اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی:

بازسازی 80 هزار واحد فرسوده در کشور

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از بازسازی 80 هزار واحد در بافت‌های تاریخی کشور خبر داد.

بازسازی 80 هزار واحد فرسوده در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، مهر افشار در کارگاه آموزشی شیوه‌های مداخله در بافت‌های فرسوده و توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی به تشریح ویژگی‌های بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری سه ویژگی عمده و مشترک بافت‌های فرسوده هستند.

وی عنوان کرد: در مجموع در کشورمان 650 هزار هکتار از بافت‌های شهری، بافت‌های فرسوده تلقی می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه بافت‌های تاریخی هسته اولیه پیدایش شهرها هستند، خاطرنشان کرد: تهدیدهایی که در بافت‌های قدیمی به وجود می‌آید باید به فرصت تبدیل شود و خطرات احتمالی در این حوزه را کاهش دهیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این که رگه‌های پیدایش شهر شیراز در بافت تاریخی این شهر شکل گرفته عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه باید 10 درصد از کل میزان بافت‌های فرسوده شهری را باز زنده‌سازی کنیم و هویت را به این مناطق شهری باز گردانیم.

افشار با ذکر اینکه مردمان اصیل از بافت‌های تاریخی رخت بر بسته‌اند و جای خود را به مهاجران و حتی غیرایرانی‌ها داده‌اند، ادامه داد: اگر هزینه بازسازی هر هکتار را 20 میلیارد تومان برآورد کنیم، 130 هزار میلیارد تومان هزینه بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تا سال 85 نزدیک به 10 هزار واحد در بافت‌های فرسوده بازسازی شد اما از سال 85 تا 91 شاهد بازسازی بیش از 80 هزار واحد در این بافت‌ها بودیم که تمام آنها از تسهیلات دولتی استفاده کردند.

افشار همچنین به تلاش‌های بی‌دریغ در بافت‌های فرسوده شهری استان فارس اشاره کرد و ضمن قایل تقدیر دانستن آنها افزود: پروژه‌های اجرا شده و یا در دست اجرا در بافت‌های تاریخی شیراز می‌توانند محرک خوبی برای توسعه در این شهر باشند.

وی در پایان گفت: هنر همگی ما باید این باشد که سرمایه‌گذاران خصوصی را وارد بحث نوسازی و باز زنده‌سازی بافت‌های تاریخی کنیم تا بتوانیم با مشارکتی که مردم در این زمینه می‌کنند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل مرکز مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این کارگاه آموزشی با بیان این که بافت‌های فرسوده در جریان رشد شهرها از قافله توسعه عقب افتاده‌اند اظهار داشت: وظیفه تک تک ما است که هویت واقعی، لیاقت و اصالت این مناطق را به آنها بازگردانیم و در واقع آنها را باز زنده‌سازی کنیم.

محمد قلی‌زاده ادامه داد: بر بحث بافت‌های فرسوده و احیای این مناطق هم در سیاست‌های کلی نظام و هم در سیاست‌های بخش مسکن تاکید بسیاری شده و از نظر قانونی در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز به هیچ بخشی به اندازه بافت‌های فرسوده پرداخت نشده است.

مدیرکل مرکز مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 20 درصد از جمعیت ساکن در شهرهای کشور و 30 درصد از مساحت شهرهای کشور در بافت‌های فرسوده است.

قلی‌زاده اذعان داشت: زلزله‌های اخیر و آمارها نشان می‌دهد که باید در این زمینه بیش از پیش فعال بود و کار کرد.

وی سپس به اهمیت مشارکت مردم اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجایی که به صورت میانگین 25 درصد از شهرها به بافت‌های فرسوده مرتبط است، مسئولان نیز باید 25 درصد از وقت خود را به این مهم اختصاص دهند.

انتهای پیام/2448/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول