اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از تیر ماه امسال

چای سبز مشمول استاندارد اجباری می‌شود

کارشناس مسئول اداره اجرایی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان گفت: از تیر ماه امسال چای سبز مشمول استاندارد اجباری می‌شود.

چای سبز مشمول استاندارد اجباری می‌شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، علیرضا نیک‌کار ظهر امروز در گردهمایی کارخانه‌داران چای شمال این شهرستان با اشاره به عرضه چای سنواتی غیرقابل شرب از انبارهای سازمان تعاونی گیلان، اظهار کرد: مواضع استاندارد در این زمینه مشخص است و سلیقه‌ای نیست.

وی افزود: طبق مقررات عمومی کشور و موسسه استاندارد، از اول فروردین سال 91 چای مشمول استاندارد اجباری شده است.

نماینده مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان ادامه داد: کارخانه‌داران در زمینه تولید، تمرکز، فروش و توزیع چای باید برای اخذ پروانه به موسسه استاندارد مراجعه کنند که اکنون تعدادی اقدام به این کار کردند و برخی نیز در شرف اخذ پروانه هستند.

وی با بیان اینکه تعداد کمی از تولید کنندگان چای پروانه استاندارد دارند، اذعان کرد: طبق مصوبه قانونی استاندارد چای که سه سال از تولید آن گذشته باشد دیگر قابلیت مصرف انسانی ندارد اما می‌تواند به مصارف صنعتی برسد.

نیک‌کار با اشاره به اینکه مصارف صنعتی چای تنها تبدیل آن به کمپوست نیست، گفت: تکلیف چای سنواتی این است که به مصرف انسانی نرسد.طبق مصوبه دولت چای سنواتی سال‌های 72 تا 79، 80 تا 82، 85 تا 86، 87 تا 89 باید به کمپوست تبدیل شود.

این کارشناس مسئول عرضه چای 87 و 89 را غیر قابل شرب دانست و یادآور شد: اکنون که از تاریخ مصوبه هیئت دولت چند سال می‌گذرد، چای سال‌های 87 و 89 جزو چای سنواتی محسوب شده و غیر قابل مصرف انسانی است.

وی با تصریح بر اینکه برای جلوگیری از توزیع چای سنواتی به واحدهای عرضه این چای مراجعه کردیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون تاکنون دو واحد انبار توزیع چای سنواتی در گیلان پلمپ شده است.

نیک‌کار وظیفه موسسه استاندارد در برخورد با واحدهای انبار چای سنواتی را تا زمانی دانست که پرونده آنها به مراجع قضایی مراجعه نکرده باشد.

وی اذعان کرد: زمانی که پرونده چای سنواتی انبارها در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد از حیطه اختیار ما خارج می‌شود و تصمیم‌گیرنده دستگاه قضایی است که باید تکلیف چای سنواتی انبار شده را مشخص کند.

این کارشناس مسئول متذکر شد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، هیچ گواهی استاندارد برای چای سنواتی در گیلان صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول