اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار همدان تاکید کرد

چاپ و نشر کتاب برای آموزش زنبورداران

فرماندار همدان از دوره آموزشی تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در همدان بازدید کرد و پیشنهاد تهیه و چاپ کتاب برای زنبوردارانی که نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند را مطرح کرد.

چاپ و نشر کتاب برای آموزش زنبورداران

به گزارش خبرنگار فارس در همدان، صبح امروز فرماندار همدان و معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در اختتامیه دوره آموزشی تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل از این مرکز بازدید کردند و از نزدیک در جریان توانمندی‌های این مرکز آموزشی و تولید دستگاه تلقیح مصنوعی قرار گرفتند.

 آشنایی با مزایای تولید تجاری دستگاه تلقیح مصنوعی زنبور عسل که در راستای افزایش تولید 60 درصدی عسل با نژاد اصلاح‌شده کارنیکا از کشور آلمان صورت می‌گیرد نیز از دیگر اتفاقات این روز بود.

فرماندار همدان ازاین مخترع موفق دعوت کرد تا در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی در 10 تا 15 دقیقه گزارش تصویری از فعالیت‌های انجام شده این مرکز ارائه دهد و هر تقاضا و یا پیشنهادی در راستای حل مشکلات و توسعه‌دهی بیشتر این مرکز دارند را مطرح کند.

در حاشیه این بازدید این مخترع نمونه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت:  من در سال 64 کار پرورش زنبور عسل را با دو کلنی آغاز کردم و درسال‌های 72 تا 76، با 450 کلنی زنبور عسل، زنبوردار نمونه استان همدان شدم.

علی عطاییان با بیان اینکه با اختراع دستگاه تلقیح مصنوعی، به اسم استان همدان حرکتی بزرگ در صنعت زنبورداری انجام دادم که در تاریخ زنبوداری ایران نوشته خواهد شد افزود: این مرکز آموزشی تنها مرکزی است که ظرفیت آموزش‌دهی تکنیک پیچیده تلقیح مصنوعی را در زمینه زنبور عسل دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر هم‌استانی‌ها با چنین صنعتی آشنایی ندارند خاطرنشان کرد: بیشتر از استان‌های دیگر کشور با ما همکاری دارند و حاضرند با هزینه بیش از 6 میلیون تومان طی پنج روز آموزش ببینند، ولی هم‌استانی‌های بنده به هیچ عنوان از وجود چنین مرکزی اطلاع ندارند.

این مخترع نمونه با اشاره به اقدام خوب جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه ایجاد اتحادیه زنبورداران، آن را امری مطلوب ارزیابی کرد و تصریح کرد: تشکیل کمیته و اتحادیه در راستای اطلاع‌رسانی یافته‌های جدید علمی و صنعتی به زنبورداران از بهترین اقدامات جهاد کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه ما در ایران از ظرفیت بیشتری برای صنعت زنبورداری برخوردار هستیم، یادآور شد: با توجه به اینکه میانگین برداشت از هر کلنی در استان همدان 12 کیلوگرم است، برداشت سال گذشته ما با استفاده از کندوی کف‌باز که یکی دیگر از اختراعات من است حدود 38 کیلو بوده است.

این مخترع نمونه به آموزش‌های انجام شده در این مرکز اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه این مرکز تنها مرکز آموزشی در ایران و جهان است، تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل، نگهداری نژادهای اصلاح شده و پرورش آنها به صورت وسیع و همچنین تولید تجاری ملکه زنبور عسل که جزء رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شود از برنامه‌های این مرکز آموزشی است.

وی به مزایای این ملکه اشاره کرد و گفت: این ملکه نیش نمی‌زند، بچه‌دهی کمی دارد، خرطوم آن 1.2 دهم بلندتر از زنبورهای دیگر است که باعث می‌شود شهد بیشتری از گل را جذب کند، زمستان گذران بسیار خوبی دارد و به طور خلاصه بهترین نژاد برای برداشت عسل از گل‌های بهاری است.

عطاییان همچنین به اختراع دیگر خود اشاره و ابراز داشت: کندوی کف‌باز بیماری نوزما و مشکلات زیاد کنه (وارووا) را برای زنبورداران حل کرده و به دلیل اینکه کف آن باز است در زمان سمپاشی از محل داخل آن گرم نمی‌شود و اگر تا یک هفته درب آن را باز نکنید، زنبورها از بین نمی‌روند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است اگر حمایت شود تولید ان به صورت وسیع و انبوه انجام شده و با توجه به اینکه در ایران 9 ماه از سال می‌توان برداشت عسل داشت، تولید عسل کشور بالا رفته و می‌توان گفت یک حماسه اقتصادی بزرگی را برای کشور رقم زد.

وی یادآور شد: نحوه حضور داوطلبان در این دوره از طریق سایتی است که به سه زبان دنیا به زنبورداران اطلاع‌رسانی می‌کند و آنها می‌توانند از آخرین اطلاعات روز دنیا از طریق این سایت مطلع شوند.

در این بازدید کارآموزان خطاب به فرماندار همدان و معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان پیشنهاد تهیه و چاپ کتاب برای زنبوردارانی که نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند را مطرح کردند و همچنین خواستار امکانات بیشتر برای حل کردن مشکل اسکان برای استان‌های دیگر طی این دوره آموزشی شدند.

گفتنی است این دوره آموزشی که به مدت پنج روز ادامه دارد و با هدف آموزش به زنبورداران در تولید لاین‌های مادری و تولید انبوه تجاری آن در سطح کشور برگزار شد که هشت نفر شرکت کرده از استان‌های مختلف کشور در این دوره، گواهینامه‌های پایان دوره خود را از دست فرماندار همدان دریافت کردند.

انتهای پیام/2499/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول