اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن تبریز ‌ـ میانه ‌ـ تهران

قطار تبریز ـ میانه ـ تهران سوخت‌گیری کرد/ صرفه‌جویی 7 ساعته در سفر تهران ـ تبریز

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

قطار تبریز ـ میانه ـ تهران سوخت‌گیری کرد/ صرفه‌جویی 7 ساعته در سفر تهران ـ تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن تبریز- میانه- تهران

میرهادی قره‌سید‌میانی نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: اعتباری را که در کمیسیون تلفیق به حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو اختصاص یافته در طرح قطار سریع و سیر تبریز - میانه- تهران هزینه می‌شود.

وی افزود: 900 میلیارد ریال اختصاصی به حوزه یاد شده در کمیسیون تلفیق مصوب شد.

میرهادی قره‌سیدمیانی با اشاره به اینکه اختصاص کل این اعتبار به قطار سریع و سیر تبریز - میانه - تهران با همفکری شش نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو صورت گرفت، گفت: بنا به ضرورتی که در اتمام این طرح احساس می‌شد و همچنین به منظور استفاده حداکثری و بهینه از این اعتبار این تصمیم اتخاذ شد.

قره سیدرومیانی این طرح را تاثیرگذار در تمام حوزه نه تنها در استان بلکه در کشور دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح حوزه‌های حمل و نقل، ترافیک، بهداشت و درمان، اقتصاد، صنعت در سطح آذربایجان‌شرقی و کشور متاثر خواهند شد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه امسال کاهش زمان مسافرت‌های بین شهری تهران و آذربایجان شرقی را یکی از شاخص‌ترین اتفاقاتی عنوان کرد که با بهره‌برداری از راه آهن سریع و سیر تبریز- میانه اتفاق خواهد افتاد.

زمان مسافر تبریز به تهران با قطار به 6 ساعت کاهش می‌یابد

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات اجرایی دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز گفت: با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تامین خواهد شد.

علی‌محمدزاده افزود: این پروژه 200 کیلومتر طول دارد و به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی 50 دستگاه تونل جمعا به طول 16 کیلومتر در آن پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول