اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر بورد اتاق عمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

کارشناسی ارشد اتاق عمل ایجاد می‌شود

دبیر بورد اتاق عمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ضرورت تاسیس رشته کارشناسی ارشد اتاق عمل مورد تایید شورای معین وزارت علوم قرار گرفت.

کارشناسی ارشد اتاق عمل ایجاد می‌شود

حسن فرهمند امروز در حاشیه همایش ملی فرصت‌ها و چالش‌های اتاق عمل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: با توجه به این موضوع که تنها راه برای تامین نیروی مورد نیاز آموزش تربیت استاد دارای مدرک کارشناسی ارشد اتاق عمل بود، ضرورت تاسیس رشته کارشناسی ارشد یکم اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب شورای معین وزارت علوم رسید.

وی افزود: این موضوع اگر در شورای گسترش و برنامه‌ریزی تصویب شود سال آینده پذیرش دانشجو در رشته کارشناسی ارشد در سراسر کشور آغاز می‌شود.

فرهمند تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط سالانه یک‌هزار و 500 دانشجوی اتاق عمل در دانشگاه‌های کشور پذیرفته می‌شود و از زمان تاسیس تاکنون 6 هزار دانشجو در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی بیان کرد: اگر این تعداد دانشجو تقسیم بر 54 دانشگاه کشور شود هر دانشگاه به طور متوسط 11 دانشجوی اتاق عمل تربیت می‌کند.

فرهمند ابراز داشت: 11 دانشجو اگر بر عدد 20 که تعداد نفرات متوسط یک کلاس است تقسیم شود برای هر دانشگاه حداقل شش استاد نیاز داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به تعداد دانشگاه در استان‌های کشور 354 استاد اتاق عمل در کشور نیاز است و با احتساب اینکه هر دانشگاه در بالاترین سطح دارای چهار استاد در این رشته است، 200 استاد اتاق عمل در کشور کم داریم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: در اتاق عمل علاوه بر پزشکان متخصص و جراح باید کارشناسانی باشند که به فرایند جراحی کمک کنند.

غلامرضا حاتم افزود: تیم اتاق عمل تنها پزشک متخصص نیست بلکه کارشناسان و متخصصان دیگری هستند که دوره‌های ویژه‌ای را برای مراقبت از بیمار گذرانده‌اند.

وی بیان کرد: رشته اتاق عمل کاربرد بسیاری در ارتقای سلامت دارد و نقش این رشته در ارتقای شاخص‌های سلامت و درمان باید جدی‌تر گرفته شود.

حاتم ادامه داد: همین مدتی که این افراد در اتاق عمل حضور دارند و اعمالی که انجام می‌دهند احتیاج به گذراندن دوره‌های کارشناسی چهار ساله یا کاردانی دارد.

به گفته وی، وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی در سال 87 این رشته را در مقطع کارشناسی راه‌اندازی کرد تا بتواند نیاز اتاق عمل بیمارستان‌های سراسر کشور را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: این گام موفق بود و توانست کارشناسان خوبی را تربیت کند اما دغدغه این کارشناسان این است که به دلیل نیاز بیمارستان برای تربیت این افراد استاد کافی وجود ندارد.

این مسئول در ادامه گفت: در کشور ما دوره‌های تربیت استاد برای رشته‌های اتاق عمل وجود ندارد و اساتیدی که از گذشته بوده‌اند نیز در حال بازنشستگی هستند.

وی بیان داشت: با این وضعیت دوره‌هایی نیاز بود که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا اساتید لازم این رشته تربیت شود.

به گزارش فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش توصیه کرد که تنها به میزان لازم دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل پذیرفته شود تا مسائل شغلی برای فارغ‌التحصیلان این رشته زدگی ایجاد نکند.

در این همایش یک روزه 210 نفر از کارشناسان و متخصصان کشور حضور داشتند و پنج سخنرانی ارائه شد.

انتهای پیام/ 2448/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول