اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر اردبیل:

25 درصد افزایش دستمزدها در برابر تورم 40 درصدی قابل قبول نیست

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اردبیل گفت: افزایش 25 درصدی حقوق کارگران مصوب شورای عالی کار خلاف قانون است، چراکه هیچ مطابقتی با تورم 40 تا 60 درصدی ندارد.

25 درصد افزایش دستمزدها در برابر تورم 40 درصدی قابل قبول نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مرتضی مقدم عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز کارگر که به همت خانه کارگر در تالار حافظ اردبیل برگزار شد، با تبریک میلاد مسعود حضرت زهرا (س) تقارن روز کارگر با این میلاد فرخنده را یادآور شد و اظهار داشت: این تقارن نشان‌دهنده عظمت روحی،‌ روانی کارگرانی است که نبی مکرم اسلام (ص) تنها بر دست زهرا و کارگر بوسه زده است.

وی با بیان اینکه کارگران شریف‌ترین و با وجدان‌ترین اقشار جامعه در خدمت صادقانه و عرصه تلاش بی‌منت هستند، تصریح کرد: کارگران ما امروز با وجود سختی کار و کسب درآمد اندک سعی می‌کنند مشکلات و نارسایی‌های معیشتی را تحمل کنند، اما این شرایط در وضعیت کنونی بسیار سخت و گاه در زندگی کارگران شکننده به نظر می‌رسد.

مقدم با اشاره به عضویت 13 هزار و 104 نفر از خانواده کارگران استان در تشکل بزرگ خانه کارگر خاطرنشان کرد: خانه کارگر تلاش می‌کند، برای این قشر خدمات متنوع تحصیلی، آموزشی، حمایتی و همچنین معیشتی را انجام دهد، به طوری که در اولویت خانه کارگر کم کردن دغدغه‌ها و مشکلاتی است که امروز کارگران با آن گریبان‌گیر هستند.

این مسئول با یادآوری اینکه در جهت ادامه تحصیل کارگران و فرزندان آنها دو مرکز علمی – کاربردی توسط خانه کارگر راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: این دو مرکز در اردبیل و پارس‌آباد فعالیت کرده و بیش از هزار نفر در این مراکز آموزشی تحصیل می‌کنند.

وی بیان کرد:‌ تاکنون 2 هزار نفر در مقطع کاردانی و کارشناسی و رشته‌های متنوعی که در دانشگاه جامع علمی – کاربردی خانه کارگر دایر شده است، فارغ‌التحصیل شدند که بخشی از آنها نیز جذب بازار کار شدند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان از برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت رایگان در رشته‌هایی نظیر رایانه،‌ زبان‌های انگلیسی،‌ حسابداری و همچنین برخی رشته‌های پرطرفدار خبر داد و یادآور شد: 5 هزار نفر از خانواده کارگران استان از این خدمات استفاده کردند.

مقدم گفت: ما همچنین با مجموعه‌های خدماتی و ارایه‌کننده برنامه‌های رفاهی، آموزشی عقد قرارداد کردیم تا با تخفیف ویژه برای قشر کارگر خدمات ارایه کنند تا برخی از دغدغه‌های معیشتی آنها برطرف شود.

هیچ کارگر ساختمانی تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر اجرایی خانه کارگر استان در ادامه سخنان خود با برشمردن برخی از مشکلات و معضلات خانه کارگری افزود: معضلی که ما امروز با آن روبه‌رو هستیم، بحث دستمزد کارگران و افزایش 25 درصدی آن است که شورای عالی کار آن را به صورت غیرقانونی مصوب کرده، در حالی که این مصوبه غیرقابل اجرا است.

مقدم تصریح کرد:‌ در حالی که نرخ تورم آن هم تورم نقطه به نقطه در سال 91 بالاتر از رقم 40 درصد بوده و براساس آمار سازمان بین‌المللی فائو این تورم به 60 درصد نیز می‌رسد. شورای عالی کار در یک حرکت خلاف قانون افزایش دستمزد را 25 درصد اعلام کرده است، در حالی که این رقم به هیچ وجه پاسخگوی تورم بسیار بالا در جامعه کارگری نیست.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته و در یک فضای نامناسب ثبت‌نام از کارگران ساختمانی برای سهام عدالت با هزاران مشقت انجام شد، اما با گذشت چندین‌ ماه تاکنون حتی یک نفر کارگر ساختمانی نیز موفق به دریافت سهام عدالت نشده است.

این مسئول، مشکل قراردادهای موقت به ویژه در حوزه پیمانکاران و همچنین معضل بیکاری در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به همراه تعطیلی واحدهای تولیدی مختلف از دیگر معضلات و مشکلات کارگری در استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: انتظار می‌رود با دقت نظر نمایندگان مجلس و همچنین تلاش فراکسیون کارگری مجلس در بودجه سال 92 حداکثر افزایش نرخ دستمزد و حقوق کارگران در نظر گرفته شود.

در پایان این مراسم از 20 کارگر نمونه واحدهای تولیدی، صنعتی، شرکت‌ها، کارخانجات، ادارات و همچنین کارآفرین نمونه و کارفرمای منتخب با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/62004/ذ40/چ3000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول