اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر:

ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور 90 برابر تولید کندو است

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: ارزش اقتصادی گرده‌افشانی زنبور عسل در دنیا بین 25 تا 143 برابر تولیدات کندو است و این رقم در کشور ما به 90 برابر می‌رسد.

ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور 90 برابر تولید کندو است

 به گزارش خبرگزاری فارس از اهر، آیت عبادپور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: عدم آشنایی مزرعه‌داران به مزایای استفاده از کندو در باغات و مزارع، مشکلات حقوقی زنبورداران و کشاورزان، اتکا صرف زنبورداران به فروش عسل، عدم درجه‌بندی عسل از مشکلات این حرفه به شمار می‌رود.

وی با بیان این مطلب که ارتباط بین بخش‌های آموزشی و ترویجی با بخش تولید در صنعت زنبورداری باید افزایش یابد، افزود: هم اکنون توسعه ‌ارتباطی بین بخش‌های آموزش و ترویج با تمام بهره‌برداران در راستای افزایش کمی و کیفی محصول، در فاز اجرایی طرح‌های این مدیریت قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر گفت: عسل، گرده، موم، بره موم، عسلک، ژله رویال و زهر از تولیدات اصلی کندوی زنبور‌عسل شمرده می‌شوند که حاصل تلاش زنبوران برای بقا در چرخه حیات بوده و هریک از این محصولات ضمن آنکه محل امرار معاش زنبورداران و افراد درگیر در فرآیند تولید به حساب می‌آید، در سیستم اقتصادی و صادرات کشور نیز جایگاه بارزی دارد و درکنار این امر، عمل گرده‌افشانی گیاهان از مهمترین نتایج مثبت توسعه این صنعت در مناطق مختلف و مستعد در امر توسعه و مراقبت‌های طبیعی از اکوسیستم گیاهی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بیش از یک سوم غذای بشری وابسته به حضور زنبور عسل در طبیعت است و در اروپا، زنبور عسل را حشره‌ای ارزشمند به حساب می‌آورند ولی کشاورزان ایرانی با اکراه پذیرای کلنی‌های زنبور عسل می‌شوند که توسعه آموزش‌های ترویجی بهره‌برداران بخش باغی، خواهد توانست این دیدگاه را تصحیح و ارتقای جایگاه زنبورداری را بیش از پیش در راستای توسعه بخش کشاورزی امکان‌پذیر نماید.

عبادپور اضافه کرد: در راستای افزایش توانمندی‌های بهره‌برداران بخش زنبورداری و استفاده آنان از دانش روز در چرخه تولید محصول عسل، دوره آموزشی 5 روزه با شرکت 76 نفر از زنبورداران مناطق مختلف این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام/60002/ع20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول