اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمران موقوفات آستان قدس رضوی:

حجم آب سد گلستان 800 هزار متر مکعب افزایش می‎یابد‌

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: با اجرای طرح رسوب‌برداری و استحکام‌بخشی بند تاریخی گلستان، حجم ذخیره‌سازی این سد، 800 هزار متر مکعب افزایش می‌یابد‌.

حجم آب سد گلستان 800 هزار متر مکعب افزایش می‎یابد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی‌آستان قدس رضوی، خلیل اکبری اظهارداشت: با انجام عملیات رسوب‌زدایی و مقاوم‌سازی، توان ذخیره‌سازی این سد از یک‌میلیون و 200 هزار متر مکعب در حال حاضر به 2 میلیون مترمکعب افزایش می‎یابد.

اکبری ارتفاع فعلی این سد را 21‌ متر و حوزه آبگیر آن را 37 میلیون مترمکعب دانست و گفت: ارتفاع این سد قبل از بازسازی اولیه که در سال 51 صورت گرفته، حدود 16 متر بوده که در حال حاضر به افزایش پنج متری رسیده است.

وی افزود: به لحاظ ایجاد یک منطقه گردشگری، طاق‌هایی به سبک معماری دوره صفویه به آن اضافه شده که به دلیل شرایط نامطلوب نگهداری، باعث شکستگی و فرسودگی آن شده است.

وی گفت: این سد دارای پی آبرفتی است و همین امر خسارت‌هایی را به بدنه آن وارد کرده که در حال حاضر با مقاوم‌سازی بدنه سد و تزریق مواد شیمیایی به داخل بدنه، تلاش شده تا نفوذپذیری آب به داخل بدنه را کاهش داده و استقامت بدنه سد را افزایش ‌دهیم.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به همجواری این سد با شهر مشهد افزود: این پروژه از حساسیت بالایی برخوردار است و جهت انجام عملیات بازسازی، آب این بند تخلیه و از مهرماه سال گذشته، کار تجهیز کارگاه آغاز شد.

وی تصریح کرد: بازسازی محوطه گردشگری بند گلستان، آبیاری اراضی پایین دست، بهره‌برداری از روان آب‌های منطقه و ممانعت از هدررفت آن و تقویت چاه‌های موجود در اطراف این بند، از جمله مزایایی این سد است.

وی با اشاره به به‎کارگیری فناوری روز جهت بازسازی این بند، افزود: به دلیل حساسیت این بند از جنبه تاریخی آن و حفظ و نگهداری آن، برای بندکشی میان آجرها، به ماده خاصی نیاز داریم که باید از خارج کشور تهیه شود.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: اکنون بخشی از لایه‌های بین آجرهای بند تخلیه و پرکردن میان این لایه‌ها به وسیله مواد مخصوص آغاز شده، تا درز و شکاف‌های روی بدنه سد و زیر سد را کاملا پر کند.

اکبری عنوان کرد: آزمایشاتی در زمینه آبگیری این سد صورت گرفته که طبق برنامه زمان‌بندی، امیدواریم در ابتدای سال 93 این طرح به اتمام برسد.

اکبری با اشاره به اینکه عملیات بازسازی این سد تاکنون 24 درصد پیشرفت داشته‌، گفت: اولویت اول ما مقاوم‌سازی بدنه و پی، با حفظ هویت تاریخی بند گلستان است.

وی تاکید کرد: این پروژه از لحاظ ایمنی و بهداشت محیط زیست(HST) جزو کارگاه‌های برتر در مشهد است و به دلیل اینکه اکیپ‌های مختلفی در این منطقه مشغول به کار هستند، تمهیدات ویژه‌ای از لحاظ استانداردهای ایران و بین‌الملل دارا است.

اکبری با اشاره به اینکه ایرانیان بنیانگذار سدسازی هستند، خاطرنشان کرد: بند گلستان یکی از بناهای تاریخی مشهد است که سابقه احداث آن به زمان نوادگان «تیمور» بر می‌گردد و از یک تکنولوژی واحد برای ساخت آن استفاده ‌شده است.

انتهای پیام/70005/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول