اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

آمریکا به بیانیه کرزی واکنش نشان داد

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان نیست

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در افغانستان نیست، افزود: حضور آمریکا در خاک افغانستان تنها به درخواست دولت افغانستان میسر خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «پژواک»، «جی کارنی» در یک کنفرانس خبری گفت: آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی دائمی در افغانستان نیست.

کارنی خاطرنشان کرد که هرگونه حضور نظامی آمریکا پس از سال 2014 میلادی تنها به خواست دولت افغانستان خواهد بود که هدف آن آموزش سربازان افغانستان و شناسایی آخرین عوامل القاعده خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت قصد ما این است که به تفاهم‌نامه‌ای امنیتی میان افغانستان و آمریکا دست یابیم تا به نیروهای آمریکایی اجازه دهد به زیرساخت‌های افغانستان دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند.

این در حالی است که رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در دانشگاه کابل اظهار داشت که واشنگتن خواستار ایجاد پایگاه‌های نظامی در شهرهای اصلی افغانستان همچون «کابل»، «بگرام»، «مزار شریف»، «جلال‌آباد»، «گردیز»، «قندهار»، «هلمند»، «شیندند» و «هرات» است.

کرزی درباره موافقتش با اینکه آمریکا پس از سال 2014 و خروج سربازان خارجی 9 پایگاه در افغانستان داشته باشد، گفت: نخست آمریکا باید تضمین‌های اقتصادی و امنیتی دهد.

کرزی که روز پنجشنبه در مراسمی در دانشگاه کابل می‌گفت تصریح کرد: افغانستان آماده است بدین منظور یک توافق مشترک امضا کند.

پیش از این در بیانیه کرزی آمده بود که واشنگتن قصد دارد پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو تا سال 2014، پایگاه‌های نظامی جدیدی در افغانستان ایجاد کند.

این چندمین باری است که مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که خواستار ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان نیستند، اما باید دید تا چه اندازه در گفته‌های خود صادق هستند.

روز گذشته، «فضل هادی مسلمیار» رئیس مجلس سنای افغانستان با انتقاد صریح از نیروهای آمریکایی به دلیل عدم صداقت در افغانستان از امضای پیمان امنیتی با این کشور اظهار پشیمانی کرد.

این مقام افغان با هشدار نسبت به سیاست‌های آمریکا در افغانستان گفت: در صورت ادامه این سیاست، مردم افغانستان در برابر آنان قیام کرده و کشور افغانستان تبدیل به ویتنام دوم در افغانستان خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول