اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مشکلات دکل‌بندان مازندرانی گزارش می‌دهد

خاموشانی که روشنایی بخشیدند / گمنامان صنعت برق و مخابرات نیاز به کمک دارند

دکل‌بندان، گمنامان صنعت برق و مخابرات کشورند که برای روشن شدن چراغ‌های خانه‌ها و محل کارمان از روشنایی خانه خود می‌گذرند.

خاموشانی که روشنایی بخشیدند / گمنامان صنعت برق و مخابرات نیاز به کمک دارند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان گلوگاه، سال‌ها است که جوانان برومند و غیور گلوگاهی به‌دلیل نبودن فرصت‌های شغلی در دیار خودشان و از طرفی بدلیل تجربه‌های خوبی که از مهندسان در سال‌های دور دارند، برای کسب روزی حلال به شغل سخت و طاقت‌فرسای دکل‌بندی رو می‌آورند.

آنها مجاهدان سازندگی و در خط مقدم انتقال برق و سیستم مخابراتی کشور هستند. مردان بی‌ادعا و گمنامی که در دل سرما و گرما و در شمال و جنوب کشور، در دشت‌ها، کویر، جنگل، کوه و صحرا دکل‌ها را برافراشته می‌سازند تا خطوط برق و مخابرات در سراسر ایران جریان داشته باشد.

هم‌اکنون بیش از یک‌هزار گلوگاهی در جای جای ایران فعالیت دارند و حتی در آن سوی مرزها، در عراق و افغانستان هم کار می‌کنند.

طی سال ها 106 گلوگاهی بر اثر برق‌گرفتگی و سقوط از دکل، کشته شدند و بیش از200 خانواده با مرگشان داغدار شدند. آنها چراغ خانه خود را خاموش و چراغ کشور را روشن کردند.

بیش از 300 نفر هم مجروح شدند و اکنون 60 درصد معلولان ضایعه نخاعی گلوگاه را دکل‌بندان تشکیل می‌دهند. دکل‌بندان گلوگاهی در خوش‌بینانه‌ترین آمار، 80 درصد دکل‌بندان کشور را تشکیل می‌دهند و 15 درصد از قم و لرستان و 5 درصد دیگر هم از سایر استان‌ها هستند.

این افراد به‌دلیل سهل‌انگاری‌های پیمانکاران از جمله در اختیار نداشتن یا در اختیار نگذاشتن تجهیزات و ایمنی لازم و از طرفی شاید به‌دلیل سهل‌انگاری خودشان هر لحظه با خطر مرگ رو به رو می‌شوند، و این درحالی است که حتی با داشتن همه تجهیزات، احتمال برق‌گرفتگی و سقوط وجود دارد.

از سال 85 نخستین جرقه‌های پیگیری امور دکل‌بندان گلوگاهی زده شد و تا امروز بخشی از مشکلات آن‌ها که بیشتر به بیمه و از کارافتادگی و کمک به خانواده‌هایی که سرپرست خود را از دست داده‌اند مربوط می‌شود، پیگیری و برخی‌ها به نتیجه رسید.

اما هنوز مشکلات دکل‌بندان و خانواده‌های آنها باقی است، شاید از تاثیر برانگیزترین حوادثی که برای خانواده دکل‌بندان پیش آمد در سال 88 باشد؛ فرزندی که تولدش با مرگ پدر مصادف شد و یا اینکه سال گذشته یک خانواده پنج نفره گلوگاهی برای وساطت در گرفتن حق‌الزحمه سرپرست خانه، راهی یکی از شهرها شدند اما در بین راه بر اثر تصادف کشته می‌شوند.

در گلوگاه کمتر خانواده‌ای را می‌توانی پیدا کنی که مردان و پسران خانه تجربه‌ای از دکل‌بندی نداشته باشند یا اینکه فردی از خانواده و اقوام آن‌ها در دکل‌بندی کشته یا مجروح نشده باشند.

این مردان غیور که جانشان را برای خدمت به کشور بر کف نهاده‌اند نیاز به توجه مسئولان دارند.

به گفته سمیع‌الله مظفری فرماندار گلوگاه، یکی از موضوعات مهم و اولویت‌دار این شهرستان که در سفر دور چهارم هیئت دولت به مازندران، بار دیگر مطرح خواهد شد، موضوع دکل‌بندان است.

وی از اینکه زنان و کودکان زیادی بر اثر فوت پدر خانواده در حادثه دکل‌بندی، بی‌سرپرست شده‌اند اظهار تاسف کرد و گفت: گلوگاه به گردن استان مازندران و کشور حق بزرگی دارد و سهم این شهرستان در شورای برنامه‌ریزی استان باید مشخص شود.

-----------------------

گزارش از آزاده بابانژاد

----------------------

انتهای پیام/86001/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول