اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در انزلی

ماهی قزل‌آلا از قفس دریایی برداشت شد

برداشت ماهی قزل‌آلا از قفس دریایی برای نخستین‌بار در حاشیه جنوبی دریای خزر در بندر انزلی انجام شد.

ماهی قزل‌آلا از قفس دریایی برداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی طرح برداشت ماهی قزل‌آلا از قفس دریایی پیش از ظهر امروز برای نخستین بار در حاشیه جنوبی دریای خزر اجرا و مقدار 13 هزار قطعه از این نوع ماهی برداشت شد.

مدیرکل شیلات گیلان در حاشیه برداشت ماهی قزل‌آلا از قفس دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی یکی از سیاست‌های محوری شیلات ایران را اجرای طرح‌های نوین و تحول‌زا در راستای توسعه آبزی‌پروری عنوان کرد.

حجت سعیدی با بیان اینکه مطالعه اولیه طرح پرورش ماهی در قفس توسط یک شرکت خارجی از کشور نروژ انجام شد، اظهار کرد: این شرکت در سال 79 قراردادی با سازمان شیلات ایران برای اجرای طرح مذکور منعقد کرد.

وی ادامه داد: طبق ارزیابی که از دریای خزر صورت گرفت ظرفیت تولید در محیط‌های محصور از جمله پرورش ماهی در قفس را 500 هزار تن در سال ارزیابی کردند.

به گفته مدیرکل شیلات گیلان، تولید 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس مربوط به حوزه آبی محدوده گیلان است.

وی درباره راه‌اندازی قفس در دریای حوزه آبی گیلان، اذعان کرد: پس از 12 سال موفق شدیم طبق مصوبه کمیسیون عالی آبزی‌پروری با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و موافقت این نهاد و حمایت مسئولان استانی قفس دریایی را در دهه فجر سال 89 آب‌اندازی کنیم.

سعیدی ماهی‌دار کردن قفس‌ دریایی را در سال 90 عنوان کرد و یادآور شد: ما در شیلات گیلان فعالیت خود در پرورش ماهی با قفس را با ماهی‌دار کردن دو قفس انجام دادیم و با دو گونه قزل‌آلا و فیل‌ماهی پرورش ماهی را آغاز کردیم.

وی با تصریح بر اینکه سال گذشته نخستین برداشت ماهی قزل‌آلا در یک دوره کوتاه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به کوتاه بودن دوره برداشت، طبق نظر کارشناسان مراکز علمی و تحقیقاتی و شیلات قرار شد یک بار دیگر پروژه پرورش ماهی در قفس را تکرار کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه از دی ماه سال گذشته طرح مذکور اجرایی شد، تصریح کرد: بیش از پنج ماه این قفس‌ها ماهی‌دار شدند و قزل‌آلا در آن پرورش یافت که امروز مقدار 13 هزار قطعه برداشت می‌شود.

وی ظرفیت تولید پرورش ماهی مجموع دو قفس را 60 تن ذکر کرد و متذکر شد: تنها از قزل‌آلا به مقدار مذکور برداشت می‌کنیم.

سعیدی وزن ماهی‌ها را 800 گرمی عنوان کرد و یادآور شد: با توسعه پرورش ماهی در قفس می‌توانیم صادرات غیرنفتی را داشته باشیم.

وی ظرفیت گیلان در تولید و صادرات ماهی را بسیار خوب ارزیابی کرد.

* برخورد ناشایست با خبرنگاران

به گزارش فارس، طبق دعوت از طرف شیلات گیلان، قرار بود خبرنگاران به همراه یک شناور مجهز به محل برداشت ماهی قزل‌آلا بروند اما برخورد برخی مسئولان با خبرنگاران بسیار ناشایست بود و یک یدک‌کش فرسوده و کثیف را در اختیار خبرنگاران گذاشته بودند که با مخالفت این قشر مواجه شدند و پس از چند بار بردن و آوردن خبرنگاران و بی‌تفاوتی مسئولان که منجر به بازگشت چند خبرنگار شد، سرانجام یک قایق مرزبانی آنها را حمل کرد.

تبعیض بین خبرنگاران مکتوب و خبرگزاری‌ها با خبرنگار صدا و سیما که او را مانند تافته‌ای جدا بافته و با احترام زیاد با شناور به سر پروژه مذکور برده بودند موجب دلخوری بقیه خبرنگاران شد که نشان می‌داد مسئولان تنها خبرنگاران دوربینی را قبول دارند.

انتهای پیام/2300/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول