اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

با گذشت ۲ ماه از دستور کرزی

نیروهای آمریکایی هنوز هم در افغانستان مشغول آزار مردم محلی هستند

با وجود دستور کرزی مبنی بر خروج فوری نیروهای آمریکایی از وردک، این نیروها هنوز هم در این ولایت حضور دارند و به آزار و اذیت مردم ادامه می‌دهند.

نیروهای آمریکایی هنوز هم در افغانستان مشغول آزار مردم محلی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «آنتی‌وار»، دو ماه پس از اینکه برای اولین بار دولت افغانستان نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از میدان وردک هشدار داد، می‌گذرد اما هنوز هم این نیروهای در این ولایت حضور دارند و دولت افغانستان هم به شدت از این مسئله ناراضی است.

گزارشات جدید از افزایش فشار برای خروج این نیروها از این ولایت خبر می‌دهد.

مقامات افغان می‌گویند که آنها به یک شهروند افغانی‌الاصل مقیم آمریکا به نام «زکریا قندهاری» مظنون هستند.

به اعتقاد آنان این فرد در حداقل بیش از 15 قتل یا آدم‌ربایی مختلف نقش داشته است و در یک فیلم ویدیویی که در آن زندانیان شکنجه می‌شوند نیز این فرد دیده شده است.

به نظر می‌رسد قندهاری با نیروهای ویژه آمریکایی که در منطقه «نرخ» ولایت میدان وردک حضور دارند همکاری می‌کند.

در میان اتهام وی به قتل 15 تن، وی متهم به قتل «محمد قاسم» یکی از شهروندان افغان است که جسد وی در یک زباله‌دان در نزدیکی پایگاه نیروهای آمریکایی کشف شد.

مقامات آمریکایی وجود نوار ویدیویی قندهاری را تأیید کردند، اما انکار کردند که وی یک شهروند آمریکایی باشد.

به گفته مقامات افغان قندهاری در این فیلم انگلیسی صحبت می‌کند و یکی از همکاران وی که در فیلم دیده نمی‌شود نیز به زبان انگلیسی آن هم با لهجه آمریکایی سخن می‌گوید.

به گفته این منبع، قندهاری در قالب نیروهای ویژه آمریکایی و با لباس‌های ارتش این کشور با داشتن مصونیت و ریش بلند سوار بر موتورهای خاص این نیروها در اطراف پایگاه نظامیان آمریکایی اقدام به دستگیری شهروندان افغان کرده بود.

پیش از این «جان آلن» فرمانده نیروهای آمریکایی وعده داده بود که قندهاری را به مقامات افغان تحویل می‌دهد، اما بعد مقامات آمریکایی ادعا کردند قندهاری گریخته و پس از آن هم اعلام کردند که آلن درخصوص تحویل این فرد به مقامات افغان هیچ قولی نداده است.

این نخستین بار نیست که نیروهای آمریکایی به قتل و آزار و اذیت شهروندان افغان متهم می‌شوند، این نیروها بارها این قبیل اقدامات را تکرار کرده‌اند که هربار با خشم و واکنش مقامات افغان همراه بوده است.

در خونین‌ترین حادثه‌ای که در تاریخ حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان اتفاق افتاد، یکی از نظامیان آمریکایی به نام «رابرت بلیتس» با خروج از پایگاه خود در منطقه «پنجوایی» ولایت «قندهار» با حمله به شهروندان یک روستا، آنان را به رگبار بست که بر اثر آن 16 غیرنظامی از جمله تعدادی زن و کودک کشته شدند.

این نظامی آمریکایی پس از کشتار غیرنظامیان به اجساد آنان نیز رحم نکرد و آنها را به آتش کشید.

اوایل اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور افغانستان با متهم کردن نیروهای ویژه آمریکایی به ایجاد بی‌ثباتی در ولایت وردک از آمریکا خواست ارتش خود را از این ولایت خارج کند.

وی ضرب‌الاجلی 2 هفته‌ای را برای خروج این نیروها از میدان وردک تعیین کرد که تا کنون این امر محقق نشده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول