اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال آتش‌سوزی بازار همدان بررسی شد

چیدمان غیر استاندارد و سیم‌کشی نامناسب بازار یزد را تهدید می‌کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با هشدار نسبت به وضعیت بازار یزد گفت: چیدمان غیر استاندارد اجناس و سیم‌کشی نامناسب بازار یزد را تهدید می‌کند.

چیدمان غیر استاندارد و سیم‌کشی نامناسب بازار یزد را تهدید می‌کند

سیدمحمد میرجلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: بازار یزد به دلیل نداشتن تجهیزات و امکانات لازم و نیز ضریب پایین امنیتی، همواره در معرض تهدید به حریق قرار دارد.

وی ادامه داد: سیم کشی‌های نامناسب، تابلو برق‌های شلوغ و حتی غیراستاندارد، استفاده نامناسب از وسایل سرمایشی و گرمایشی، وجود چند شغل غیرمرتبط در کنار یکدیگر، استفاده از لوازم غیر استاندارد و استفاده از آتش روباز تهدیدی جدی برای بازار یزد به شمار می آیند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد افزود: وجود برخی کارگاه‌های طلاسازی، مسگری و آهنگری در کنار مغازه‌هایی که مواد اشتعال‌زا مانند پارچه، نخ، مواد ابریشمی و... عرضه می‌کنند خطری جدی برای این بازار به شمار می‌رود.

وی به تشریح موانع موجود در بازار و مشکلات پیش روی خودروهای امدادی آتش‌نشانی پرداخت و عنوان کرد: ورودی بازار برای خودروهای آتش‌نشانی مناسب نیست چون که همیشه تعدادی خودرو و موتورسیکلت در مقابل ورودی بازار از بافت تاریخی پارک وجود دارند.

میرجلیلی با اشاره به اینکه چنانچه مشکلی برای بازار یزد به وجود بیاید و دچار حریق شود آتش‌نشانی به دلیل مسدود بودن مسیر کارایی چندانی ندارد، گفت: مسدودی مسیر بازار جلوی ورود خودروهای امدادی را می‌گیرد باعث می‌شود تا در زمان نیاز نتوان به صورت موثر وارد عمل شد.

وی گفت: با این شرایط مجبوریم از ورودی خیابان قیام برای اطفای حریق در بازار اقدام کنیم که به دلیل ترافیک در مسیر، زمان زیادی را از دست خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی یزد با انتقاد از اینکه کسی توجهی به هشدارهای این سازمان در بازار یزد ندارد تصریح کرد: هرچه توصیه کردیم تا مسیر برای ورود خودرو باز باشد و کسبه مراعات کنند توجهی ندارند.

* نبود سیستم اعلام حریق در بازار یزد

وی نبود سیستم اعلام حریق در بازار یزد را از مشکلات عمده این بازار برشمرد و افزود: چنانچه در زمان تعطیلی بازار، این محل دچار حریق شود، کسی متوجه نمی‌شود و بعد از اینکه آتش گسترده شد و خسارت بالایی به بار آورد اعلام حریق می‌شود که کار از کار گذشته است.

میرجلیلی اضافه کرد: به بازاریان پیشنهاد شده تا بازار را به سیستم اعلام حریق مجهز کنند تا در همان دقایق ابتدایی اطلاع رسانی شود و بتوان نسبت به اطفای حریق و جلوگیری از خسارت اقدام کرد.

وی از دیگر ملزومات این بازار را نصب شبکه خشک اطفای حریق اعلام کرد و بیان داشت: در صورت داشتن شبکه خشک اطفای حریق و همکاری بازاریان، نیاز چندانی به حضور خودروی آتش‌نشانی نیست.

وی از دیگر نیازهای بازار را ترمیم سیم‌کشی‌های بازار دانست و وجود سیم‌های نامنظم برق را خطری جدی برای بازار یزد برشمرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی یزد با اشاره به اینکه خطر آتش‌سوزی از منبع برق ریسک بازار یزد را بالا برده گفت: نحوه سیم‌کشی‌ها به گونه‌ای است که اصول ایمنی و استاندارد برای برق‌رسانی رعایت نشده که ممکن است در هر زمانی با اتصالی و جرقه، زمینه حریق بزرگی در بازار را فراهم کند.

وی حجم انبوه کالاها در بازارهای سنتی را از دیگر عوامل حریق برشمرد و بیان داشت: علاوه بر حجم انبوه کالا در یک مغازه، عدم رعایت حریم واحد صنفی و چیدمان نامناسب در معابر بازار که معمولا از پارچه و نخ هستند نیز معضلی برای بازار یزد شده است.

میرجلیلی اضافه کرد: چنانچه حریقی در بازار رخ دهد به دلیل اینکه اجناس بازاریان در بیرون از مغازه نیز قرار دارد، این حریق به مغازه کناری و همینطور بخشی از بازار سرایت می‌کند.

* بازاریان می‌دانند اما اقدامی برای پیشگیری ندارند

وی در پاسخ به این سئوال فارس که آیا کسبه بازار از این عوامل تهدید کننده اطلاعی دارند یا خیر گفت: بازاریان از این وضعیت اطلاع دارند اما متاسفانه اغلب بازاریان آشنایی لازم با نحوه اطفای حریق و انجام کارهای اولیه را ندارند.

وی عامل 80 درصد از حریق‌ها را انسانی دانست و ادامه داد: سهل انگاری و بی‌توجهی باعث بروز حادثه می‌شود اما می‌توان به سادگی و با کمترین هزینه از بروز آن جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی یزد با بیان اینکه طرحی در دستور کار این سازمان برای تجهیز بازار و آموزش بازاریان است ابراز داشت: چنانچه کسبه بازار همکاری کامل را نسبت به این مسئله داشته باشند می‌توان در این زمینه اقدام موثری انجام داد و دیگر نگرانی در مورد حریق بازار یزد وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از بروز حریق اقداماتی از سوی آتش‌نشانی یزد انجام شده است گفت: کارشناسان حریق این سازمان، راهکارهای حفاظتی و پیشگیری از بروز حریق در بازار را به صورت مکتوب منتشر و ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام/90004/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول