اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ظهر امروز صورت گرفت

مذاکرات هیئت‌های تجاری فراه افغانستان و خراسان جنوبی

مذاکرات رسمی هیئت‌های تجاری و بازرگانی استان‌های فراه افغانستان و خراسان جنوبی در بیرجند انجام شد.

مذاکرات هیئت‌های تجاری فراه افغانستان و خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، والی فراه افغانستان ظهر امروز در جریان مذاکرات رسمی هیئت‌های تجاری و بازرگانی استان‌های فراه افغانستان و خراسان جنوبی در بیرجند، گفت: مشترکات دینی، اعتقادی، فرهنگی و تاریخی زیادی بین دو کشور ایران و افغانستان است و همچنین همکاری‌ها، مساعدت‌ها و تلاش‌های برادران ایرانی در دوران جهاد در افغانستان هیچگاه از ذهن مردم افغانستان محو نمی‌شود.

محمد اکرم خیلواک افزود: پیشرفت‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی طی 12 سال گذشته در افغانستان صورت گرفته، اما هنوز به رغم تلاش‌ها و پیشرفت‌های بسیار خوب صورت گرفته این اقدامات کافی نیست چرا که این کارها از صفر آغاز شده و زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بی‌شماری در افغانستان وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

والی فراه افغانستان با اشاره به انتقال قدرت در سال جاری در افغانستان، عنوان کرد: امسال سال پر چالشی برای این کشور است، زیرا پروسه انتقال قدرت در ابعاد امنیتی و اقتصادی به وقوع می‌پیوندد و ملت قهرمان افغانستان خود امنیت کشور را به دست می‌گیرد.

خیلواک عنوان کرد: تا سال گذشته امنیت استان فراه افغانستان به دست نیرو‌های ناتو بود اما در سال جاری 90 درصد امنیت به کمک نیرو‌های مردمی و بومی استان تامین می‌شود.

وی با اشاره به پروژ‌ه‌های اقتصادی و همکاری‌های خراسان جنوبی در این استان، بیان داشت: استان فراه سومین استان وسیع افغانستان بوده و دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی است و می‌تواند موجب توسعه استان‌های همجوار خود از جمله خراسان جنوبی شود. 

والی فراه افغانستان ادامه داد: زراعت و کشاورزی از جمله ظرفیت‌های این استان است و در حال حاضر 550 هزار هکتار زمین زراعی در این استان وجود دارد که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم تنها 20 درصد از آنها مورد استفاده و کشت قرار می‌گیرد.

خیلواک به تولید 100 هزار تن خربزه در سال گذشته و رتبه اول محصول انار در این استان اشاره کرد و گفت: اما با توجه به نبود امکانات و تکنولوژی‌های مدرن کشاورزی در این استان آماده‌ایم تا از تجارب خراسان جنوبی در بخش زراعت و کشاورزی استفاده کنیم همچنین 10 هکتار از زمین‌هایی که قبلاً زیر کشت خشخاش بود را در این استان از بین بردیم که پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: وجود 290 کیلومتر مرز مشترک با استان خراسان جنوبی از دیگر ظرفیت‌های استان فراه است و تاسیس شهرک بندری میل 78 به تصویب وزارت بازرگانی افغانستان رسیده و زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شده که همکاری‌ها و مساعدت‌های طرف ایرانی نیز در این رابطه بسیار مهم و راهگشا است.

والی فراه افغانستان با بیان اینکه تعداد 100 هزار نفر دانشجو افغانستانی در سال 81 به 10 میلیون نفر افزایش یافته، گفت::وجود سه مرکز دانشگاهی در استان فراه ظرفیت خوبی برای توسعه روابط خراسان جنوبی در بعد فرهنگی به استان فراه افغانستان است.

خیلواک، رفع موانع ترانزیت کالا از افغانستان به ایران را از دیگر نیازهای این استان دانست و یادآور شد: باید از تمام ظرفیت مرز به عنوان یک فرصت طلایی برای توسعه و پیشرفت دو کشور، به ویژه استان‌های خراسان جنوبی و فراه استفاده شود.

وی با بیان اینکه تامین برق یکی دیگر از نیازهای اساسی این استان در مسیر رشد و توسعه است، خاطر نشان کرد: با توجه به پتانسیل خراسان جنوبی از حیث تولید برق امیدواریم تا صادرات برق از خراسان جنوبی به استان فراه افغانستان هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

والی فراه افغانستان مشکل بیکاری جوانان در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و اذعان داشت: احداث مراکز فنی و حرفه‌ای در راستای ایجاد شغل برای جوانان استان فراه افغانستان از دیگر مواردی است که مورد انتظار است که به زودی عملیاتی می‌شود.

خیلواک همچنین به دلیل توسعه بیشتر روابط خواستار ایجاد نمایشگا‌ه‌های دائمی و موقت در استان فراه افغانستان شد.

انتهای پیام/‌22481/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول