اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین ‌بار در قم صورت گرفت

اجرای موفقیت‌آمیز جراحی رفع انسداد عروق

برای نخستین‌ بار در استان قم عمل جراحی رفع انسداد عروق کاروتید در بیمارستان نکویی با موفقیت انجام شد.

اجرای موفقیت‌آمیز جراحی رفع انسداد عروق

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، علی شفیعی فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان نکویی قم با بیان اینکه در اثر فشار خون، دیابت و افزایش چربی خون همان‌گونه که عروق کرونر دچار انسداد می‌شوند، سایر عروق بدن از جمله گردن و اندام‌ها نیز مسدود می‌شوند، افزود: این انسداد عروق موجب سیاه شدن دست و پا، ایجاد درد در اندام‌ها و سکته‌های مغزی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بیماری که دچار انسداد عروق کاروتید شده بود، گفت: این بیمار خانمی حدود 65 ساله بود که در اثر تنگی حدود 80 تا 90 درصدی در شریان کاروتید دچار سکته‌های گذار شده بود.

شفیعی با بیان اینکه عروق کاروتید از شریان‌های اصلی مغز است که از گردن به سمت مغز می‌رود، افزود: در این بیمار نیز برای اینکه وی دچار سکته‌های کامل و فلج شدن یک سمت بدن نشود با انجام جراحی دقیق و حساس رفع انسداد عروق کاروتید «کاروتید اندراترکتومی» عامل انسداد از عروق کاروتید خارج شد.

وی تصریح کرد: انجام این عمل موجب از بین بردن خطر سکته‌های مغزی در بیماران مبتلا به انسداد عروق کاروتید می‌شود.

این فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان نکویی قم افزود: تنگی و انسداد در شریان کاروتید گردن که بر اثر تشکیل لختگی‌ها موجب سکته‌های ناقص می‌شوند، دارای علائمی مانند حمله‌های گذرا و بی‌حسی اندام و اختلالات تکلم هستند که چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

شفیعی افزود: این افراد باید هرچه زودتر مورد درمان قرار گیرند تا دچار مشکل و عارضه مغزی نشوند.

فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان نکویی قم با بیان اینکه نیروی انسانی آموزش دیده برای انجام جراحی‌های عروق در استان حضور دارد افزود: برای استفاده هرچه بهتر از این ظرفیت نیازمند تجهیزات و امکانات و بخش فوق تخصصی جراحی عروق هستیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی بخش فوق تخصصی جراحی عروق را 30 میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با همت مسئولان و خیرین اعتبار مورد نیاز برای ایجاد این بخش در استان تأمین شود.

مجید محبی رئیس بیمارستان نکویی قم هم با بیان اینکه این عمل برای نخستین بار در استان قم انجام گرفت افزود: انجام این عمل در استان قم موجب کاهش هزینه‌های بیماران و عدم نیاز به حضور آنها در دیگر شهرها می‌شود.

وی با بیان اینکه این عمل جراحی در استان قم با کمترین هزینه‌ها انجام می‌گیرد، افزود: انجام این عمل در بیمارستان‌های تهران با هزینه‌ای حدود 20 میلیون تومان انجام می‌شود که در اینجا به دلیل عدم چشمداشت مادی پزشک جراح و استفاده از ظرفیت‌های استانی هزینه‌های جراحی کمتر است.

انتهای پیام/78002/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول