اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم خبر داد

مدیریت مصرف آب با کشت نشاء گلدانی در شهرستان طارم

مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: با کشت نشاء گلدانی در این شهرستان مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت می‏شود.

مدیریت مصرف آب با کشت نشاء گلدانی در شهرستان طارم

مسعود زنگنه امروز در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: کشت محصولات سبزی و صیفی در شهرستان طارم به دلیل شرایط آب و هوایی خاص منطقه که منجر به تولید محصول در زمان‏های متفاوت از سایر مناطق کشور می‏شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی به اهمیت کشت نشاء گلدانی اشاره کرد و افزود: کشت بذرهای سبزی و صیفی به شکل سنتی موجب محدودیت کشاورزان در مدیریت زمان و انجام عملیات فنی حین تولید می‏شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم خاطرنشان کرد: کشت بذر سبزی و صیفی کشاورزان را در مدیریت زمان و انجام عملیات فنی مراحل تولید محدود کرده و دوره طولانی فصل کشت را محدود به یک یا دو محصول می‏کند.

وی با بیان اینکه کشت نشاء محصولات مختلف موجب مدیریت زمان می‏شود، ادامه داد: این نوع کشت موجب استفاده حداکثری از زمین کشاورزان می‏شود.

زنگنه کاشت گوجه‌فرنگی، طالبی، کاهو و بادمجان را به روش کشت نشاء گلدانی مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: این محصولات در کنار محصول هندوانه و خربزه امکان کاشت به روش کشت نشاء را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم مدیریت زمان و استفاده حداکثری از زمین‏های مرغوب را دو مزیت مهم در این روش برشمرد و خاطرنشان کرد: در این روش کشاورزان حداکثر استفاده را از زمین خود برای تولید محصولات پیش‌رس و خارج از فصل می‏کنند.

وی به نشاء سنتی اشاره کرد و گفت: استفاده از نشاء سنتی برای کشت محصولات مختلف در شهرستان طارم دارای اشکالات مختلفی است.

زنگنه ادامه داد: در روش سنتی به دلیل عدم رعایت مسائل فنی و انتقال آلودگی از بستر کشت نشاء به زمین اصلی مشکلات متعددی برای کشاورزان منطقه حاصل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم خرید نشاء‏ سنتی از استان‏های همجوار را یادآور شد و اظهار کرد: در روش سنتی خرید نشاء‏ سنتی از استان‏های همجوار موجب انتقال بیماری می‏شد.

وی خرید نشاء‏ سنتی از استان‏های همجوار را دارای بیماری عنوان کرد و یادآور شد: این نشاء‏ دارای کیفیت و اصالت لازم نیست و اکثراً آلوده به بیماری‌های خاکزی است.

زنگنه به مشکلات به وجود آمده در صورت استفاده از نشاء‏ سنتی اشاره کرد و افزود: کشاورزان مشکلات عمده‏ای مانند کاهش تولید و هزینه‏های جانبی کشت مجدد را متحمل می‏شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم به اقدامات انجام شده در اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی طارم اشاره کرد و گفت: اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان طارم نسبت به ترویج کشت نشاء توپی (گلدانی) در این شهرستان اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بازدیدهایی در این راستا از خارج از استان صورت گرفته است، یادآور شد: در اسفند‌ماه سال گذشته یک بازدید خارج از استان به همراه چند تن از کشاورزان پیش‏رو برگزار شده است.

زنگنه از عقد قرارداد خرید 15 هزار عدد نشاء گلدانی گوجه‌فرنگی در این بازدید خبر داد و اضافه کرد: این بازدید منجر به عقد قرارداد خرید 15 هزار عدد نشاء گلدانی گوجه‌فرنگی از ارقام هیبرید شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم از کشت این نوع نشاء گوجه‌فرنگی در فروردین‌ماه سال‌جاری خبر داد و تاکید کرد: این نوع نشاء برای نخستین‌بار در شهرستان طارم کشت شده است.

وی به مزایای کشت نشاء گلدانی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‏ترین مزیت‏های این روش در مدیریت مصرف آب است.

زنگنه کشت چند محصول در طول فصل را از دیگر مزیت‌های مهم این روش عنوان کرد و یادآور شد: کاهش مصرف بذر از دیگر مزیت‌های این روش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم کاهش هزینه کارگری و بیماری‏ها را از دیگر نقاط قوت اجرای کشت نشاء برشمرد و خاطر‌نشان کرد: مدیریت علف‌های هرز، تغذیه، پیش‏رسی، مکانیزاسیون و افزایش قیمت فروش و درآمد کشاورزان از دیگر مزیت‏های مهم این طرح است.

وی از کشاورزان علاقمند خواست برای اجرای این روش و آموزش‏های لازم در این زمینه به اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم و یا مراکز جهاد کشاورزی دهستان‏ها مراجعه کنند.

انتهای پیام/73002/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول