اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مرکز بهداشت خوزستان خبر داد

اجرای بسیج ملی ارتقای سلامت در خوزستان/62 درصد بیماری‌های مغزی از فشار خون است

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: طرح بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان در خوزستان همزمان با سراسر کشور از ۱۴ اردیبهشت آغاز می‌شود.

اجرای بسیج ملی ارتقای سلامت در خوزستان/62 درصد بیماری‌های مغزی از فشار خون است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پژمان بختیاری‌نیا ظهر امروز در نشست خبری آغاز طرح بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان که امروز در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: طرح بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان در خصوص فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است که با سنجش فشارخون، قد و وزن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح از چهاردهم اردیبهشت در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا نوزدهم همین ماه ادامه دارد.

*چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن فشار خون است

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته عمده معضلات بهداشتی کشور‌ها و جوامع در سطح بین‌المللی بیماری‌های واگیر و عفونی بود، بیان داشت: کوشش‌های بسیاری در سطح جهانی برای مبارزه با این نوع بیماری‌ها و برنامه‌های ایمن سازی و کشف آنتی بیوتیک‌ها صورت گرفت و با یک عزم جهانی به میزان قابل توجهی از بیماری‌های واگیردار پیشگیری شد.

وی به کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های عفونی در سطح جهانی اشاره کرد و اذعان داشت: در زندگی مدرن امروز یک سری بیماری‌های غیرواگیر که در گذشته تحت‌الشعاع بیماری‌های واگیر بودند خود را نشان دادند.

بختیاری‌نیا افزود: در دهه‌های اخیر که ماشین وارد زندگی انسان شد سبک‌های زندگی تغییر کرد و باعث شد که فعالیت‌های بدنی انسان کم شود و به دنبال آن چاقی و اضافه وزن که یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن فشار خون است، شیوع یابد.

*فشار خون و بیماری‌های غیر واگیر با آنتی بیوتیک و واکسن درمان نمی‌شوند

وی با بیان اینکه باید در میان مردم نسبت به بیماری‌های غیرواگیر فرهنگ‌سازی انجام شود، ابراز داشت: این نوع بیماری‌ها به این شکل نیستند که با یک آنتی بیوتیک یا واکسن درمان شوند؛ بلکه برای پیشگیری از این بیماری‌ها و درمان آن‌ها باید سبک زندگی را تغییر داد و برای محقق شدن این امر باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مردم نسبت به این مسئله حساس شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان به شعار هفته سلامت امسال «فشار خون را جدی بگیریم» اشاره و تصریح کرد: بیماری فشار خون قاتل خاموش است و باید مردم را حساس کنیم تا فشار خون خود را اندازه بگیرند و این شرایط در این هفته فراهم شده است تا افراد بالای 30 سال بتوانند به صورت رایگان فشارخون، قد و وزن خود را اندازه بگیرند.

وی، هدف از این کار را اینگونه توضیح داد: هدف از این کار این است که افراد بالای 30 سال که دارای فشارخون بالا و اضافه وزن هستند، شناسایی شده و سپس برای تشخیص قطعی و اقدامات درمانی به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

بختیاریّ‌نیا خاطرنشان کرد: مجریان این برنامه دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی، پرستاران شاغل یا بازنشسته داوطلب و نیروهای شاغل در مراکز بهداشت شهرستان‌ها هستند.

*مراجعه متولدان قبل از سال 62 برای اندازه‌گیری قد، وزن و فشار خون

وی با بیان اینکه در تیم‌های مستقر در پایگاه‌های اندازه‌گیری نیروهای زن و مرد وجود دارد و انطباق جنسیتی رعایت شده است، گفت: افراد مراجعه‌کننده باید متولدین قبل از سال 62 باشند، در هنگام مراجعه کارت ملی و شناسنامه به همراه داشته باشند، نیم ساعت قبل از نوشیدن چای، قهوه و الکل و استعمال دخانیات خودداری کنند و فعالیت بدنی شدید نداشته باشند و صبحانه نیز نخورده باشند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: فشار خون طبیعی با دو عدد مشخص می‌شود، حداکثر فشار خون که باید کمتر از 140 میلی متر جیوه باشد و حداقل فشار خون که باید زیر 90 میلی متر جیوه باشد و کسانی که فشار خون آن‌ها از این حد بالا‌تر باشد، گروه مشکل‌دار هستند و به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

*شایع‌ترین علامت فشارخون بی‌علامتی است

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علامت فشارخون بی‌علامتی است، ادامه داد: فشار خون بین 120 روی 80 تا 139 روی 89، یک زنگ خطر است و افرادی که در این رده قرار دارند، باید هرسال یکبار فشار خون خود را کنترل کنند و عادات معیشتی غلط را ترک کنند و برطبق آموزش‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود، رفتار کنند.

بختیاری‌نیا با اشاره به اینکه در سال 2000 میلادی حدود یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به فشار خون بودند، اظهار داشت: در این سال در دنیا 13 درصد کل مرگ‌ها ناشی از فشارخون بالا بود و در سال 2005، 4 میلیون نفر در نتیجه مستقیم فشارخون فوت کردند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است در سال 2025 این رقم به یک میلیارد و 500 میلیون نفر افزایش یابد.

*16 درصد افراد 15 تا 64 ساله ایرانی دارای فشارخون بالا هستند

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه 62 درصد بیماری‌های عروق مغزی و 49 درصد بیماری‌های قلبی، ناشی از فشار خون بالا است، اذعان داشت: در سال 88 در ایران یک بررسی تحت عنوان بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر انجام شد و مشخص شد که 16 درصد افراد 15 تا 64 ساله ایرانی دارای فشارخون بالا هستند.

وی افزود: در‌‌ همان سال در خوزستان این رقم در حدود 17 درصد بود یعنی از میانگین کشوری بالا‌تر بودیم.

بختیاری‌نیا، با اشاره به عوامل به وجود آورنده فشار خون بالا ابراز داشت: سن،‌ نژاد، سابقه خانوادگی، چاقی یا اضافه وزن، عدم فعالیت فیزیکی، استعمال دخانیات، مصرف زیاد نمک، مصرف الکل، کمبود پتاسیم در غذا و استرس از عوامل به وجود آورنده فشار خون هستند.

*نمک‌پاش را از سر سفره بردارید

وی بر مصرف غذاهای خانگی تأکید کرد و گفت: از مصرف بیش از حد غذاهای کنسروی و فست‌فود‌ها خودداری کنید، نمک پاش را از سر سفره بردارید، از چربی‌های اشباع شده مثل کره و روغن‌های جامد خودداری کنید و موادی را که دارای پتاسیم هستند؛ مثل کشمش، زردآلو، گوجه فرنگی، پرتقال، موز و طالبی مصرف کنید.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه وزن را در محدوده طبیعی قرار دهید، اذعان داشت: فعالیت بدنی را افزایش دهید و روزانه 30 دقیقه ورزش مثل پیاده‌روی سریع داشته باشید، کاهش وزن اثرات چشمگیری در کاهش بیماری‌های غیرواگیر دارد.

وی با اشاره به اینکه مدت‌هاست در وزارت بهداشت واحد بیماری‌های غیرواگیر تأسیس شده است، یادآور شد: از سال 83 این واحد طرحی را به نام غربالگری فشار خون در روستا‌ها آغاز کرد که هر سه سال یکبار تکرار می‌شود.

بختیاری‌نیا ادامه داد: در طی اجرای این طرح 24 هزار نفر از افراد روستایی مبتلا به فشارخون شناسایی شدند که هر سه ماه یکبار با اعزام پزشکان به روستا‌ها این افراد ویزیت می‌شوند.

وی در پایان بیان داشت: با اجرای طرح بسیج ملی ارتقا سلامت ایرانیان فرصتی برای هموطنان فراهم شده است تا با مراجعه به مراکز مشخص شده از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/72011/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول