اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شمال استان اردبیل انجام می‌شود

بره‌گیری با روش هورمونی

مدیر امور دام ایستگاه مطالعاتی پرورش دام مغان گفت: با هدف تکثیر گونه مغانی گوسفند، بره‌گیری به روش هورمونی در حال اجرا است.

بره‌گیری با روش هورمونی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عزیز صالحی در جریان بازدید از طرح‌های توسعه و تکثیر گونه گوسفند مغانی به عنوان یک نژاد با اصالت اظهار داشت: گوسفند مغان به عنوان یک نژاد اصیل و با ارزش از برجستگی‌های ظاهری و رشد مناسب برخوردار است، به طوری که درشت بودن این گوسفندان و زیست در فضاهای آزاد از مهم‌ترین شاخصه‌های گوسفند اصیل نژاد مغان است.

وی تصریح کرد: این نژاد به صورت پراکنده در استان‌های آذربایجان‌شرقی تا غرب دریای خزر وجود دارد، به طوری که از 10 میلیون رأس گوسفند با نژاد مغانی حدود 2.5 میلیون رأس در استان اردبیل متمرکز شده است.

مدیر امور دام ایستگاه مطالعاتی پرورش دام مغان خاطرنشان کرد:‌ گوسفند نژاد مغانی طرفداران بسیاری دارد، به طوری که 117 رأس از آن برای پرورش و بهره‌گیری از ظرفیت زادوولد آنها در اختیار عشایر منطقه‌ای قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌شود از این ظرفیت عشایر کوچ‌رو استفاده کنند.

صالحی اضافه کرد: حدود 120 رأس نیز که اغلب قوچ اصلاح شده است، برای ترویج و تولید مثل مناسب‌تر در اختیار جامعه عشایری قرار گرفته تا با بهره‌گیری از این ظرفیت، توان محصولات مختلفی را تولید و روانه بازار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیر امور دام ایستگاه مطالعاتی پرورش دام مغان ظرفیت تولید عشایر مغان را با بهره‌گیری از نژاد مغانی یک‌هزار تن پشم، 15 هزار تن شیر و 16 هزار تن گوشت قرمز اعلام کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه ویژه به این ظرفیت‌ها می‌توان تولیدات را در دو سه سال آینده ارتقا داد.

وی در پایان بیان کرد: سال‌هاست که طرح ملی حفاظت و تکثیر نژاد اصیل مغانی گوسفند در حال انجام است که در این زمینه بره‌گیری به روش هورمونی و اصلاح برخی از گونه‌ها در دستور کار قرار گرفته که نتایج مثبتی نیز از طریق تحقیقات به عمل آمده در حوزه مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد مغان صورت گرفته است.

انتهای پیام/62003/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول