اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آلارم زلزله‌های کوچک برای جلوگیری از وقوع فاجعه / روستاهایی که با تکانی فرو می‌ریزند

به نظر می‌رسد زمین‌لرزه‌‌های کوچک هشداری برای جلوگیری از فاجعه انسانی است و در این بین روستاییانی که در بافت فرسوده روستایی زندگی می‌کنند بیشتر در معرض تهدید قرار دارند و ممکن است با کوچک‌ترین زلزله‌آی فاجعه‌ای انسانی شکل بگیرد.

آلارم زلزله‌های کوچک برای جلوگیری از وقوع فاجعه / روستاهایی که با تکانی فرو می‌ریزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مازندران در دو روز اخیر در شهرهای نکا، پل سفید و تنکابن زمین‌لرزه را تجربه کرد.

در شهر نکا شاهد ثبت زلزله به مقیاس 2.5 ریشتر بودیم، در تنکابن گزارش دو ریشتری ثبت شد و در پل سفید سوادکوه نیز زلزله 1.4 ریشتری به وقوع پیوست.

از ابتدای سال جاری نیز شاهد رانش زمین در نقاط مختلف کشور بودیم که در جنوب کشور نیز شاهد تلفات انسانی و نابود شدن سرپناه بسیاری از هموطنان‌مان در جنوب کشور بودیم.

هنوز فاجعه زمین‌لرزه بم و خرابی‌های زلزله تبریز به اتمام نرسید که در جنوب کشور شاهد بی‌سرپناه شدن بسیاری از هموطنان‌مان بودیم، در بررسی اجمالی زلزله‌های اخیر در کشور بیشترین اثرات ناشی از تخریب زلزله در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته بود و بیشترین خسارت زلزله متوجه ساکنان دائمی روستاها بود که با کمی تدبیر و آینده‌نگری و توجه بخش اعظمی از مخاطرات قابل کنترل است.

امروزه به واسطه پیشرفت علم زمین‌شناسی مناطقی که بیشتر در معرض تهدید زلزله قرار دارند تقریبا شناسایی شدند و با توجه و اختصاص اعتبار مناسب امکان جلوگیری از بروز حادثه تا حدی فراهم است، مگر اینکه زلزله به مقیاس بسیار بالاتری مثل زلزله ژاپن رخ بدهد که کنترل و پیش‌بینی آن از توان بشر خارج باشد.

از ابتدای سال مازندران شاهد وقوع چندین زمین‌لرزه بود که در زلزله چهار و نیم ریشتری منطقه چهاردانگه ساری بسیاری از خانه‌های روستایی منطقه ترک‌های برداشت که در صورت تداوم زلزله شاهد وقوع فاجعه انسانی در این منطقه بودیم هرچند درباره در به در شدن مردم چهاردانگه ساری در شب سال تحویل به خاطر ایام عید به طور اجمالی توسط رسانه‌ها پرداخته نشد. 

پس از وقوع این زمین‌لرزه بیش از 9 بار شاهد پس لرزه‌های متعدد در منطقه چهاردانگه بودیم، دیگر نقاط مازندران هم وضعیت مناسبی در این زمینه نداشت و در مدت بسیار کم سال جاری شاهد بروز چندین زمین‌لرزه کوچک در سطح شهرهای مازندران بودیم.

در آخرین گزارشی که مرکز زلزله‌نگاری کشور ثبت کرد سه زمین‌لرزه در شهر‌های نکا،تنکابن و پل سفید رخ داد و عمق همه این زمین‌ لرزه‌ها حدود سه ریشتر بود.

ساخت واحد‌های مسکونی در مناطق شهری با نظارت‌های همراه است ولی در مناطق روستایی نظارت کمتری انجام می‌‌شود و این عدم نظارت در زمان بروز حادثه مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند، در حال حاضر با وجود دهیاری بخشی از عدم نظارت بر ساخت و سازها رفع شد که در این بخش نیز اظهارنظرهای از جانب مسئولان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد که نظارت دهیاران را شرط کافی برای تایید ساخت و ساز در روستا‌ها نمی‌دانند.

اما در حال حاضر روستاییانی در معرض تهدید قرار دارند که در بافت فرسوده روستایی زندگی می‌کنند و با کوچک‌ترین زلزله‌های ممکن، فاجعه‌ای انسانی در این روستا‌ها شکل بگیرد.

سختگیری برای اعطای وام مسکن، افزایش بهره وام بانکی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، ناکافی بودن وام در نظر‌گرفته شده برای ساخت مسکن در روستاها و سخت‌گیری بانک‌ها نیز مزید بر علت شد تا بافت‌های فرسوده روستایی همچنان در معرض تهدید و تخریب باشند.

===============

گزارش از جاوید عباسی

===============

انتهای پیام/86004/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول