اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با طرح غربالگری رایگان فشار خون

جنب و جوش مردم دیلم برای اطلاع از وضعیت سلامتی

مردم دیلم از پایگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون استقبال چشمگیری داشتند.

جنب و جوش مردم دیلم برای اطلاع از وضعیت سلامتی

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم،این روزها طرح ملی ارتقاء سلامت ایرانیان یا همان اندازه‌گیری رایگان فشارخون و قد و وزن افراد بالای 30 سال در شهرها و روستاهای شهرستان دیلم با جنب و جوش زیادی همراه بوده و مورد استقبال خوب همشهریان قرار گرفته‌است.

به هر پایگاهی در شهر سر می زنی تعدادی را می‌بینی که در کنار چادر مخصوص اندازه‌گیری فشارخون و قد و وزن ایستاده‌اند و می‌خواهند از وضعیت سلامتی و جسمانی خود مطلع شوند.

مردی میان سال می‌گوید من که فشارخونم را تا حالا اندازه‌گیری نکرده‌ام ‌می‌خواهم ببینم چند است.

یکی دیگر می‌گوید سرم خیلی گیج می‌رود دست و پاهایم بی حس است دوستش که همراهش است می‌گوید فشارت را اندازه بگیر شاید بالا باشد و نیاز باشد به دکتر مراجعه کنی. فشارش را می‌گیرند بله فشارش بالاست 16 روی 10 مسئول پایگاه می‌گوید دوری بزن و نیم ساعت دیگر بیا او می‌رود و بعداز نیم ساعت می‌آید باز هم اندازه می‌گیرند فشارش همان مقدار قبلی است، مسئول پایگاه فوری برایش فرم ارجاع پر می‌کند و می‌گوید برای مراقبت بیشتر باید به دکتر مراجعه کنید.

یکی از نیروهای درمانی مستقر در یکی از پایگاه‌ها می‌گفت: مردی حدودأ با پنجاه سال سن آمد فشارش را اندازه بگیریم من دیدم چشمانش خیلی متورم شده ولی خودش می‌گفت تا حالا فشارم را اندازه نگرفته‌ام بلافاصله فرم ثبت‌نام و مشخصات را برایش پر کردیم و وزن و قدش را گرفتیم و پس از چند دقیقه که بدنش آرامش لازم را به‌دست آورد فشارش را اندازه گرفتیم دیدم عقربه‌های فشارسنج فشارش را 20 روی 10 نشان می‌دهند گفتیم باید بار دیگر فشارت را اندازه‌گیری کنیم تا مطمئن شویم آیا پرفشاری خون داری یا نه پس از نیم ساعت دوباره اندازه گرفتیم دیدم بله فشارش 20 روی 10 است فوری برایش فرم ارجاع پر کردیم و او را برای مراقبت بیشتر به پزشک ارجاع دادیم.

فرد دیگری که نامش داود است و بسیار چاق و کوتاه قد است به من می‌گوید من فشارم و همه علایمم خوب است می‌گویم تو از کجا میدانی باید اندازه بگیری بعد بگویی، فشارش را اندازه می‌گیرد و 12 روی 8 نشان می‌دهد اما وزنش بالای 120 کیلوست و دچار اضافه وزن شدید و چاقی نوع دو است. بهیار پایگاه به او توصیه‌های لازم در خصوص مراقبت از خود و مراجعه به پزشک و کاهش وزن و پیاده‌روی می‌کند.  

پیرمردی می‌گفت: راننده برون شهری هستم و مدام در جاده ها هستم. بیست سال پیش که به حج تمتع مشرف شدم فشارم را اندازه‌گیری کرده بودم و خوب بوده ولی الان که اندازه گرفت دید فشارش 14 روی 10 است و فهمید که با افزایش سنش باید بیشتر مراقب سلامتی‌اش باشد و این نعمت سلامتی از هر چیز دیگری برایش مهم تر باشد.

تیم مستقر در کنار بازار (میدان تره بار) که یکی از شلوغ‌ترین پایگاه‌های مستقر در شهر است در هوای گرم این روزها با تمام توان خود در حال انداز‌ه‌گیری فشارخون و قد و وزن و تشکیل پرونده برای مراجعین‌اند و نیروهای پشتیبانی کننده هم برایشان آب خنک و آب میوه و کیک می‌آورند تا بلکه در این هوای گرم گلویی تازه کنند و دوباره به کارشان ادامه دهند.

بعضی از مردم که از خرید روزانه از بازار روز می‌آیند از گرانی‌ها می‌نالند و به شوخی می‌گویند گرانی فشارمان را بالا برده و باید ببینیم فشارمان چند است. البته برای اندازه‌گیری فشارخون بایستی نیم ساعت قبل از آن فرد چای و قهوه مصرف نکرده باشد و سیگار هم نکشیده باشد و مثانه‌اش هم خالی باشد و خلاصه در شرایط مناسب اقدام به اندازه گیری فشارخون کند.

به پایگاه کنار بانک ملی مرکزی که می‌روم آنجا هم ازدحام جمعیت خوب است و مشتری هایشان اکثراً بازاریان و مراجعان بانک و مغازه‌داران اطراف بانک هستند. تعدادی برای اندازه‌گیری قد و وزن و فشارخونشان منتظر ایستاده‌اند یکی از آنها که هوادار سرسخت پرسپولیس است می‌گوید باخت دیروز پرسپولیس بدجوری حالمان را گرفت و فشارمان را بالا برده باید ببینیم فشارمان چقدر شده. مسئول پایگاه می‌گوید امروز صبح چند نفر از هواداران پرسپولیس که به پایگاه مراجعه کرده بودند را با علایم پرفشاری خون به پزشک ارجاع دادیم.    

با مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها شبکه که صحبت می‌کردم، می‌گفت: براساس گزارش‌های رسیده از تیم‌ها مشکل پرفشاری خون و اضافه وزن و چاقی در خیلی از مراجعان دیده می‌شود که به پزشک ارجاع داده شده‌اند ولی نتایج نهایی پس از پایان اجرای طرح و آنالیز و تجزیه تحلیل داده‌های آماری از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه به شبکه ها اعلام می‌شود.

خلاصه این روزها از هر قشری را می‌بینی که در کنار پایگاه‌های سنجش فشارخون ایستاده و می‌خواهد فشارش را اندازه بگیرند. از ملوان ،راننده، بازاری، کاسب، سالمند، بازنشسته، لنجدار گرفته تا کارگر، کارمند، فرهنگی و غیره در حال اندازه‌گیری وزن و قد و فشارخونشان هستند.

دو تیم بهداشتی سیار هم برای اندازه‌گیری فشارخون و قد و وزن معلمان و کارمندان ادارات به مدارس و ادارات سرکشی می‌کنند تا این دو قشر زحمتکش جامعه نیز از وضعیت سلامتی خود اطلاع یابند.   

خلاصه این روزها هرکسی به جهت کنجکاوی هم که شده باشد سری به این پایگاه‌ها می زند ولی اکثر کسانی که می‌آیند این طرح را طرحی خوب می‌دانند و از اجرای آن رضایت دارند و خواستار برگزاری و استمرار چنین برنامه‌هایی در طول سال هستند.

انتهای پیام/66006/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول