اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرتع اداره‌ کل منابع ‌طبیعی کردستان خبر داد

جلوگیری از ورود 12 هزار راس دام غیرمجاز به مراتع کردستان

رئیس اداره مرتع اداره ‌کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال از ورود 12 هزار راس دام غیرمجاز به مراتع استان جلوگیری شد.

جلوگیری از ورود 12 هزار راس دام غیرمجاز به مراتع کردستان

محمدانور خانقائی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به مراتع استان پنج پاسگاه به صورت ثابت در استان مستقر شدند.

وی تصریح کرد: مکان استقرار پاسگاه شماره یک در ورودی شهرستان کامیاران، شماره دو در گردنه گشکی کامیاران، شماره سه در روستای گلالی قروه در نزدیکی گردنه خسروآباد و شماره چهار نیز در روستای سلطان‌آباد قروه و پنجمین پاسگاه نیز در روستای سراب‌قامیش سنندج است.

این مسئول ادامه داد: هر کدام از پاسگاه‌های مذکور مجهز به خودرو سواری و موتورسیکلت هستند و ماموران به طور شبانه‌روزی در مراتع موجود و مسیرهای مورد نظر گشت‌زنی می‌کنند.

رئیس اداره مرتع اداره‌ کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: کشیک ‌شبانه‌روزی و استقرار پاسگاه‌ها از 25 فروردین‌ماه هر سال آغاز می‌شود و تا 75 روز به طول می‌انجامد.

خانقائی افزود: بعد از این مدت گونه‌های مرتعی زرد می‌شوند و دیگر ورود دام به مراتع مشکل‌ساز نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص داده شده به اجرای پروژه جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به مراتع استان 560 میلیون ریال است، خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه‌ با یک شرکت حفاظتی از طریق مناقصه قرارداد منعقد شده است.

این مسئول با بیان اینکه مساحت مراتع کردستان یک میلیون و 414 هزار هکتار است، تصریح کرد: ظرفیت مراتع استان یک میلیون و 900 واحد دامی است.

رئیس اداره مرتع اداره ‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به آمار موجود حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد دامی در استان وجود دارد لذا مراتع کردستان ظرفیت پذیرش دام مهاجر را ندارد.

خانقائی اضافه کرد: از ابتدای شروع پروژه جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به استان تاکنون 12 هزار راس دام مهاجر که اغلب از استان‌های کرمانشاه و ایلام به کردستان آمده بودند، برگشت داده شدند.

وی در پایان گفت: امسال به دلیل وضعیت مطلوب مراتع کردستان میزان تمایل دامداران استان‌های دیگر برای ورود به استان بیشتر از سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/79003/ز30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول