اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در ادامه تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان مطرح شد

کرزی: افغانستان کهنسال پاکستان نوجوان را به سوی رستگاری هدایت می‌کند

حامد کرزی با بیان این که ارتش و دولت پاکستان عملکرد خود را در قبال افغانستان اصلاح کنند، اعلام کرد که افغانستان کهنسال پاکستان نوجوان را به سمت رستگاری هدایت خواهد کرد.

کرزی: افغانستان کهنسال پاکستان نوجوان را به سوی رستگاری هدایت می‌کند

به گزارش فارس، رئیس جمهور افغانستان امروز با حضور در هشتادمین سالروز تأسیس دانشگاه کابل روابط با همسایگان را حسنه عنوان کرد اما در عین حال گفت که روابط ما با پاکستان بسوی حساسیت به پیش می‌رود.

حامد کرزی با اشاره به این که روابط خارجی افغانستان در 2 مقطع از تاریخ معاصر این کشور تحت سلطه بیگانگان قرار گرفت، گفت: روابط خارجی افغانستان پیش از حاکمیت «امان‌الله‌خان» تحت سلطه انگلیس و در دوره طالبان تحت تأثیر پاکستان قرار گرفت.

رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: اگر کسی در منطقه یا خارج از منطقه تلاش کند که باردیگر سیاست خارجی افغانستان تحت سلطه یک کشور همسایه قرار بگیرد، خیال است محال است و جنون.

وی گفت که اگر فشارهای اخیر بر افغانستان به خاطر پذیرفته‌شدن «خط‌دیورند» باشد، عملی شدن آن غیرممکن است.

وی در ادامه از مردم پاکستان به عنوان ملت برادر و دوست یاد کرد وگفت: از مردم پاکستان به خاطر میهمان‌نوازی آنان که به افغان‌ها پناه دادند، سپاسگزاریم.

رئیس جمهور افغانستان در عین حال خطاب به دولت و نظامیان پاکستانی گفت که عملکرد خود را در قبال افغانستان اصلاح کنند.

این مقام ارشد افغانستان با اشاره به تاریخ پنج هزار ساله افغانستان گفت: افغانستان کهنسال پاکستان نوجوان را به سوی رستگاری هدایت خواهد کرد.

کرزی در ادامه به پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز اشاره کرد و گفت: تأمین امنیت، رشد اقتصادی، تقویت ارتش و نهادهای دولتی را از شرط‌های دولت افغانستان در امضای پیمان امنیتی با آمریکا است.

وی با بیان این که واشنگتن خواستار 9 پایگاه در خاک افغانستان است، تصریح کرد: این پایگاه‌ها در «مزارشریف»، «هلمند»، «شیندند»، «هرات»، «بگرام»، «قندهار»، «گردیز»، «کابل» و «جلال‌آباد» موقعیت دارند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: ما این پایگاه‌ها را در اختیار آمریکا قرار خواهیم داد اما به شرط آن که آمریکا تلاش‌های خود را برای تأمین صلح در افغانستان تسریع کرده و در حمایت از نظام افغانستان صادقانه اقدام کند.

کرزی به روابط افغانستان و سازمان ناتو نیز اشاره کرد و گفت: در نخست کشورهای عضو ناتو اعلام کردند که پس از سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد اما اکنون دوباره خواستار حضور در افغانستان شده‌اند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این که افغانستان با سازمان ناتو قرارداد جداگانه امضا خواهد کرد، کشورهای عضو این سازمان نیز به طور جداگانه برنامه‌های آینده خود را در افغانستان توضیح دهند.

تنش بین افغانستان و پاکستان پس از آن بالا گرفت که نیروهای افغان و نظامیان پاکستانی هفته گذشته در منطقه «گوشته» ولایت «ننگرهار» درگیر شدند.

افغانستان مدعی است که نظامیان پاکستانی با عبور از منطقه مرزی، در خاک افغانستان تأسیسات نظامی احداث کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول