اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌جاری صورت می‌گیرد

عرضه بیش از 3 هزار تن پسته در سیستان و بلوچستان

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از سه هزار و 500 تن پسته از ارقام کله‌قوچی، اکبری، احمدآقانی، اوحدی تولید و به بازار مصرف شهرهای استان و کرمان عرضه شود.

عرضه بیش از 3 هزار تن پسته در سیستان و بلوچستان

امان‌الله طوقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خاش اظهار داشت: کار توزیع 250 هزار اصله نهال گلدانی پسته از تعداد دو واحد گلخانه‌ای نهال در شهرستان خاش آغاز شده است.

این مسئول بیان کرد: با توزیع ابن تعداد نهال پسته که به صورت یارانه‌ای در بین باغداران و پسته‌کاران توزیع‌می‌شود سطح زیرکشت این محصول استراتژیک صادراتی حدود 250 هکتار نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

وی افزود: هم‌اکنون سطح زیرکشت پسته در خاش، چهار هزار و 850 هکتار است که سه هزار و 400 هکتار آن بارور و هزار و 450 هکتار آن غیربارور است.

شهرستان خاش از نظر کمی و کیفی رتبه نخست تولید پسته را در سیستان و بلوچستان دارا است.

طوقی ادامه داد: به‌طوریکه بنا به اعلام خریداران پسته در رفسنجان بر اساس عیار سنجی که انجام شده، عیار پسته خاش به پسته تولیدی استان کرمان بالاتر و ارزش اقتصادی آن بیشتر است.

وی عملکرد پسته در هکتار را بین 800 تا هزار و 200 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: برداشت پسته در خاش از اواخر شهریور ماه جاری آغاز می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی خاش افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری بیش از سه هزار و 500 تن پسته از ارقام کله قوچی، اکبری، احمدآقانی، اوحدی تولید و به بازار مصرف شهرهای استان و کرمان عرضه شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون دو کارگاه مکانیزه ضبط پسته که تمام مراحل فرآوری از پوست‌کنی تا درجه‌بندی را انجام می‌دهد در خاش احداث شده است.

طوقی گفت: به منظور ارتقاء سطح دانش پسته‌کاران و افزایش عملکرد، دو کارگاه آموزشی در زمینه کاشت، داشت، برداشت تعذیه و هرس باغات پسته با حضور اساتید مجرب موسسه تحقیقات پسته کشور برای پسته‌کاران برگزار شده است.

انتهای پیام/75004/ی30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول