اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول منابع طبیعی چالوس خبر داد

اجرای مدیریت « چرای دام» در ییلاق‌های چالوس

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس از اجرای مدیریت «چرای دام» در مراتع ییلاقی حوزه چالوس خبر داد.

اجرای مدیریت « چرای دام» در ییلاق‌های چالوس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، مهرداد خزایی‌پول ظهر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت «چرای دام» در مراتع ییلاقی حوزه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح از اوایل خرداد در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار با کنترل پروانه چرای دام از ورود دامداران غیرمجاز، فاقد پروانه و نیز دام مازاد بر پروانه، همچنین دامداران مشمول طرح خروج از دام که از حقوق ارتفاقی بهره‌مند شدند، ممانعت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مراتع حوزه شهرستان چالوس در ارتفاعات البرز واقع شده است، عنوان کرد: این مراتع و منابع طبیعی در حفظ خاک و جلوگیری از بروز سیلاب‌های فصلی، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و سفره‌های آب زیرزمینی، تلطیف هوا، تولید اکسیژن، استفاده‌های تفرج‌گاهی، کوهپیمایی، حفظ تنوع گیاهی، جانوری و تولید علوفه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس اظهار کرد: دامداران مراتع حوزه این اداره با فرا رسیدن فصل رویش که از 15 خرداد گیاهان به مرحله حداکثری تولید می‌رسند، آغاز شده و تا پایان فصل تعلیف (اواخر شهریور) از گونه‌های گیاهی مرتعی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به نقش دامداران در فرایند اقتصاد پرداخت و گفت: دامداران با تولیدات دامی خود که عمدتا به صورت سنتی تهیه می‌شود نقش به‌سزایی در گردش اقتصاد و ایجاد اشتغال دارند.

خزایی خاطرنشان کرد: هر چند مشکلات اقتصادی باعث می‌شود تا دامداران به ناچار با افزایش تعداد دام و یا حتی ورود پیش از موعد و خروج دیرتر از موعد مقرر در پروانه «چرای دام» اقدام می‌کنند که در این باره باید از سوی مسئولان امر نسبت به فرهنگ‌سازی برای دامداران زحمتکش در راستای حفظ پوشش گیاهی مرتع تدابیری اندیشیده شود تا دامداران منافع درازمدت را به منافع کوتاه‌مدت ترجیح دهند و در این راستا نقش شوراهای اسلامی، دهیاران، حافظان منابع طبیعی و گروه‌های n.g.o بر کسی پوشیده نیست.

وی به مشکلات دامداران منطقه اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات دامداران منطقه نیاز مبرم به علوفه برای تامین غذای دام در خارج از فصل تعلیف است که این امر سبب شد تا دامداران به ناچار نسبت حضور بیش از در مراتع در خارج از فصل مبادرت کنند.

خزایی گفت: مسئولان باید در راستای طرح کارگروه کشاورزی اولویت در اجرای پروژه‌های اجرایی را به طرح کشت علوفه اختصاص دهند که این کار علاوه بر ایجاد اشتغال و تاسیس دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی به حفظ مراتع و بستر و توسعه حیات منابع طبیعی کمک قابل توجهی می‌کند.

انتهای پیام/86019/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول