اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور نانو معاونت برنامه‌ریزی استانداری فارس تشریح کرد

توانایی‌های نخبگان استان فارس در حوزه نانوفناوری

مشاور نانو معاونت برنامه‌ریزی استانداری فارس به تشریح توانایی‌های نخبگان استان فارس در حوزه نانوفناوری پرداخت.

توانایی‌های نخبگان استان فارس در حوزه نانوفناوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جواد مرادقلی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده تاکنون سه محصول نانو فارس تایید اولیه را دریافت کرده است.

وی افزود: سه محصول دیگر فارس نیاز به تست تکمیلی دارد و سه محصول نیز به دلیل کم بودن دانش تیم ممیزی مسکوت مانده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش این استان در نانو به رتبه نخست دانش‌آموزی و دانشگاه‌های فارس به رتبه چهارم کشور در این زمینه دست یافته‌اند.

مشاور استاندار فارس ابراز داشت: سهم چهار درصدی آموزش و پرورش فارس در نانو در سال 90 به 18 درصد در سال 91 رسید.

وی ادامه داد: بیش از 3 هزار و 500 دانش‌آموز فارس در المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو که از چهار سال قبل با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه دانش‌آموزی کشور توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، شرکت کردند.

مرادقلی اضافه کرد: در سایت نانو ریاست جمهوری اعلام شد استان فارس بی‌سابقه‌ترین رکورد ثبت‌نام در دوره‌های مختلف نانو را از آن خود کرد.

مشاور نانو استاندار فارس بیان کرد: چهارمین دوره این المپیاد با بیش از 20 هزار نفر شرکت‌کننده در کل کشور برگزار می‌شود که استان فارس با افزون بر 3 هزار و 500 نفر شرکت کننده، در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

مشاور نانو استاندار فارس با اعلام اینکه ستاد فناوری نانو این استان از آذر ماه سال 91 با ریاست استاندار فارس شروع به فعالیت کرده است، بیان کرد: این ستاد در روزهای نخست کاری خود، فرهنگ‌سازی عمومی و آموزش و ترویج فناوری نانو را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است و آمار چشم‌گیر ثبت‌نام و نیز برنامه‌های آموزشی وسیع و گسترده در این حوزه از نتایج این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

وی ابراز داشت: با توجه به کاهش بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها، حمایت از راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع فناوری نانو لازم به نظر می‌رسد و تمام دانشگاه‌های فارس می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

راه‌اندازی کارخانه سیمان نانو، تصفیه آب شرب با نانو، تصفیه پساب‌های صنعتی و تصفیه شیرابه زباله به عنوان موارد کاربردی شده علم نانو مورد اشاره مراد قلی قرار گرفت.

وی افزود: در تصفیه شیرابه زباله می‌توانیم هرگونه پساب را تصفیه و به آب کشاورزی تبدیل کنیم که راه‌اندازی واحدهای عملیاتی آن کمتر از پنج ماه زمان می‌برد.

مرادقلی خاطرنشان کرد: در نانو با کنترل برخی از خواص ماده می‌توان مهندسی مواد کرد چرا که خواص ماده هنگامی از یک حد خاص کوچک‌تر شود تغییر می‌یابد چنان که طلا در ابعاد نانویی سیاه است.

نگارش چندباره قرآن بر نوک سوزن

وی اظهار داشت: می‌توانیم ده‌ها بار قرآن را بر روی نوک سوزن بنویسیم و یا آسفالتی تولید کنیم که در برابر آفتاب تغییر شکل نداده و موج‌دار نشود.

مشاور نانو استاندار فارس بیان کرد: زنجان در زمینه تولید داروی نانو فعال شده و استان فارس که پزشکی آن چند مرتبه از زنجان جلوتر است نباید در زمینه دارو با نانو عقب بماند.

به گفته وی، پتروشیمی سالانه 6 میلیارد تومان جریمه آلایندگی می‌پردازد در حالی که این مقدار پول، جریمه آلودگی را از بین نمی‌برد اما با استفاده از هزینه بسیار کمتر در فناوری نانو می‌توان از این آلایندگی‌ها به طور علمی خلاصی پیدا کرد.

انتهای پیام/2448/و40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول