اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد ‌

سم‌پاشی 210 هزار رأس دام در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: تا پایان سال‌ جاری در بیش از 200 روستای ریگان، بیش از 10 هزار رأس دام سنگین، 200 هزار رأس دام سبک و بیش از 80 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی می‌شوند.

سم‌پاشی 210 هزار رأس دام در ریگان

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت:‌ ‌انجام اصول مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام از جمله وظایف حرفه دامپزشکی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین این عملیات‌ها انجام سمپاشی دام و اماکن دامی است از آن جایی که انگل‌های خارجی از قبیل کنه، شپش، ‌جرب‌، کک‌ها و تخم ‌لارو برخی حشرات موج آسیب جدی بر پوست و جلد دام می‌شود، لذا ‌تاثیر سوء بر بازار اقتصادی این فرآورده دامی دارند همچنین انگل‌های خارجی با خون‌خواری موجب کم‌خونی و بروز لاغری در دام و زمینه‌سازی دیگر بیماری‌های دامی می‌شوند.

جعفری بیان کرد: ‌این انگل‌ها از قبیل کنه‌ها با تاثیر بر پایانه‌های عصبی‌ عضلانی دام و اختلال در آزادسازی و تجزیه استیل کولین سبب فلجی و ضعف عضلانی در دام می‌شوند.

وی افزود: همچنین اینگونه انگل‌ها در انتقال بیماری‌های عفونی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب زرد، تب استخوان شکن‌، آناپلاسموز‌، بابزیوز و ... به انسان ‌و دام نقش دارند.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ‌به‌‌ منظور مبارزه و انجام سمپاشی به عنوان مهم‌ترین برنامه پروتکلی کنترل این بیماری‌ها مدنظر است، سمپاشی دام در قالب سه طرح جامع، مبارزه با میازیس و مبارزه با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می‌شود.

جعفری تصریح کرد: این شبکه در راستای اهداف سازمان دامپزشکی کشور و به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور در قالب طرح‌های کنترل و مبارزه با بیماری‌های واگیر و انگلی دامی و بیماری‌های ناشی از معضل خشکسالی از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌ در بیش از 200 روستای ریگان، بیش از 10 هزار رأس دام سنگین، 200 هزار رأس دام سبک و بیش از 80 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی می‌شوند.

وی گفت:‌ با توجه به نقش آموزش و ترویج در کنترل بیماری دامی و تاثیر مثبت آشنایی دامداران بر رشد جمعیتی دام و بالا رفتن راندمان تولیدات دامی ‌از ابتدای سال جاری ‌سه مورد کلاس آموزشی در بخش مرکزی‌، گنبکی و مناطق عشایری با محوریت سمپاشی دام و اماکن دامی برگزار شده است.

انتهای پیام/80014/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول