اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله یزدی عنوان کرد

تعیین دایره مفهوم «مدیر و مدبر» از سوی شورای نگهبان

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کلمه «مدیر و مدبر» به عنوان یکی از شرایط رئیس جمهور توسط اعضای شورای نگهبان تفسیر شده است.

تعیین دایره مفهوم «مدیر و مدبر» از سوی شورای نگهبان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمد یزدی در درس خارج فقه خود اظهار داشت: یکی از دوستان در تماس تلفنی با بنده بعد از تعارفات و احوالپرسی گفت که فلانی من همیشه به شما تلفن کرده و عادی صحبت می‌کنم اما امروز می‌خواهم به گونه دیگری صحبت کنم.

وی ادامه داد: این دوست عزیز اینگونه ادامه داد که در شورای نگهبان نسبت به احراز صلاحیت‌ها سخت بگیرید؛ چه معنا دارد که هرکس هوس ریاست جمهوری کرد بیاید ثبت‌نام کند، کشور را واقعا می‌شود دست اینها داد و اسم چند نفر را برد و گفت مثلا عوام می‌بینند طرف سید است می‌گویند شخصیت محترمی است و اگر به او رای ندهیم جدش کمر ما را می‌زند در حالی که اگر رای بدهند جدش کمر ما را می‌زند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت ثبت‌نام این دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: 686 نفر نام‌نویسی کردند که همه اینها هم نمی‌خواهند رئیس جمهور شوند بلکه فقط آمدند که بگویند ما آمدیم و فیلمی از آنها گرفته شود و الا نمی‌خواهند رئیس جمهور شوند.

وی با بیان اینکه 12 نفر از ثبت‌نام کنندگان خانم هستند، به سخن یکی از آنها که گفته اگر رئیس جمهور شود نیمی از کابینه وی خانم خواهند بود اشاره کرد و افزود: معروف است که یکی را به روستا راه نمی‌دادند سراغ خانه کدخدا را می‌گرفت حال اجازه ریاست جمهوری به بانوان داده نمی‌شود آن موقع حرف از کابینه می‌زنند.

یزدی با اشاره به شرایط عمومی مندرج در اصل 115 قانون اساسی گفت: تعداد کمی نیستند که شرایط عمومی کلی را دارند هرچند در برخی از آنها از قبیل ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی در تبیین اختلاف نظر در مورد ایرانی‌الاصل بودن بین اعضای شورا عنوان کرد: در گذشته و در ارتباط با جلال الدین فارسی که در دفعه اول انتخاب شد اما با دستور امام مبنی بر رعایت مر قانون برطرف شد، این تجربه را داریم.

عضو شورای نگهبان در مورد کلمه «مدیر و مدبر» به عنوان یکی از شرایط رئیس جمهور بیان کرد: مدیر به معنای آن است که کسی در شرایط عادی بتواند متعلق اداره‌اش را به تناسب حکم و موضوع اداره کند.

وی از تفسیر این دو کلمه برای نخستین بار توسط شورای نگهبان خبر داد و تاکید کرد: تدبیر غیر از اداره است یعنی بعد از اداره باید اندیشه پیشگیری از به وجود آمدن بحران را داشته و اگر بحران پیش آمد توان مدیریت در شرایط بحران را داشته باشد.

یزدی ادامه داد: بسیاری از کاندیداها به دلیل نداشتن صفت مدیریت و مدبریت کنار می‌روند چون شورای نگهبان طبق قانون باید این شرایط را احراز کند و اگر احراز نکرد به این معنا نیست که وی به درد هیچ کاری نمی‌خورد بلکه ممکن است در سطح پایین‌تری از ریاست جمهوری کارآیی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان هفت الی هشت نفر باقی می‌مانند که باید از بین آنها اصلح را انتخاب کرد به این معنا که متوجه باشیم که اسلام و مقدسات اسلامی و مدیریت اسلامی را به دست آنها می‌خواهیم بدهیم.

انتهای پیام/78001/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول