اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت 7 اردیبهشت روز جهانی دامپزشکی

ریشه‌کنی بیماری‌های دام با هدفمندی واکسن محقق می‌شود

کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی از طریق هدفمند کردن واکسیناسیون در سایه تلاش و فداکاری همکاران زحمتکش دامپزشکی و البته نگاه ویژه مسئولان کشوری به این مهم دست می‌یابد‌.

ریشه‌کنی بیماری‌های دام با هدفمندی واکسن محقق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در نگاه کلی دامپزشکی در سه محور اساسی‌ اقتصادی، بهداشتی، تحقیقاتی و پژوهشی در سطح جامعه ایفای نقش می‌کند.

سلامت انسان و دام به هم پیوسته بوده و پیشگیری از بیماری‌ها یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که شاغلان بخش پزشکی و دامپزشکی با آن مواجه هستند، دامپزشکان بر بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام در حیوانات متمرکز شده‌اند تا ابتلا و مرگ و میر را در حیوانات کاهش دهند و همچنین از سلامت انسان‌ها محافظت کنند.

از سال 2000 میلادی جامعه جهانی دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل را به نام روز جهانی دامپزشکی نامگذاری کرده‌ و هر ساله شعاری را برای آن اعلام می‌کند که شعار سال جاری «پیشگیری از طریق واکسیناسیون» انتخاب شده است.

‌کشف واکسن به عنوان ابزار پیشگیری از بیماری‌ها همچنان یکی از بزرگترین دستاورهای علمی به شمار می‌رود، شعار سال جاری روز جهانی دامپزشکی واکسیناسیون انتخاب شده‌ تا بر ارزش و نقش واکسیناسیون در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تاکید شود.

از سال 1796 میلادی وقتی که ادوارد جنر نخستین واکسن را علیه آبله ساخت، گام‌های بلندی در گسترش واکسن‌ها برداشته شده‌ که به پیشگیری و در بعضی موارد حذف و ریشه‌کنی بیماری‌ها در انسان، حیوانات مزرعه و حیوانات خانگی منجر شده است و به عنوان مثال می‌توان به بیماری طاعون گاوی اشاره کرد که با کاربرد واکسیناسیون مؤثر و کارآمد ریشه‌کن شد.

پس از شعار سال 2012 با عنوان مقاومت آنتی‌بیوتیکی و پروتکل‌های درمانی هوشمندانه انتخاب شعار پیشگیری از طریق واکسیناسیون نشان دهنده تغییر در تاکید بر درمان به سمت پیشگیری از بیماری‌ها است.

با افزایش طیف واکسن‌های موجود در بازار و همچنین کشورهای تولید کننده واکسن دامپزشکان به ابزاری مجهز می‌شوند که در نهایت منجر به بهبود وضعیت سلامت و رفاه حیوانات و در نتیجه انسان می‌شود.

تولید واکسن‌های جدید جایگزین واکسن‌هایی که اخیرا در مناطق اندمیک برای کنترل بیماری‌ها استفاده می‌شوند، نخواهد شد، اما طیف واکسن‌های موجود را برای استفاده در تمام حیوانات افزایش می‌دهد.

سازمان دامپزشکی ایران در راستای پیروی از سیاست‌های جهانی کنترل بیماری‌های دامی و صیانت از سرمایه ملی دامی کشور می‌کوشد تا با به کارگیری توان علمی و اجرایی خود در چارچوب سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و اجرایی کردن عملیات‌های کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی از جمله سل‌، تب برفکی‌، هاری‌، بروسلوز‌، مشمشه‌‌ و ... از طریق هدفمند کردن واکسیناسیون در سایه تلاش و فداکاری همکاران زحمتکش دامپزشکی و البته نگاه ویژه مسئولان کشوری به این مهم دست یابد‌.

.................................

یادداشت از محمد جانباز

.................................

انتهای پیام/80017/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول