اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هم‌زمان با ایام شهادت فرزند امام باقر(ع)

همایش بزرگداشت شهید اردهال در کاشان برگزار شد

همایش بزرگداشت شهید اردهال همزمان با ایام شهادت امامزاده واجب‌التعظیم سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) با حضور مداحان اهل بیت(ع) و شاعران مذهبی کاشان در بیت‌العباس این شهرستان برگزار شد.

همایش بزرگداشت شهید اردهال در کاشان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مسئول انجمن‌های شعر مذهبی و کانون مداحان اهل بیت(ع) کاشان در این مراسم که شنبه شب در بیت‌العباس کاشان برگزار شد با تسلیت ایام شهادت نخستین سفیر و شهید اهل‌بیت در ایران اظهار داشت: بیش از یک قرن از تبلور اسلام می‌گذشت و علی‌رغم نفوذ حکومت بنی‌امیه در ایران تشیع علوی قلب‌ها را آشیانه خود کرده بود.

محمود شریفی افزود: در بخشی از ایران مرکزی که دارالمؤمنین کاشان،  فین و چهل حصاران را تشکیل می‌دادند تشنگان کوثر ولایت چشمه‌ساری را آرزو می‌کردند تا از فیض جاری آن، روح عطشناک خود را سیراب کنند.

وی افزود: این عطش موجب شد تا اهالی این مناطق کاروانی را به مدینه فرستاده و از امام باقر(ع) تقاضای مرشد و خضر راه کنند آن حضرت پسرش «علی» را به همراه آنان فرستاد.

این شاعر توانای مذهبی کاشان در ادامه خاطرنشان کرد: حضور فرزند امام باقر(ع) در منطقه کاشان سه سال به طول انجامید و باعث استحکام ریشه اعتقادی مردم به آستان مقدس اهل بیت (ع) شد و منبرهای ارشادی آن بزرگوار که خود از دریای معرفت و عصمت نوشیده بود آن چنان موج حرکتی عمیق را به راه انداخت که پایه‌های حکومت وقت را لرزاند تا جایی که چاره‌ای جز ترور فیزیکی سفیر ولایت ندیدند.

شریفی سپس به جریان شهادت این امامزاده نیز اشاره و عنوان کرد: حضرت سلطانعلی برای آنکه از حرارت گرم کویر آسوده باشند فصل تابستان به منطقه اردهال کوچ و جمعه‌ها در آنجا نماز جمعه را اقامه می‌کردند.

وی با بیان اینکه محل سکونت ایشان هم در محل زیارتگاه کنونی قرار داشته است ابراز داشت: در هر حال توطئه شکل گرفت و در مبارزه‌ای نابرابر که بنابر اقوال 13 روز به طول انجامید در 27 جمادی‌الثانی سال 116 هجری قمری منجر به شهادت آن حضرت شد.

مسئول کانون مداحان اهل بیت (ع) کاشان همچنین یادآور شد: در این حماسه که اهل ذوق با استناد به روایت امام صادق (ع) که آن را کربلای دوم نامیده‌ا‌ند، مردانی از روستاهای اردهال به خصوص از روستای خاوه اردهال در رکاب آن حضرت شهید شدند.

شریفی با اشاره به اینکه مردم منطقه کاشان از دیرباز به صنعت قالی‌بافی اشتغال داشته‌اند بیان داشت: پیکر پاک و غرق به خون آن حضرت را مردم فین -که به علت مسافت طولانی با تأخیر رسیده بودند به همراه بازماندگان اهالی خاوه اردهال در قالی ارادت پیچیدند و تا خیمه‌گاه تشییع کردند و همراه با دیگر شهدای این حماسه به خاک سپردند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری آیین قالی‌شویان در مهرماه عنوان کرد: پس از خاک‌سپاری شهدا، مردم این مناطق قالی را در چشمه‌ای که در نزدیکی خیمه‌گاه بود شست‌وشو دادند و بر روی مزار پهن کردند و این آغازی شد بر حرکتی نمادین و مقدس که بیش از 1316 سال از قدمت آن می‌گذرد.

شریفی در مورد برگزاری مراسم شهادت امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در تاریخ‌های شمسی و قمری تصریح کرد: انتخاب تاریخ شهادت حضرت به روایت تقویم شمسی علاوه بر تاریخ قمری با وجود پذیرش اسلام و تشیع و ارادت به آستان مقدس اهل بیت (ع) به دلیل پایبندی مردم این منطقه به تقویم سنتی ایرانی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه منطقه اردهال مورد عنایت اهل بیت (ع) بوده است یادآور شد: در کلامی از امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبه ملاحم و سخنی از امام رضا (ع) به موسی بن خزرج از این منطقه یاد شده است.

در این همایش شعر و ذکر شهید اردهال ضمن مداحی، اساتید شعر و ادب شهرستان کاشان سروده‌های خود را در مدح و ثنای امامزاده واجب‌التعظیم سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) قرائت کردند. 

همایش مداحان اهل‌بیت(ع) و شاعران مذهبی کاشان با عنوان «همایش بزرگداشت شهید اردهال» توسط مجمع خادمین و کانون و جامعه مداحان کاشان در بیت‌العباس این شهرستان برگزار شد.

ویژه برنامه‌های سالروز شهادت شهید اردهال به مدت 6 شب از شنبه 14  تا 20 اردیبهشت ماه در تهران، اصفهان، فین، خاوه، کاشان و مشهد اردهال برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2406/ط30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول