اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد

واکسیناسیون آبله 175 هزار دام سبک در ریگان ‌

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: فاز بهاره واکسیناسیون آبله دام سبک در ریگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود 175‌ هزار رأس دام سبک علیه این بیماری مهم واکسینه شوند.

واکسیناسیون آبله 175 هزار دام سبک در ریگان ‌

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: مبارزه با بیماری‌های دامی به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و پویایی صنعت دامپروری از جمله وظایف حرفه دامپزشکی است. 

وی افزود: این امر با انجام اقداماتی مانند واکسیناسیون‌، سمپاشی، تست‌های غربالگری، مراقبت‌ها و انجام آزمایش‌های تشخیصی میسر می‌شود.

جعفری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها‌ی دام سبک، آبله است که عامل ایجاد کننده آن ویروسی و جزو دسته پاکس‌ویروس‌ها به شمار می‌آید.‌

وی افزود: این ویروس موجب ایجاد دو فرم بیماری به صورت پوستی و احشایی در دام می‌شود که در فرم پوستی عمدتا به صورت پراکنده و منتشر ندول‌ها‌یی بر روی پوست دام است و ‌کاهش کیفیت و انعطاف‌پذیری پوست و خشکی آن می‌شود و ‌علائمی مانند بی‌اشتهایی، افسردگی و ضعف دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان‌ گفت: در فرم احشایی این ندول‌ها ‌عمدتا در دستگاه گوارش و تنفس تشکیل می‌شوند.

جعفری افزود: یکی از راه‌های انتقال این بیماری از طریق دلمه‌های کنده شده از پوست دام مبتلا به دام سالم است، لذا انجام اقداماتی مدیریت بهداشتی و ضد‌عفونی کردن جایگاه دام در مبارزه با این بیماری حائز اهمیت است.

وی اذعان داشت: همچنین توجه به اصول قرنطینه، کنترل ورود و خروج بهداشتی ‌و هماهنگ شده با دامپزشکی در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد و از دیگر اقدامات لازم می‌توان به انجام واکسیناسیون دام سبک علیه این بیماری مهم اشاره کرد.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر فاز بهاره واکسیناسیون آبله دام سبک در ریگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود 175 ‌هزار رأس دام سبک علیه این بیماری مهم واکسینه شوند.

وی خاطر نشان کرد: ‌دامداران ‌و عشایر شهرستان ریگان در صورت برخورد با دام مبتلا اقدامات درمانی و پیشگیرانه بیماری را با هماهنگی دامپزشکی شهرستان اعمال کنند.

انتهای پیام/80014/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول