اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

300 میلیون تومان در بخش مراتع همدان هزینه می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سالانه 200 تا 300 میلیون تومان اعتبار به بخش مرتع اختصاص می‌یابد که برای اصلاح و احیای مراتع هزینه می‌شود.

300 میلیون تومان در بخش مراتع همدان هزینه می‌شود

عیسی بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: پروژه مدیریت چرا با هدف آمادگی مراتع و رشد گیاهان مرتعی اجرا می‌شود.

وی افزود: قبل از شروع بهره‌برداری از مراتع استان از روش‌های مختلف پروژه مدیریت چرا به اطلاع بهره‌برداران مراتع روستایی و عشایری رسانده می‌شود که با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم ورود دام عشایر و روستایی در مراتع آزاد می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تصریح کرد: تقویم کوچ سالانه نیز در طی جلسه‌ای منطقه‌ای با توافق استان‌های مبدأ و مقصد مشخص می‌شود که حدوداً 15 اردیبهشت ماه است.

وی بیان داشت: عشایر استان همدان از قشلاق استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان استفاده می‌کنند و استان لرستان به عنوان میان‌بند به حساب می‌آید و برای ییلاق به استان همدان کوچ می‌کنند و در شهرستان‌های نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، بهار و ملایر مستقر می‌شوند.

بختیاری با بیان اینکه عشایر همدان در 69 سامانه استان مستقر می‌شوند، تصریح کرد: طی هر سال اکیپ‌های کنترل کوچ در مبادی ورودی در گلوگاه‌های استان به صورت شبانه‌روزی مستقر می‌شوند تا مدیریت کوچ را کنترل کنند.

وی اضافه کرد: معمولاً از 15 اردیبهشت ماه به عشایر اجازه ورود به مراتع داده می‌شود و به طرف سامانه‌هایشان حرکت می‌کنند و امسال نیز اکثراً مستقر شده و برخی نیز به سمت چراگاه‌ها می‌روند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز داشت: امسال با توجه به اینکه میزان بارندگی نسبت به سال قبل کاهش داشت، مراتع زودتر از سال قبل آمادگی ورود عشایر را داشتند.

وی ادامه داد: امسال پنج اکیپ ثابت در مبادی ورودی مستقر بودند و تا زمان ورود عشایر به مراتع به صورت شبانه‌روزی کنترل ورودی‌ها را بر عهده داشتند.

بختیاری با اشاره به تعادل بین دام و مرتع گفت: عشایر تعداد دام و ظرفیتی که برای مراتع مشخص شده را رعایت نمی‌کنند و تا سه برابر ظرفیت، دام وارد مراتع می‌کنند که این مهم یکی از مشکلات بخش منابع طبیعی با بهره‌برداران مرتعی به شمار می‌رود.

وی یادآور شد:‌ از دیگر مشکلاتی که در زمینه ورود عشایر وجود دارد و به خاطر آن اکیپ‌هایی برای کنترل ورود عشایر تشکیل می‌دهیم، ورود زودهنگام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تأکید کرد: کوچ ماشینی نیز از دیگر مشکلات است که تعدادی از عشایر از کوچ ماشینی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت مراتع و دامداران مشخص شده و اکثراً نیز پرونده چرا دارند، اگر عشایر با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها، دام وارد مراتع کنند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و به سود خودشان خواهد بود.

بختیاری با اشاره به تهیه طرح مرتعداری عنوان کرد: این طرح برای سامانه‌هایی که عشایر در آنجا مستقر می‌شوند تهیه شده و در آن دامدار و ظرفیت مرتع مشخص شده است.

وی گفت: اگر بالاتر از ظرفیت دام وارد مرتع کنند باعث تخریب می‌شوند و باید بر اساس طرح از مرتع خود حفاظت کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: عشایر باید در اجرای پروژه‌های اصلاحی که پیش‌بینی شده کمک کنند تا مراتع شادابی برای آینده داشته باشیم.

وی ابراز داشت:‌ از جمله پروژه‌های اصلاحی می‌توان به کپه‌کاری، قرق، ذخیره نزولات و احداث آب کر اشاره کرد که باید با مشارکت خود بهره‌برداران و عشایر نسبت به احیای مراتع اقدام کرد.

بختیاری تصریح کرد: سالانه حدود 200 تا 300 میلیون تومان اعتبار به بخش مرتع اختصاص می‌یابد که برای اصلاح و احیای مراتع هزینه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عشایر نیز باید در راستای حفاظت، نگهداری و احیای مراتع بر اساس طرحی که تهیه شده تلاش کنند.

انتهای پیام/89006/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول