اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد مطرح کرد

انفعالی بودن برخوردها در تکریم مقام معلم / انتقاد از واگذاری نهاد تعلیم به دولت

امام جمعه مشهد گفت: مشکلی که در حال حاضر در حوزه تکریم معلمان وجود دارد برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در مدیریت جامعه است و متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها، برنامه‌ای که باید در تکریم معلم انجام شود لحاظ نشده و برخوردها انفعالی است.

انفعالی بودن برخوردها در تکریم مقام معلم / انتقاد از واگذاری نهاد تعلیم به دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار فرهنگیان خراسان‌رضوی اظهار کرد: عظمت نقش آفرینی قشر معلمان در حوزه‌های انسان‌سازی محفوظ است؛ و آنها در امتداد جریان انقلاب و انتقال این جریان به نسل‌های جدید بار سنگینی را بر دوش دارند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه گسست نسل‌ها مشکلی است که در امتداد انقلاب به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: اگر به درستی به مقوله گسست نسل‌ها در جامعه و جریان انقلاب توجه نشود مهر پایان انقلاب رقم می‌خورد در نتیجه مهم‌ترین پاسدار جریان انقلاب در بین نسل‌ها معلمان هستند که با مدیریت خود می‌توانند ارزش‌های انقلاب را انتقال دهند.

علم‌الهدی افزود: دشمنان نظام نیز توطئه و دسیسه‌های خود را برای نسل آینده طراحی می‌کنند تا رشته انقلاب را گسسته و از انتقال ارزش‌ها جلوگیری کنند.

*برخوردها در تکریم مقام معلم انفعالی است

وی با بیان اینکه در مقام تکریم معلم دو حوزه وجود دارد، تصریح کرد: تکریم جامعه نسبت به معلمان در حوزه قدرشناسی قرار می‌گیرد و تکریم دوم که از درجه بالاتری برخوردار است، ارزش‌گذاری معلمان نسبت به نهاد تعلیم و تربیتی است که در آن خدمت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مشکلی که در حال حاضر در حوزه تکریم معلمان با آن رو به رو هستیم برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در مدیریت جامعه است و متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها، برنامه‌ای که باید در تکریم معلم انجام شود لحاظ نشده و برخوردها انفعالی است.

*واگذاری نهاد تعلیم تنها به دولت نقطه ضعف است

علم الهدی یادآور شد: افراد جامعه در تمام حوزه‌هایی که با زندگی آنها دخیل است اهمیت زیادی قائل می‌شوند اما برای عنصری که نقش‌ آفرینی تعلم فرزندانشان را بر عهده دارد توجهی نداشته و این نهاد تربیتی را تنها به دولت واگذار می‌کنند و این نقطه ضعفی در تکریم مقام معلم است.

وی اذعان داشت: متاسفانه در جریان تعلیم و تربیت به عناصری برخورد می‌کنیم که برای خودشان اهمیتی قائل نبوده و در ارزشیابی‌ها مقام خود را پایین می‌آورند و فعالیت خود را تنها با دستمزد بی‌ارزش می‌سنجند.

امام جمعه مشهد افزود: هنگامی که سطح کار پایین می‌آید نیروی مقابل که می‌خواهد ارزش کار معلم را بسنجد گذاری کند با ملاک معلم و مبلغ دستمزد برخورد می‌کند در نتیجه تکریم مقام معلمان با ضعف مواجهه می‌شود.

علم‌الهدی با بیان اینکه نقش اصلی معلمان انتقال ارزش‌های انقلاب و باورمندی نسبت به نظام است، گفت: در اهمیت جریان تعلیم و تربیت در کشور جامعه دینی مطرح می‌شود و پاسداری از فرهنگ دینی در نسل جدید بر عهده معلمان است.

وی تصریح کرد: خاصیت طبیعی بشر سرکش بودن یک نسل در مقابل نسل قبلی است که می‌خواهد جریان‌های سنتی را بهم ریخته و در فرهنگ نوآوری داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ایجاد جریان جدید خوب است اما گاهی اوقات الزاماتی در جامعه ایجاد می‌شود که به صورت فرهنگ در جامعه تثبیت و رسوب پیدا می‌کند و این جریانات ضرر دارد زیرا جامعه بعدی در شرایط فعلی زندگی نمی‌کند.

*هر نسلی نیازمند احیا و تحول فرهنگی است

علم الهدی با تاکید بر اینکه در هر نسلی نیازمند احیا و تحول فرهنگی هستیم تصریح کرد: اگر گرایش نوآوری و طغیان در برابر سنت نباشد، نوآوری به وجود نمی‌آید و پیدایش فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: نبود شناخت لازم سبب می‌شود تا به جای پیدایش، اصل فرهنگ از بین برود و معلمان می‌توانند با مدیریت احیای فرهنگ را کنترل و نظارت ‌کنند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اصول ما قابل تغییر و تبدیل نیست و سنت‌هایی که خدا به عنوان اصول در جریان فرهنگی جامعه قرار داده می‌شود قابل تبدیل نیست.

*رسوبات فرهنگی جامعه پیرایش شود

علم‌الهدی افزود: در جریان فرهنگ دینی رسوباتی وجود دارد که باید پیرایش شود و در برنامه‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از مسائل را مشاهده می‌کنید که به صورت الزام فرهنگی در آمده و باید این جریان‌ها که ضرورتی ندارد از بین برود.

وی تاکید کرد: معلمان باید توجه داشته باشند که دانش‌آموزی که در خط جریان قرار دارد باید به او جرئتی داده شود تا ابتکارات خود را در عرصه فرهنگی با در نظر گرفتن اصول دینی به کار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقوله حجاب اظهار کرد: از دوران قبل از اسلام چندین مرتبه تحول در پوشش را شاهد بودیم و دشمنان سعی داشته‌اند که مسیر فرهنگ را تغییر دهند تا مقلد غرب شویم.

علم‌الهدی تصریح کرد: جریان استکباری با الزام می‌خواهد لباس غربی را به تن ما کند تا با تهاجم فرهنگی هویت مردم را از بین برده و به تبع آن استقلال خواهی نیز از بین برود.

وی اذعان داشت: معلمان در حفظ هویت دینی رسالت اصلی را بر عهده دارند و با محقق شدن این رسالت دانش‌آموزان جذب معلم شده و از این طریق سطح بهاگذاری تعلیم و تربیت افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/70022/ش40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول