اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در فارس:

شهرسازی ما باید مطابق با الفبای اسلام باشد

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: باید شهرسازی ما مطابق با الفبای اسلام باشد.

شهرسازی ما باید مطابق با الفبای اسلام باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی پنجشنبه شب در دوازدهمین نشست معاونان برنامه‌ریزی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور اظهار داشت: افراد در خانه‌های کوچک کم‌حوصله شده و به طور مرتب به خیابان‌گردی و بوستان‌نشینی تمایل پیدا می‌کنند.

وی افزود: این سبک ساخت و ساز محیط گرم خانه را خالی کرده و پارک‌ها و خیابان‌ها را مملو از جمعیت می‌کند که این امر یکی از عوامل کمرنگ شدن کانون گرم خانواده است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: خانه باید آنچنان کششی داشته باشد که اعضای خانواده را در کنار یکدیگر نگاه دارد به نحوی که پیوندهای درون خانواده تقویت شود.

این مسئول با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اضافه کرد: «من سعاده‌المرء حسن مجلسه وسعه فناءه و نظافه متوضاه» از سعادت مرد، خوش مجلس بودن و وسعت آستانه و اطراف منزل و تمیز بودن دستشویی اوست.

وی اضافه کرد: امیرالمونین علی(ع) نیز می‌فرمایند: « ان‌للدار شرفا و شرفها الساحه الواسعه و الخلطاء الصالحون و ان لها برکه و برکتها جوده موضعها وسعه ساحتها و حسن جوار جیرانها» به این معنی که شرافت خانه به وسعت حیاط  و هم‌نشینان خوب و برکت آن به جایگاه خوب، وسعت محوطه و همسایگان خوب آن است.

در شهرها نمادهای اسلامی دیده نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امروز در شهرهای بزرگ کشور جز نمادهای اسلام تمام نمادها هست.

وی افزود: حریم حجاب در خانه‌ها شکسته شده و در آپارتمانی محدود بدون در نظر گرفتن حریم خانواده دستشویی در پذیرایی قرار دارد.

ایمانی اضافه کرد: در خانه‌ها باید معماری اسلامی رعایت شده و در شهرها نیز از این نمادها استفاده شود.

این مسئول تصریح کرد: برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی ایرانی که پایه تشکیل تمدن نوین اسلامی است، باید شهرسازی ما مطابق با الفبای اسلام باشد.

80 مزار شریف در شیراز وجود دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به فرازهایی از تاریخ شیراز ابراز داشت: شیراز در زمان محمدبن یوسف با مطالعات علمی ساخته شد و از همان عواملی که در ساخت و ساز کوفه نقش ایفا کرد در شیراز نیز استفاده شد.

به گفته وی، شیراز محل رفت و آمد مسلمانان از صحابه و تابعین بوده و گورستان دارالسلام آن به همان شکل اولیه یک‌هزار و 200 سال پیش باقی مانده است.

ایمانی ادامه داد: بیش از 80 مزار از دودمان پیامبر در شیراز وجود دارد و به قولی شیراز را شهر هزار مزار نامیده‌اند.

تقدم مسکن بر معیشت در اسلام

وی در فراز دیگری از سخنان خود بیان کرد: همگونی در اجزای شکل دهنده یک حرکت ضرورت دارد و از آن جا که انقلاب اسلامی یک حرکت و خط فکری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جدید در جهان ایجاد کرد، باید تمام ابعاد زیست شهروندان این انقلاب بر اساس باورها و اعتقادات دینی باشد.

از حاشیه به متن آمدن دین مورد دیگری بود که ایمانی در ادامه همین بحث برشمرد و افزود: پس از چند قرن سرمایه‌گذاری استکبار برای به حاشیه راندن دین همگان دیدند که دین دوباره در متن زندگی قرار گرفته و از فطرت انسان گسستنی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در این تحول خاطرنشان کرد: محیط و مجموعه‌ای که محل زیست مسلمانان است باید نشان‌دهنده تفکر و فرهنگ آن افراد باشد.

ایمانی گفت: در اسلام مسکن بر معیشت مقدم دانسته شده و خداوند در سوره نحل به وضوح این مسئله را بیان کرده است.

امام جمعه شیراز اذعان داشت: اساس هویت انسانی به محل سکونت او بستگی دارد و معاش تابعی از مسکن است.

وی متذکر شد: مسکن باید محل آرامش باشد تا زندگی انسان از تلخی، خشونت و افسردگی دور شود و زمین همان‌گونه که در قرآن به گهواره تعبیر شده برای انسان آرامش‌بخش شود.

انتهای پیام/‌2448/ن40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول