اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در طلب رحمت الهی

آیین «چومچه خاتون» در روستاهای خلخال برگزار شد

آیین یا باران‌خواهی آیینی سنتی – محلی است که سالیان سال در هشتجین و روستاهای خلخال با شکوه خاص برگزار می‌شود.

آیین «چومچه خاتون» در روستاهای خلخال برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این آیین که صبح امروز در هشتجین و 60 روستای تابعه همچون سال‌های گذشته با شور و نوای خاص برگزار شد طلب باران و رحمت واسعه کردند تا علاوه بر انسان‌ها موجودات دیگر نیز از این نعمت بی‌بهره نباشند.

در این آیین پر از صفا و صمیمیت عده‌ای از کودکان و نوجوانان به طور دسته‌جمعی حرکت می‌کنند و در حالی که قاشق چوبی در دست گرفته‌اند اشعار باران‌خواهی سر می‌دهند و از هر دری انعامی شامل وسایل مورد نیاز برای پخت آش را جمع کرده و در پایان با آن هدایا آشی با عنوان آش باران می‌پزند.

اشعاری که کودکان در روستاهای هشتجین و کزج سر می‌دهند با مضمون طلب باران است که بخشی از آن به زبان محلی چنین است: «سن یاغیش من بولوت / یاغا یاغا بوگون گلیرم».

این آیین زیبا نیایش دلنشین امیدهای روشن در دل برای باریدن باران و کودکان شادی است که در دل شوق دیدن قطره‌های باران را دارند که در بین کوچه‌ها می‌دوند و می‌خوانند تا شاید به هرم دستان کوچک‌شان آسمان دل رحم شود.

آنها در خانه‌های ده را می‌کوبند تا نگذارند چراغ دلشان خاموش شود، اجازه ندهند نگاه سوسویشان به آسمان برای باریدن رحمت الهی کم‌رنگ شده و یا گم شود زیرا آب را نشانی از قدرت خالق در احیای زندگی می‌دانند.

این کودکان به زلالی آب ایمان دارند و معتقدند که آب رحمت الهی است که از دامن رحمت واسعه الهی برای بندگان سرازیر می‌شود و «چومچه خاتون» رسمی دیرین است به صداقت دل‌های بارانی آنهایی که تمنای باران دارند.

کودکان و نوجوانان بعد از اینکه انعام اهل ده را جمع کردند در نقطه‌ای از بیرون روستا آتشی روشن کرده و سفره‌ای فراهم می‌آورند تا در زیر این چرخ کبود آش به نذر باران‌خواهی درست کرده و آن را توزیع کنند.

این آیین امسال با توجه به خشکسالی‌هایی که در منطقه رخ داده و طلب مردم در دعاها و نیاش‌هایشان از خداوند برای باریدن این نعمت الهی حال و هوایی متفاوت‌تر دارد.

‌انتهای پیام/62001/ش30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول