اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف سالم‌سازی محیط

زنان گیلانی آموزش مجازی تولید ورمی کمپوست می‌بینند

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان گفت: آموزش مجازی تولید ورمی کمپوست با هدف سالم‌سازی محیط و کاهش حجم زباله تر در رشت آغاز شد.

زنان گیلانی آموزش مجازی تولید ورمی کمپوست می‌بینند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شیرین پارسی امروز در جمع کارشناسان شهرداری، منابع طبیعی و بازیافت، مهم‌ترین برنامه‌های زیست‌محیطی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و پروژه‌های در دست اجرا را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: به منظور توانمندسازی زنان در مدیریت پسماند خانگی، اجرای طرح تولید ورمی کمپوست برای اعضای جمعیت آغاز شد.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان درباره اهداف پروژه مذکور افزود: این پروژه با هدف سالم‌سازی محیط و حساس کردن اذهان عمومی برای کاهش حجم زباله تر اجرا شد.

*تولید حجم زباله تر در گیلان بیشتر از کشور است

وی با اشاره به میزان تولید زباله تر در کشور، گفت: زباله کرم خاکی 150 گرم از استاندارد جهانی بالا بوده و میزان تولید زباله تر گیلان نیز از حد کشوری فراتر است که جای تأمل دارد.

پارسی، با بیان اینکه 65 تا 70 درصد زباله‌های خانگی را زباله‌های تر تشکیل می‌دهد، ادامه داد: این زباله‌ها قابلیت بازیابی دارد که این روند با استفاده از روش ورمی کمپوست (تولید کود آلی با کرم) انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این کود برای پرورش گل و گیاه و مصارف کشاورزی مناسب است و این کار توسط اعضای جمعیت انجام شده که نتایج مطلوبی داشته و در مقایسه با کودهای شیمیایی موثر است.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان تصریح کرد: این جمعیت به منظور استفاده از دانش روز و آموزش سریع و تبادل نظر آموزش تولید ورمی کمپوست را به صورت مجازی آغاز کرد.

*شهروندان با تولید کود آلی می‌توانند متولی سبزینگی شهر باشند

وی از کارشناسان اداره‌های مختلف خواست تا در گسترش این طرح و حمایت‌های مالی از این پروژه در سطح وسیع با این جمعیت همکاری کنند.

پارسی افزود: همکاری شهرداری موجب مشارکت شهروندان در این طرح می‌شود و همه می‌توانند متولی سبزینگی محیط اطراف شهر شوند و حتی در قالب شرکت‌ها به صورت وسیع همکاری کنند.

به گفته وی، امروزه ارزش عملی کرم‌های خاکی بالغ بر اصلاح خاک، در تولید کمپوست از مواد زاید آلی و زباله‌ها، تغذیه و پرورش طیور و ... مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول، یادآور شد: کرم‌های خاکی به سه منظور اصلی افزودن آن به صورت کرم زنده فعال به خاک، استفاده از ورمی کمپوست تهیه شده توسط کرم‌ها به عنوان یکی از غنی‌ترین و بهترین کمپوست‌های موجود برای اصلاح بافت فیزیکی و غنی ساختن خاک و  استفاده از آن به صورت خشک و منجمد برای تغذیه دام و طیور پرورش می‌یابند.

وی، استفاده از مواد بهبود دهنده خاک در اکوسیستم‌های کشاورزی، کاربرد مدفوع کرمی در کودهای مخلوط گلدانی برای باغبانی و کاربرد ورمی کمپوست و مدفوع کرم‌ها را عامل محرک رشد گیاهان دانست.

انتهای پیام/84002/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول