اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در دومین جلسه کمیسیون دوجانبه افغانستان و آمریکا

زلمی رسول: همکاری با آمریکا باید به برقراری صلح و امنیت در افغانستان بیانجامد

وزیر خارجه افغانستان در دومین جلسه کمیسیون دوجانبه افغانستان و آمریکا اظهار داشت: همکاری با آمریکا باید به برقراری صلح و امنیت و بهبود شرایط زندگی مردم افغانستان منجر شود.

زلمی رسول: همکاری با آمریکا باید به برقراری صلح و امنیت در افغانستان بیانجامد

به گزارش خبرگزاری فارس، «زلمی رسول» وزیر امور خارجه افغانستان در دومین جلسه کمیسیون دوجانبه افغانستان و آمریکا جلسات این کمیسیون را فرصتی مناسب برای بازنگری وضعیت روابط دوجانبه و پیشرفت‌های صورت گرفته پس از امضای پیمان استراتژیک عنوان کرد.

وی تأکید کرد: همکاری افغانستان و آمریکا باید به صلح، امنیت و بهبود سطح زندگی و فرصت‌ها برای مردم افغانستان منجر شود.

رسول اظهار داشت که آغاز مذاکرات رسمی پیرامون توافقنامه امنیتی و همکاری‌های دفاعی و انتقال کامل زندان «بگرام» به افغانستان از پیشرفت‌های این کمیسیون بوده است.

وزیر خارجه افغانستان اظهار داشت که با تکمیل روند انتقال و حرکت افغانستان به سوی دهه تحول، آمریکا نیز باید با افغانستان همکاری کند.

به گفته وی، تکمیل روند انتقال و تقویت نیروهای امنیتی از جمله مهم‌ترین اهداف استراتژیک افغانستان از همکاری‌های دوجانبه با آمریکا است.

وزیر امور خارجه افغانستان در ادامه افزود: توافق بر سر موافقتنامه دوجانبه امنیتی و همکاری‌های دفاعی و همچنین حصول اطمینان از برگزاری موفقانه انتخابات آینده از اولویت‌های دیگر دولت افغانستان است.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این دیدار بر ضرورت برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و عادلانه در افغانستان تأکید کردند.

«ویلیام برنز» معاون وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در دومین جلسه کمیسیون دوجانبه افغانستان و آمریکا اظهار داشت: روند موفقانه انتقال سیاسی برای امنیت پایدار افغانستان بسیار مهم است.

برنز تصریح کرد که آمریکا با درک اهمیت انتخابات آینده، خواستار حمایت جدی از این روند است.

معاون وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از طرح روند صلح در قطر استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد تا دولت افغانستان بتواند در این طرح طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به امضای رؤسای جمهور 2 کشور رسید.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود گذشت یکسال از امضای این پیمان، دولت آمریکا اقدامات لازم برای اجرای موارد تدوین شده این پیمان را انجام نداده که جلوگیری از کشتار و حمله نیروهای خارجی به غیرنظامیان افغان یکی از این موارد است.

به گفته این کارشناسان با وجود این که یک دهه از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌گذرد، فقر، فساد اداری و بحران کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در این کشور افزایش یافته و بهبودی در وضعیت معیشتی مردم افغانستان به وجود نیامده است.

آمریکا بارها در همکاری با افغانستان کارشکنی کرده که این مسئله خشم مقامات افغان از جمله رئیس جمهور این کشور را به دنبال داشته است.

در تازه‌ترین مورد، رئیس مجلس سنای افغانستان با انتقاد از عملکرد آمریکا و سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان اظهار داشت که از امضای پیمان امنیتی با این کشور پیشمانند و در صورت ادامه چنین سیاست‌هایی، مردم افغانستان در برابر آمریکا قیام خواهند کرد و افغانستان تبدیل به ویتنام دوم برای این کشور خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول