحت عنوان جشنواره بدین علت است که برگزارکنندگانش می‌خواهند اتفاق مبارکی که مثلاً سال پیش در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، ‌صنعتی و نظایر آن رخ داده است، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند.

حال با این مقدمه کوتاه وارد موضوع جشنواره ملی - موضوعی مطبوعات محلی شده و در این باب به چند نکته پرداخته می‌شود.

استان 540 هزار نفری ایلام یکی از مناطق و استان‌های کوچک کشور از حیث وسعت و جمعیت است اما در مقابل این کوچکی، بزرگانی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فرهنگ و رسانه دارد.

استان در حال توسعه ایلام در حوزه مطبوعات و رسانه حدود 100 نشریه محلی و دفاتر مطبوعات منطقه‌ای و سراسری دارد و افزون بر این نمایندگی 10 خبرگزاری فعال در استان ایلام وجود دارد.

در این دفاتر مطبوعات محلی، منطقه‌ای، سراسری و خبرگزاری‌ها افراد و کارشناسان نخبه‌ای وجود دارند که بسیاری از آنان دانش‌آموخته علم ارتباطات و شمار دیگری دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با این علم نوین دنیا بوده و بسیاری از همکاران با کسب مدارج علمی کارشناسی، کارشناس ارشد و حتی دکترا در این حوزه فعالیت دارند.

این توانمندی و درایت از دید مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دور نمانده و در واقع با میزبانی ایلام از جشنواره مطبوعات محلی موافقت کردند.

این رویداد بزرگ یعنی برپایی نخستین جشنواره ملی مطبوعات محلی با عنوان زاگرس برگ زرینی در کارنامه درخشان اصحاب و مسئولان فرهنگ استان ایلام خواهد بود.

نکته ممتاز این رویداد این است که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به اهالی رسانه استان ایلام اعتماد کرده و برپایی این جشنواره را بر عهده اصحاب رسانه گذاشتند.

بر این اساس دبیر اجرایی این جشنواره با به کارگیری شماری از اصحاب رسانه و مطبوعات استان و همکاری صمیمانه مسئولان و مدیران میانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمات این جشنواره را در استان فراهم کردند.

این جشنواره با هدف همگرایی و هم‌اندیشی اصحاب رسانه استان ایلام با دیگر همصنفان خود در سراسر کشور برپا شده و منظور غایی این جشنواره رقابت سالم اصحاب مطبوعات محلی ایلام با دیگر دست‌اندرکاران این حوزه در سراسر کشور است.

همانطور که بیان شد حوزه مطبوعات محلی استان ایلام دارای ظرفیت و استعدادهای نیروی انسانی ویژه‌ای است که امیدواریم در این رقابت دوستانه خوش بدرخشند و بار دیگر نام مطبوعات ایلام در سراسر کشور به نیکی یاد شود.

در پایان امید است که اصحاب رسانه ایلام و مردم فرهنگ‌دوست ایلام میزبان خوبی برای دعوت‌شدگان به این جشنواره از جمله برگزیدگان مطبوعات محلی کشور، کارشناسان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کارشناسان و مسئولان مطبوعات ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور باشند.

انتهای پیام/2246/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول