اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ کواکبیان در جمع خبرنگاران قم:

500 نفر مرا برای کاندیدا شدن تشویق کردند/ اصلاح‌طلبان در صورت اجماع به پیروزی می‌رسند

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: حداقل 500 نفر از سراسر کشور ابلاغ تکلیف کردند که من در انتخابات شرکت کنم و همان افراد هم نظر نهایی را می‌دهند.

500 نفر مرا برای کاندیدا شدن تشویق کردند/ اصلاح‌طلبان در صورت اجماع به پیروزی می‌رسند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مصطفی کواکبیان در نشست خبری «تا انتخابات» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نظر داریم دولتی اخلاقی را پایه‌ریزی کنیم زیرا ذات انقلاب ما اخلاق است و تحقق معنویت و رشد فضای فرهنگی جزو اولویت‌های آن به شمار می‌روند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان نماد تمدن اسلامی باید علاوه بر اقتصاد به اخلاق و فرهنگ هم توجه ویژه‌ای داشته باشد وگرنه توجه صرف به مادیات در نهایت به کشورهای اروپایی و غربی می‌انجامد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه رئیس دولت باید نماد اخلاق اسلامی باشد گفت: برخی بداخلاقی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، مناظرات سال 88، یکشنبه سیاه مجلس و روابط میان قوا ما را بر آن داشت که توجه به اخلاق را جزو اولویت‌های دولت خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: آزادی بیان و توجه به رسانه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دولت به آن خواهیم پرداخت؛ لازم است همه گفتارها در جامعه وجود داشته باشد تا بتوان از میان آن‌ها بهترین را برگزید و این موضوع مورد تاکید قرآن هم قرار دارد هرچند عقیده داریم نباید هر صدایی که شنیده می‌شود را پذیرفت.

کواکبیان با اشاره به تفاوت‌های میان استماع و سمع سخنان گوناگون بیان داشت: استماع به معنای طلب صداهای مختلف موجود در جامعه است؛ کسانی که به دنبال همه صداها بوده و بهترینشان را برمی‌گزینند جزو بندگان خاص خداوند و اهل بهشت هستند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر وجود آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون گفت: آزادی بیان یکی از برنامه‌های ده‌گانه من در دولت یازدهم خواهد بود ضمن اینکه 12 برنامه اقتصادی، هشت برنامه فرهنگی، پنج برنامه امور کلان و زیربنایی و بین‌المللی و در مجموع 50 برنامه در دستور کار قرار دارند.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

کواکبیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که برای برون رفت از وضعیت فعلی و عدم وقوع تجربه سال 84 باید به کاندیدای واحد در میان اصلاح‌طلبان برسیم.

وی ادامه داد: نظرسنجی، حکمیت و نشست 35 حزب اصلاح‌طلب سه راهکار اساسی اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع است؛ در خصوص شایعه انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان در صورت عدم حضور خاتمی هم تاکنون چنین چیزی مطرح نبوده است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس جمهور بحث رجعت را مطرح کرد طی یک سخنرانی اعلام کردم که رجعت برای افرادی مطرح می‌شود که زنده باشند و پس از مدتی باز خواهند گشت و در خصوص چاوز که فوت کرده، رجعت امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه اراده الهی بر زنده کردن مردگان قرار گیرد و این امر بر چاوز صدق نمی‌کند.

کواکبیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از میان خود کاندیدای ریاست جمهوری را انتخاب می‌کنند گفت: نمی‌توان در صحنه سیاسی حضور داشت اما کاندیدایی از میان خود نداشت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست خارجی او در صورت پیروزی در انتخابات عنوان داشت: به نظر من می‌توان طی شش ماه با آمریکا رابطه برقرار کرد؛ در این میان دو نظریه وجود دارد نخست اینکه با غرب نمی‌توان رابطه داشت و دیگر اینکه با وجود همه موارد می‌توان در راستای تأمین منافع ملی رابطه برقرار کرد؛ در این بین باید توجه داشت این امر موجب حل همه مشکلات نمی‌شود اما حداقل فایده آن جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید و رفع تحریم‌های گذشته است.

وی گفت: نظر ما اوج رابطه با آمریکا نیست؛ می‌توان در چارچوب منافع ملی، اقتدار اسلامی و ایرانی و در نظر گرفتن همه جوانب این ارتباط را برقرار کرد و بهترین امتیازات را برای ملت به ارمغان آورد و در این میان خطوط قرمز رهبری باید رعایت شوند.

کواکبیان با اشاره به ضرورت تنش‌زدایی در عین پایبندی به روحیه انقلابی و استکبارستیزی گفت: زمانی در اوایل دولت نهم هزینه‌های زیادی صورت گرفت تا علیه هولوکاست تبلیغات صورت گیرد اما اکنون این امر ظاهراً فراموش شده است.

سوال بعدی از کواکبیان در خصوص تعطیلی زودتر از هنگام دانشگاه‌ها در سال‌جاری بود که کواکبیان در جواب گفت: همواره شاهد بوده‌ایم که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر حضور دانشگاهیان در سیاست تاکید فرموده‌اند؛ دانشگاه‌ها باید در بحث انتخابات فعال باشند و نگرانی و دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد هرچند شنیده‌ام دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که برنامه‌های امتحانات پایان ترم را تنظیم کنند اما اینکه همه دانشگاه‌ها تا پیش از روز رای‌گیری تعطیل شوند نوعی کج‌سلیقگی است و برای خلق حماسه سیاسی باید همه ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تمام مشکلات کنونی در گذشته از سوی نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود زیرا عقیده داشتیم اگر دولت در هر کاری مختار باشد به نتیجه نمی‌رسیم؛ قرار بود یارانه به عنوان یک زائده اقتصادی از سیستم کشور حذف شود به این ترتیب که قیمت‌ها به نرخ واقعی برسند و سپس بر اساس سیستم تقاضا و عرضه تعیین شوند، هرچند در فاز نخست فشارهایی به مردم وارد می‌شود و طی این مدت باید یارانه‌ای پرداخت شود اما دولت بر خلاف مصوبه مجلس که هدفمندی را طی پنج سال پیش‌بینی کرده بود این طرح را در دو سال اجرایی کرد.

کواکبیان ادامه داد: برای سال 93 نظر ما این است که در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌هایی شود؛ به نظر من درآمدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها تعیین‌کننده میزان یارانه‌ها خواهد بود؛ عقیده دارم یارانه به صورت نقدی به مصلحت نیست زیرا هر چه نقدینگی در جامعه بیشتر شود تورم هم افزایش خواهد یافت بنابراین می‌توان در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت یارانه را انجام داد.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اصولگرایان در حال حاضر در هشت گروه مشغول فعالیت هستند و طیف دولت هم مشخص است؛ کاندیدای دولت در این میان پایگاه عمومی ندارد هرچند درصدد هستند با رانت دولتی رای بیاورند.

وی افزود: چنانچه اصلاح‌طلبان با اجماع وارد شوند پیروز می‌شوند یا حداقل پای ثابت مرحله دوم خواهند بود و به یقین تمایل بیشتری در زمان انتخابات خواهند داشت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر خاتمی وارد عرصه انتخابات شود به نفع او کنار خواهد رفت گفت: حداقل 500 نفر از سراسر کشور ابلاغ تکلیف کردند که من در انتخابات شرکت کنم و همان افراد هم نظر نهایی را می‌دهند ولی به عنوان نظر شخصی می‌توانم بگویم اگر خاتمی بیاید من کنار می‌روم اما عقیده دارم که این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: آقای هاشمی هم اعلام کرده برای تغییر وضعیت موجود و در صورت تحقق طرح وحدت ملی هر کاری انجام می‌دهد اما عقیده دارم این امر هم اتفاق نمی‌افتد.

کواکبیان خاطرنشان کرد: در دولت اخلاق خود چند نفر از اعضای کابینه را از میان اصولگرایان انتخاب خواهم کرد.

سوال بعدی از کواکبیان در خصوص مهمترین شاخصه دولت احمدی‌نژاد بود که او در پاسخ گفت: برخی عقیده دارند ایشان به اندازه چهار دولت قرض بالا آورده است؛ بازخوانی طرح‌های مهر ماندگار ضروری است و باید پیگیری به منظور اجرای طرح‌های نیمه تمام صورت گیرد اما اینکه برخی طرح‌ها قابلیت اجرا نداشته باشند دلیلی هم برای تاکید بر آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد دارای ویژگی‌های مثبتی است که سفرهای استانی را می‌توان در این بین نام برد؛ ارتباط همه مردم کشور با رئیس جمهور کار خوبی است اما اینکه توقعات و انتظارات را به صورت فزاینده افزایش دهیم کار درستی نبوده است؛ ساده‌زیستی هم از جمله ویژگی‌های مثبت دولت نهم و دهم است اما این امر هم در اوایل دیده می‌شد و امروز کمتر به چشم می‌آید به طوری که در برخی سفرها بیش از 120 نفر همراه با رئیس جمهور بودند.

کواکبیان با اشاره به پشتکار دولت‌های نهم و دهم به عنوان دیگر ویژگی مثبت احمدی‌نژاد عنوان داشت: همین پشتکار اگر همراه با اقدامات کارشناسی نباشد به نتیجه نمی‌رسد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوال دیگری در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی اکنون به دانش تولید سوخت 20 درصد دست یافته و اشکالی ندارد برای مقطعی زمانی این کار را تعطیل کنیم و به تبادل سوخت بپردازیم زیرا شورای امنیت ملی هم به دنبال مباحثی در همین زمینه است و صرفه اقتصادی هم در حال حاضر با تولید سوخت 20 درصد نیست و ایران هم در حال حاضر ذخیره کافی این نوع سوخت را دارد.

وی در ارتباط با تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلبان عنوان داشت: این امر موجب شکست اصلاح‌طلبان می‌شود و تجربه سال 84 هم همین را می‌گوید.

کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شباهت شعار زنده باد اصلاحات و زنده باد بهار گفت: واقعیت این است که استفاده از مفاهیم مذهبی برای توجیه برخی کارها نگران‌کننده است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در جواب خبرنگار دیگری که کارنامه اصلاح‌طلبان در دوران هشت ساله خاتمی را موضوع سوال خود قرار داده بود بیان داشت: همواره اعتقاد داشته‌ام کارهای اصلاحی باید در چارچوب نظام باشند؛ اگر امروز کسی به آن سوی آب‌ها پناهنده شده و ادعای اصلاح‌طلبی می‌کند با او مخالف هستیم. ما چون نظام را قبول داریم و می‌خواهیم پا برجا بماند به دنبال رفع مشکلات و اصلاحات به معنای امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی در آموزه‌های اسلامی امر مثبتی است گفت: اگر برخی افراد افراط و تفریط‌هایی در این زمینه داشته‌اند از نظر ما محکوم هستند؛ موارد خلاف باید مصداقی گفته شوند تا بتوان در مورد آن نظر داد.

کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری عنوان داشت: ما هم خودمان را اصولگرا می‌دانیم اما جزو جبهه اصولگرایان نیستیم بلکه بر اساس مبانی این حرف را می‌زنیم؛ امروز طیف گسترده‌ای از افراد خود را اصولگرا می‌دانند در حالیکه اگر این چنین بود برخی اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی افزود: تاکنون تقسیم کاری با هیچ فرد یا گروهی نداشته‌ام و تنها در صورت اجماع منطقی بر اساس راهکارهای سه‌گانه اصلاح‌طلبان کنار می‌روم وگرنه تا آخر انتخابات در صحنه حضور خواهم داشت.

یکی از خبرنگاران از کواکبیان درباره احتمال رأی آوردنش پرسید و اصرار فراوانی بر دریافت نظر او مبنی بر علاقه مردم به اصلاح‌طلبان داشت که کواکبیان در پاسخ گفت: «آیا شما نگران محبوبیت من هستید؟»

زمانی که یکی از خبرنگاران سوالی مبنی بر نقاط قوت و ضعف دولت احمدی‌نژاد را مطرح کرد و کواکبیان بحث را به عنوان کردن موضوع هولوکاست کشاند در میانه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «البته این بحث مدتی است از سوی دولت فراموش شده و شاید با این حرف‌هایی که الان اینجا مطرح کردم آقای احمدی‌نژاد باز هم به یاد هولوکاست بیفتد».

خبرنگاری در خصوص عملکرد کواکبیان در جریان فتنه 88 سوال خود را مطرح کرد و او هم در پاسخ گفت: «نخستین اصلاح‌طلبی بودم که در شبکه خبر حاضر شدم و گفتم بین براندازی و اقدامات قانونی علیه تخلف در انتخابات باید تفکیک قائل شد؛ همان موقع هم در مصاحبه‌هایم عنوان کردم کسانی که در خیابان اغتشاش می‌کنند و شیشه‌های بانک‌ها و مغازه‌ها را خرد می‌کنند نه اصلاح‌طلب هستند نه خیرخواه مملکت و همچنین برای نخستین بار بحث لویه جرگه ایرانی را به منظور ایجاد وحدت مطرح کردم».

کواکبیان در بخشی از سخنان خود بیان داشت: زمانی برخی اصولگرایان ذوب در احمدی‌نژاد بودند و امروز سخنان تعجب برانگیزی علیه او مطرح می‌کنند در حالیکه اصلاح‌طلبان هیچ گاه اینگونه نبوده‌اند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری دور چهارم سفرهای استانی دولت را هم از قلم نینداخت و گفت: سفرهای چهارم استانی پرچم‌گردانی طیف دولت برای انتخابات است.

کواکبیان در خصوص نظرش مبنی بر احتمال رای آوردن نماینده دولت در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بدون استفاده از امکانات دولتی و تخلف، نماینده دولت پایگاهی در میان ملت ندارد زیرا مردم همه مشکلات را از چشم دولت می‌بینند.

کواکبیان در ادامه انتقاد از فعالیت انتخاباتی دولت بیان داشت: حلاوت و شیرینی قدرت چنان آنها را شیفته کرده که به راحتی نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیمش در صورت ورود هاشمی به انتخابات چه خواهد بود گفت: «نمی‌خواهم حرف‌هایی بزنم که خبرنگاران خوششان بیاید».

کواکبیان در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: «به نظر من مذاکره باخت – باخت بدترین نوع مذاکره است و باید به دنبال این باشیم که امتیازاتی از غرب بگیریم و طرف مقابل هم احساس کند به اهدافی دست یافته هرچند نباید از اصول و ارزش‌ها دست برداشت».

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در خصوص شعار زنده بار بهار احمدی‌نژاد اظهار داشت: «ما عقیده داریم منظور از بهار همان اسفندیار است».

خبرنگار رجانیوز سوالی مبنی بر درخشان نبودن سابقه اصلاح‌طلبان در گذشته مطرح کرد و در ادامه از کواکبیان خواست دلایل اینکه خود را رجل سیاسی می‌داند ذکر کند و او هم پس از پاسخگویی گفت: «تنها نامزدی هستم که دکترای علوم سیاسی دارم و در مجلس هم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم؛ سال 76 بود که دکتری از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کردم».

یکی از خبرنگاران از کواکبیان پرسید این سوال مطرح است که شما به دنبال وزارت یا معاون اولی در دولت بعدی هستید که او در جواب گفت: «ظاهرا شما خبرهای ویژه‌ای دارید که ما خبر نداریم».

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول