اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران:

دندانپزشکان در صدر بیشترین قصور پزشکی مازندران قرار دارند

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: دندانپزشکان در صدر بیشترین قصور پزشکی مازندران قرار دارند.

دندانپزشکان در صدر بیشترین قصور پزشکی مازندران قرار دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی بیان داشت: میزان محکومیت پزشکان در پرونده‌های قصور پزشکی در سال 91 نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این موضوع لزوم توجه بیشتر جامعه پزشکی به قوانین و مقررات و رعایت اصول اخلاقی در مواجهه با بیماران را دو چندان می‌کند.

این مسئول تاکید کرد: براساس آمارهای موجود در سال گذشته  48 پرونده قصور پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان بررسی شد که این رقم در مقایسه با سال قبل آن 33 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها در سال گذشته 54 درصد منجر به محکومیت پزشکان و بقیه به تبرئه آنان انجامید.

عباسی گفت: در سال گذشته  726 مورد کمیسیون تخصصی در پزشکی قانونی استان تشکیل شد که در مقایسه با مدت مشابه 21 درصد رشد داشت.

وی با اشاره به اینکه رشته‌ دندانپزشکی، پزشکی دارای بیشترین میزان شکایت گفت: رشته‌های دندانپزشکی، پزشکان عمومی، ارتوپدی، زنان و زایمان و جراحی عمومی به ترتیب بیشترین میزان شکایت در سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کلید طبابت موفق ارتباط دائم با بیمار بر مبنای موازین علمی، اخلاقی و قانون است،‌ افزود: پزشکان بر اساس اهمیت و نوع فعالیت همواره در مقابل سه موضوع مهم عدل الهی،‌ وجدان درونی و قوانین بیرونی قرار دارند و لازم است هر پزشک با تکیه بر این موارد نسبت به عملکرد خود قضاوت کند.

عباسی چهار عامل را موجب نارضایتی بیمار از پزشک دانست و یادآور شد: عدم برقراری ارتباط دائم پزشک با بیمار، ‌کسب نتیجه نامطلوب و غیرمنتظره که ناشی از خود بیماری یا عوارض آن است،‌ قصور قطعی از سوی پزشک و عواملی مانند هزینه‌های بالای درمان، انجام اقدامات غیرضروری و برخورد نامناسب اخلاقی با بیمار از موارد نارضایتی بیماران در تشکیل پرونده‌های قصور پزشکی است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اظهار افزود: تمامی سازمان‌های مرتبط باید با به‌کارگیری ابزار و توان اجرایی خود، با تعریف و شناسایی جایگاه حقوقی در فرایند بروز خطاهای پزشکی و رسیدگی به آن ‌نقش موثرتری را در پیشگیری از خطاهای پزشکی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: پزشکی قانونی به عنوان سازمانی تخصصی و کارشناسی در رسیدگی به خطاهای پزشکی برای پاسخگویی به مقام قضایی از جایگاه مناسبی برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی برخوردار است به گونه‌ای که نتایج این پژوهش‌ها و ارائه آن در گروه‌های تخصصی با بالابردن آگاهی جامعه پزشکی در توانمندسازی‌شان و طراحی و برنامه‌ریزی فرایندهای لازم جهت پیشگیری از بروز خطاها نقش موثری ایفا می‌کند.

انتهای پیام/2296/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول