اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  مناسبت ها

33 سال پیش در چنین روزی

پیام یک شیرزن در مورد همسر گروگانش

همسر کاردار ایران در لندن طی پیامی تاکید کرد : اگر چه از گرفتاری عزیزانمان نمی توانیم احساس بی تفاوتی کنیم ولی به گفته اماممان ملت ما ملت خون و شهادت است و از لحظه به اشغال درآمدن سفارت ایران در لندن ما اینان را جزو شهدا دانسته ایم.

پیام یک شیرزن در مورد همسر گروگانش

رخدادهای 14 اردیبهشت 1359

چکیده

 

  • رئیس جمهور پس از دیدار با امام خمینی : باز هم می گویم به محض خروج افراد مسلح غیر مسئول از کردستان به تمام آن چه وعده کرده ایم عمل خواهیم کرد.
  • رئیس بانک مرکزی : نخستین سری اسکناس های جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه 16 اردیبهشت در بانک های کشور به جریان گذارده می شود .
  • ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد :  برای جمع آوری اجساد کشته های غیر محلی که در خیابان ها مانده اند دستور داده شد از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر امروز لشکر سنندج و سپاه پاسداران پاکسازی شهر را متوقف و آتش بس نمایند تا آمبولانس هایی که دارای پرچم شیر و خورشید سرخ می باشند اجساد کشته ها را جمع آوری نمایند.
  • سرهنگ ابوالفضل تقوی رئیس ساواک اصفهان که در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر غیابا محکوم به اعدام شده بود توسط پاسداران کمیته مرکزی تهران شناسایی و دستگیر شد .
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مورد اشغال سفارت ایران در انگلیس اظهار داشت : اگر دولت انگلیس اعلام کند که قادر نیست این مسئله را حل کند خود ابتکار عمل را به دست خواهیم گرفت و هر طور که مقتضی باشد عمل خواهیم کرد .
  • انگلیس سفیر خود را از ایران فراخواند تا در حل بحران گروگان گیری دیپلمات های ایرانی در لندن به دولت این کشور کمک کند  .
  • همسر کاردار ایران در لندن طی پیامی تاکید کرد : از لحظه به اشغال درآمدن سفارت ایران در لندن ما اینان را جزو شهدا دانسته ایم و از دولت انقلابیمان خواستاریم که در این مورد قاطعیت به خرج داده و تسلیم خواست های اجنبی ها و دشمنان اسلام و ایران نگردند .

در کردستان ما شروع کننده نبودیم

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور با حضور در اقامتگاه امام خمینی با ایشان دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار بنی صدر گزارش آخرین تحولات و رویدادهای کشور را استحضار امام خمینی رساند . رئیس جمهور پس از این دیدار در گفت و گوی کوتاهی اظهار داشت : در کردستان ما شروع کننده نبودیم ، عده ای با یک مقدار مقدمه چینی فسادی را در آنجا به راه انداختند .

تلاش های ما را برای جلوگیری از برادرکشی ضعف دانستند

وی ادامه داد : ما سعی کردیم آنها را وادار کنیم این رویه را کنار بگذارند و جنگ و برادر کشی راه نیندازند و از امکاناتی که داریم همه استفاده کنند ولی آنها تلاش های ما را برای جلوگیری از برادر کشی دلیل ضعف ما دانستند . رئیس جمهور گفت : باز هم می گویم به محض خروج افراد مسلح غیر مسئول به تمام آن چه وعده کرده ایم عمل خواهیم کرد . (1)

سرهنگ ابوالفضل تقوی رئیس ساواک اصفهان که در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر غیابا محکوم به اعدام شده بود توسط پاسداران کمیته مرکزی تهران شناسایی و دستگیر شد . هنگام دستگیری نامبرده با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد که بلافاصله به بیمارستان منتقل و پس از بهبودی به کمیته مرکزی برده شد .

اسکناس های هزار تومانی از اعتبار ساقط می شوند

علیرضا نوبری رئیس بانک مرکزی گفت : نخستین سری اسکناس های جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه 16 اردیبهشت در بانک های کشور به جریان گذارده می شود و مردم می توانند در مهلت دو هفته ای که از سوی بانک مرکزی ایران تعیین شده است اسکناس های ده هزار ریالی را به بانک ها داده و اسکناس های جدید هزار تومانی که با آرم جمهوری اسلامی ایران و در شکل تازه منتشر شده از بانکها دریافت کنند.(2)

گروه های مسلح از حسن نیت دولت سوء استفاده کرده اند

ستاد مشترک ارتش با انتشار اطلاعیه ای تا ساعت 16 امروز در سنندج آتش بس داد .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : گروه های مسلح در کردستان به هیئت ویژه دولت قول دادند چنان چه سپاه پاسداران از باشگاه افسران ، رادیو و تلویزیون و فرودگاه سنندج خارج شوند و نگهداری این اماکن به واحدهای ارتش واگذار شود آنها تعهد می کنند که مسلح در شهر رفت و آمد نکنند و همچنین خواستار شدند که امنیت شهر به شهربانی و ماموران پلیس محول شود ولی بلافاصله پس از خروج پاسداران رفت و آمد مسلحانه آنها در شهر آغاز و عملا مانع انجام وظیفه ماموران شهربانی شدند .

چرا آتش بس دادیم ؟

در بخش دیگری از اطلاعیه ضمن توضیح خیانت های گروه های مسلح در حق مردم کردستان آمده است: برای جمع آوری اجساد کشته های غیر محلی که در خیابان ها مانده اند دستور داده شد از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر امروز لشکر سنندج و سپاه پاسداران پاکسازی شهر را متوقف و آتش بس نمایند تا آمبولانس هایی که دارای پرچم شیر و خورشید سرخ می باشند اجساد کشته ها را جمع آوری نمایند و به ضد انقلابیون توجه داده می شود فقط آمبولانس ها اجازه رفت و آمد در شهر را دارند و چنانچه آنها از این فرصت برای حمله مهمات و تدارک و تقویت مواضع خود سوء استفاده کنند به وسائل مختلف و با تمام قدرت سرکوب خواهند شد . (3)

رئیس ساواک اصفهان دستگیر شد

سرهنگ ابوالفضل تقوی رئیس ساواک اصفهان که در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر غیابا محکوم به اعدام شده بود توسط پاسداران کمیته مرکزی تهران شناسایی و دستگیر شد . هنگام دستگیری نامبرده با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد که بلافاصله به بیمارستان منتقل و پس از بهبودی به کمیته مرکزی برده شد.(4)

با حضور در اقامتگاه امام خمینی بنی صدر گزارش آخرین تحولات و رویدادهای کشور را استحضار امام خمینی رساند . رئیس جمهور پس از این دیدار در گفت و گوی کوتاهی اظهار داشت : در کردستان ما شروع کننده نبودیم ، عده ای با یک مقدار مقدمه چینی فسادی را در آنجا به راه انداختند .

اگر انگلیس نمی تواند ما خود ابتکار عمل را به دست می گیریم

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مورد اشغال سفارت ایران در انگلیس اظهار داشت : اگر دولت انگلیس اعلام کند که قادر نیست این مسئله را حل کند خود ابتکار عمل را به دست خواهیم گرفت و هر طور که مقتضی باشد عمل خواهیم کرد . قطب زاده همچنین در مورد روابط ایران و عراق نیز گفت : در سفر به کویت به مقامات این کشور تذکر دادیم که هیچ گونه وساطتی را نمی پذیریم و علل آن را هم توضیح دادیم و آنها هم نظر ما را درک کردند . (5)

انگلیس سفیر خود را از ایران احضار کرد

در ادامه بحران گروگان گیری دیپلمات های ایران در لندن انگلیس سفیر خود را از ایران فراخواند تا در معامله مردان مسلح عرب که 20 گروگان را در سفارت ایران در لندن در اختیار دارند و به گزارش پلیس اسکاتلند یارد تقاضاهای تازه ای را مطرح کرده اند کمک نماید . معاون پلیس لندن اظهار داشت : گروگان گیران تقاضاهای جدیدی را مطرح کرده اند ولی به خاطر کامل شدن موفقیت آمیز عملیات نمی توان این خواسته ها را افشا کرد . (6)

خبر دیگر اینکه همسر کاردار ایران در لندن طی پیامی تاکید کرد : اگر چه از گرفتاری عزیزانمان نمی توانیم احساس بی تفاوتی کنیم ولی به گفته اماممان ملت ما ملت خون و شهادت است و از لحظه به اشغال درآمدن سفارت ایران در لندن ما اینان را جزو شهدا دانسته ایم و از دولت انقلابیمان خواستاریم که در این مورد قاطعیت به خرج داده و تسلیم خواست های اجنبی ها و دشمنان اسلام و ایران نگردند . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 14 اردیبهشت  1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 14 اردیبهشت 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول