اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سال گذشته رخ داد

واگذاری 2 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی همدان به بخش کشاورزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طی سال گذشته 10 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی مستعد واگذاری به بخش کشاورزی بود که از این میزان 2 هزار هکتار واگذار شده است.

واگذاری 2 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی همدان به بخش کشاورزی

محمدرضا همتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: تغییرات اقلیمی، افزایش دمای زمین، بروز پدیده خشکسالی و گرد و غبار از یک سو و پایین بودن سرانه جنگل و فضای سبز و افزایش جمعیت از سوی دیگر توجه جوامع بشری را به سرانه فضای سبز و جنگل معطوف کرده است.

وی افزود: توسعه صنایع و کارخانجات و نشر فاضلاب‌های صنعتی و شهری، افزایش غلظت گاز کربنیک و کاهش اکسیژن، آثار و عواقب توسعه زندگی شهرنشینی، آلودگی‌های صوتی و... در زمینه زیست‌محیطی مشکلاتی هستند که نسل بشر کنونی را تهدید می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: امروزه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای معیاری است که سازمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های جهانی کشورها را بدان تشویق و ترغیب می‌کنند.

وی با بیان اینکه حفظ منابع جنگلی و پوشش گیاهی و اهتمام در راستای توسعه آن از وظایف اصلی منابع طبیعی است، ادامه داد: توجه به این امر نیز از اهداف اساسی و اجتناب‌ناپذیر و از وظایف اصلی دولت و مردم به شمار می‌رود.

همتی بیان داشت:‌ نیل به سرانه مطلوب جنگل که 6 هزار متر به ازای هر نفر است، مستلزم افزایش سطح جنگل‌های ایران از مساحت فعلی 14.2 میلیون هکتار تا سطح 42 میلیون هکتار است.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: این مهم جز با مشارکت آحاد مردم و تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران بخش کشاورزی و منابع طبیعی محقق نخواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان مدیریت صحیح منابع طبیعی و حفظ و تقویت پوشش گیاهی را مهمترین عامل در مدیریت منابع آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی خواند و افزود: این مهم در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: حفظ ذخائر ژنتیکی موجود و منظر و جاذبه‌های طبیعی و جلوگیری از سیل، رسوب و فرسایش نیز از جمله کارکردهای زیست‌محیطی منابع طبیعی محسوب می‌شود که ارزش آنها به مراتب بیش از کارکردهای اقتصادی است.

همتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد: طی سال گذشته در راستای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به درختکاری برنامه‌هایی در هفته نکوداشت منابع طبیعی استان هم زمان با سراسر کشور برگزار شد.

وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های ما اشاعه فرهنگ منابع طبیعی و عمومی کردن آموزه‌های علمی و دینی مرتبط با طبیعت و گرامیداشت آن در بین اقشار مختلف مردم است که با اجرای برنامه‌های مشترک با تشکل‌های بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی پیگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ابراز داشت: اجرای برنامه جشن درختکاری با حضور اقشار مختلف مردم و توزیع یک هزار اصله نهال، تجلیل از بهره‌برداران نمونه بخش منابع طبیعی، برنامه مشترک درختکاری با بسیج سازندگی و اجرای برنامه‌های متنوع در شهرستان‌های استان از دیگر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی ما بوده است.

وی ادامه داد:‌ از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان می‌توان به توزیع بیش از 500 هزار اصله نهال درختان جنگلی و بومی استان و درختکاری به یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در پارک‌ها و پادگان‌های نظامی از جمله پادگان ابوذر اشاره کرد.

همتی اظهار داشت: در زمینه تسهیلات بانکی نیز با توجه به پرونده‌های معرفی شده به بانک‌ها در بخش زراعت چوب یک میلیارد و 46 میلیون ریال در سطح 22 هکتار تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گفته وی تعداد پرونده‌های معرفی شده به بانک در بخش احداث استخر ذخیره آب نیز 2 میلیارد و 911 میلیون ریال با حجم 2 هزار و 975 مترمکعب طی سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اقدامات بخش ممیزی اداره کل منابع طبیعی استان گفت: اخذ سند برای 791 هزار و 123 هکتار از اراضی ملی و دولتی و اصلاح بازنگری اجرای مقررات در 95 هزار و 798 هکتار از جمله اقدامات ما در سال گذشته بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: توافق با اوقاف و تعیین تکلیف اراضی ملی در سطح به مساحت 10 هزار و 867 هکتار، بازنگری اجرای مقررات در اجرای بخشنامه 11/11/89 وزیر جهاد کشاورزی نیز به مساحت 36 هزار و 860 هکتار از دیگر فعالیت‌های بخش ممیزی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به عملکرد اداره استعدادیابی طی سال گذشته عنوان کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌توان به واگذاری زمین به مسکن و شهرسازی به مساحت 19 هزار و 821 هکتار، واگذاری زمین به بنیاد مسکن به مساحت 213 هکتار و واگذاری در قالب مواد 31 و 32 نیز 177.5 هکتار اشاره کرد.

همتی با بیان اینکه طی سال گذشته 20 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی برای تخصیص به ستادهای توسعه کشاورزی شهرستان‌ها معرفی شده است، افزود: کمیسیون‌های استعدادیابی با بازدید از عرصه‌های معرفی شده 10 هزار هکتار را مستعد برای واگذاری و اجرای طرح‌های بخش کشاورزی اعلام کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از عرصه‌های استعدادیابی شده مساحت 3 هزار و 900 هکتار در ستادهای اجرایی شهرستان و استان برای اجرای طرح‌های مختلف مصوب و تا پایان سال 2 هزار هکتار آن برای عقد قرارداد به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده است.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول