اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی همدان:

واقعه 30 مهر همدان ثبت ملی شد / شهر زیرزمینی سامن و ارزانفود جهانی می‌شوند

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان از ثبت ملی شدن واقعه 30 مهر همدان خبر داد و گفت: دو شهر زیرزمینی سامن و ارزانفود نیز برای جهانی شدن پیشنهاد شده است.

واقعه 30 مهر همدان ثبت ملی شد / شهر زیرزمینی سامن و ارزانفود جهانی می‌شوند

بهرام توتونچیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به اینکه پیکره هر کشوری میراث فرهنگی و نشانه‌هایی از تاریخ گذشتگان است، افزود: این میراث که به یادگار از گذشتگان به ما رسیده، باید به هر بهانه‌ای برای معرفی اقدام شده و برای اذهان عمومی نمایان شود.

وی با اشاره به اینکه آثار منقول و غیر منقول میراثی با قرار گرفتن در فهرست آثار ملی باید به نوعی معرفی شود، افزود:‌ بخشی از میراث فرهنگی در اشیاء، وسایل، تنقلات و سوغات شهرها نهفته است که رسالت سازمان شناسایی، معرفی و ارسال پرونده‌های آنها برای ثبت است.

معاون میراث فرهنگی همدان بخشی از آداب و سنن فرهنگ همدانی‌ها را میراثی دانست و افزود: یکی از مواردی که ریشه در وقایع تاریخی در مقاطع مختلف زمانی دارد، در راستای تفکرات ایرانی ـ اسلامی بوده که این‌ها در استان‌ها موجب پژوهش شده است.

وی از ثبت ملی شدن واقعه 30 مهر همدان خبر داد و گفت: این واقعه که در اوایل انقلاب، در تاریخ 30 مهر در خیابان شهدای همدان برای مقابله با ظلم شاهنشاهی اتفاق افتاد، در پرونده‌ای برای ثبت ملی ارسال و در نهایت به ثبت ملی رسید.

توتونچیان در ادامه به خلاصه شرح این واقعه تاریخی پرداخت و افزود: در این روز مردم همدان بیشتر دانشگاهیان و دانش‌آموزان در یک مسیر تجمع کردند و پس از محاصره نیروهای شاه، خیل زیادی از مردم را به شهادت رساندند که به واقعه 30 مهر مشهور شد و در ثبت ملی قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مجموعه فضاهای دستکند همدان که در لیست انتظار ثبت جهانی قرار دارد، افزود: مجموعه فضاهای دستکند در مقاطع مختلف زمانی و تاریخی شناسایی شده است.

معاون میراث فرهنگی همدان گفت: در حال حاضر دو شهر زیرزمینی سامن و ارزانفود برای جهانی شدن پیشنهاد داده شده، که با توجه به اینکه هم‌اکنون پژوهش‌های مجموعه دستکند همدان در حال انجام است، اطلاعات جمعی و تکمیلی نیز برای بررسی ارسال می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه میراث تنها یک مقوله نیست و همه مقوله‌ها را می‌تواند در برگیرد، اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در گوشه و کنار همدان صورت می‌گیرد یکی پس از دیگری وقایع همدان شناسایی و ثبت ملی می‌شود و بعد از کار کارشناسی در ردیف خود ثبت می‌شود.

توتونچی معرفی کردن و رسانه‌ای شدن را برای میراث فرهنگی مهم دانست و افزود: از طریق آموزش و پرورش می‌توان با گنجاندن میراث فرهنگی هر شهر در کتب دانش‌آموزان اقدام شود، تا بخش جوان و با فکر پویا آموزش‌ها را یاد بگیرند و این را درک کنند که کدام کشور با چه موقعیتی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه میراث فرهنگی بر آن است که ثبت شدن اتمام کار نبوده، بلکه شروع کار است، اذعان کرد: باید آثار فرهنگی و تاریخی معنوی، مادی، ملموس و چه غیر ملموس را به شکلی نگهداری کنیم که با ثبت شدن ماندگار شوند چرا که باید بازخورد آن در پیکره کشور بوده و برنامه‌ریزی شده در اذهان عموم در معرض دید قرار گیرد.

انتهای پیام/89003/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول