اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی کرمان عنوان کرد

فعالیت 5 هزار واحد پرورش دام‌ در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ‌گفت: پنج هزار و 600 واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام در استان کرمان مستقر است.

فعالیت 5 هزار واحد پرورش دام‌ در کرمان

بیژن دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: استان کرمان دارای 230 هزار رأس دام سنگین و پنج میلیون و 200 هزار رأس دام سبک مستقر در پنج هزار و 600 واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام است.

وی افزود: همچنین یک‌هزار و 250 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت 20 میلیون قطعه، 33 مرکز پرورش سایر ماکیان شامل کبک، بلدرچین و بوقلمون به ظرفیت 200 هزار قطعه، 29 مرکز پرورش شترمرغ با جمعیت سه هزار قطعه از ظرفیت‌های صنعت پرورش طیور استان کرمان است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: سالانه بیش از 12 میلیون قطعه انواع طیور و 290 هزار رأس دام در کشتارگاه‌های استان کرمان تحت نظارت دامپزشکی ذبح می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه‌ اداره کل دامپزشکی بر رعایت ضوابط بهداشتی و صدور پروانه بهداشتی دامداری‌های زیر پوشش نظارت دارد، گفت: طی سال گذشته‌ پس از بررسی‌های کارشناسی لازم، 100 واحد پرورش انواع طیور و دام ‌موفق به دریافت و یا تمدید پروانه بهداشتی شدند.

دهقانی تصریح کرد: طی این مدت هفت میلیون و 500 هزار نوبت رأس دام سبک و سنگین، 18 هزار نفر شتر و 10 هزار قلاده سگ علیه انواع بیماری‌ها واکسینه شدند.

‌وی افزود: همچنین طی سال گذشته، 114 میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون 20 میلیون قطعه انواع طیور تحت نظارت دامپزشکی در استان کرمان مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه رسالت دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی از نخستین مرحله پرورش دام آغاز و تا مرحله عرضه ادامه دارد، گفت: یکی از مراحل حساس در بحث تولید فرآورده‌های خام دامی مرحله ذبح و استحصال گوشت است.‌ ‌

وی با اشاره به اینکه ناظران شرعی و بهداشتی در ‌کشتارگاه‌های استان بر ذبح دام و طیور نظارت دارند، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 12 میلیون قطعه انواع طیور‌، 290 هزار رأس دام ‌و 100 قطعه شترمرغ در کشتارگاه‌های استان کرمان با نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی این استان ذبح شدند.‌ ‌

‌دهقانی عنوان کرد: برای کشتار سایر ماکیان باید در صورت وجود ظرفیت تولیدی لازم‌، کشتارگاه اختصاصی احداث و یا حداقل یک خط کشتار جداگانه در کشتارگاه طیور موجود ایجاد شود.

وی گفت:‌ به دلیل ظرفیت پایین پرورش سایر طیور از جمله کبک، بلدرچین و ‌بوقلمون‌ در استان کرمان احداث کشتارگاه اختصاصی و یا ایجاد خط جداگانه کشتار سایر طیور در کشتارگاه‌های موجود صرفه اقتصادی ندارد.

دهقانی با اشاره به کشتار دو هزار و 480 قطعه بوقلمون در کشتارگاه‌های طیور استان کرمان افزود: سایر طیور تولیدی با نظارت دامپزشکی برای کشتار به استان‌های مجاور حمل شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه مراکز عرضه گلوگاه اصلی جلوگیری از عرضه ‌گوشت دام و طیور فاقد معیارهای بهداشتی به مردم است، ادامه داد: در این راستا الزاماتی برای ردیابی محل کشتار و سایر مشخصات بهداشتی گوشت مرغ و ‌سایر ماکیان عرضه شده در مراکز عرضه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین الزامات عرضه گوشت مرغ و سایر ماکیان، عرضه این محصولات به صورت بسته‌بندی است، تصریح کرد: طی سال گذشته 18 هزار و 968 کیلوگرم گوشت مرغ و سایر ماکیان غیرقابل مصرف از مراکز عرضه جمع‌آوری و از چرخه مصرف حذف شدند.

دهقانی با اشاره‌ به اجرای طرح برچسب‌گذاری گوشت در هشت کشتارگاه دام استان کرمان گفت: با توجه به نظارت‌های مستمر دامپزشکی استان کرمان متخلفان امکان عرضه لاشه حاصل از کشتار دام در خارج از کشتارگاه در مراکز عرضه را به دلیل نبودن مهر و برچسب دامپزشکی بر روی لاشه‌ها‌ ندارند و به همین دلیل‌ کشتار خارج از کشتارگاه در استان‌ بسیار کم و در مناطق دور دست و حاشیه‌ای‌ ممکن است به صورت موردی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش‌های مجموعه دامپزشکی در راستای تأمین سلامت و امنیت غذایی به دلیل گستردگی وظایف مجموعه دامپزشکی و متناسب نبودن بودجه‌های اختصاص یافته به اداره کل دامپزشکی استان کرمان با این وظایف‌ نیاز به همکاری مردم‌ داریم.

دهقانی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند از طریق شماره تلفن چهار رقمی 1512 و شماره پیامک 3000231512 همچنین شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستان‌های تابعه موارد را برای پیگیری لازم به اطلاع این مجموعه برسانند.

انتهای پیام/2446/م30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول