اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تبادل نامه بین اوباما و پوتین برای خروج از بن‌بست روابط دوجانبه

پاسخ رئیس‌ جمهوری روسیه به پیام کتبی «باراک اوباما» در آینده نزدیک به واشنگتن فرستاده خواهد شد که تلاش دو کشور برای خارج کردن روابط دوجانبه از بن‌بست موجود است.

تبادل نامه بین اوباما و پوتین برای خروج از بن‌بست روابط دوجانبه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»،  روسیه و آمریکا شروع به تلاش برای خارج شدن از بن‌بست بوجود آمده در روابط دوجانبه طی چند سال اخیر نموده‌اند.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، "نیکولای پاتروشیف" دبیر شورای امنیت روسیه در تاریخ 20 ماه مه به همراه پیام کتبی "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه برای "باراک اوباما" عازم واشنگتن خواهد شد.

این پیام پاسخی به  نامه اوباما برای پوتین است که در 15 ماه مارس توسط "توماس دونیلون" مشاور رئیس جمهوری آمریکا به رهبر روسیه تحویل داده شد.

این روزنامه از محتوای نامه اوباما مطلع شده است. در واقع مقامات واشنگتن به مسکو پیشنهاد دادند که برغم وجود اختلافات، طرفین روی حل و فصل مسائل راهبردی تکیه کرده تا به توافقات شفافی در این خصوص دست یابند.

یک مقام نزدیک به وزارت خارجه آمریکا به این روزنامه گفته است: مقامات واشنگتن 20 ماه مه در انتظار سفر دبیر شورای امنیت روسیه هستند تا پاسخ ولادیمیر پوتین برای باراک اوباما را دریافت کنند. یک مقام کاخ کرملین یادآور شده که این نامه آماده شده، ولی به دلایلی این نامه هنوز به واشنگتن فرستاده نشده است. 

بر اساس اطلاعات رسیده به این روزنامه، اصلی‌ترین نکته در نامه اوباما برای پوتین آن است که روسیه و آمریکا، بعنوان دو قدرت بزرگ جهانی باید روی ماموریت تاریخی خود و در جهت حل مشکلات جهانی تکیه کنند، نه مسائل کوچک. لازم به ذکر است که طی سال گذشته اخیر مسائلی همچون تصویب «قانون ماگینسکی»، پاسخ روسیه به آن، تشدید قوانین مربوط به فعالیت شرکت‌های غیرتجاری در روسیه و برخی مسائل دیگر، موجب تیرگی روابط دوجانبه شده است. 

در این نامه پیشنهاداتی هم برای بهبود روابط دو کشور صورت گرفته است. اوباما پیشنهاد تهیه توافقنامه الزام آوری در مورد شفافیت همکاری طرفین در  زمینه طرح سپر موشکی را داده تا برنامه‌های تدافعی دو کشور در این خصوص تهدیدی برای طرف مقابل نداشته باشد.

به عقیده برخی تحلیلگران، این امکان وجود دارد که مسکو پیشنهاد آمریکا را بپذیرد، چرا که شفافیت در زمینه طرح سپر موشکی به خودی خود مفید بوده و ابزاری برای تقویت اعتماد متقابل است. البته جزییات این مسئله و چگونگی تبادل اطلاعات در این خصوص باز هم می‌تواند مشکلاتی را به طرفین به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول