اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

فارس می‌تواند قطب پتروشیمی کشور باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: استان فارس ظرفیت آن را دارد که قطب پتروشیمی کشور باشد.

فارس می‌تواند قطب پتروشیمی کشور باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، داریوش اسماعیلی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر در امتداد سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن و در جلسات استانی و  تهران به این جمع‌بندی برسیم که فارس با توجه به تعداد طرح‌های پتروشیمی قابل توجه به عنوان قطب پتروشیمی کشور مطرح شود، بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام نیز در همین قالب به پایان می‌رسد.

وی افزود: پس از جلسات اعضای کمیسیون صنایع با استاندار فارس در جلسه دیگری با با آیت‌الله ایمانی شرکت کرده و در تهران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان وزارتخانه و مدیریت‌های کشوری مرتبط اعم از بانک‌ها و معاونان اقتصاد و دارایی نتایج این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سفر فارس اعضای کمیسیون پر تعداد بود

اسماعیلی ادامه داد: کمیسیون صنایع 25 عضو دارد و هماهنگ کردن این 25 نفر با توجه به مشغله فراوان برای حضور در یک استان بسیار مشکل است و اگر چه برخی از اعضای کمیسیون مانند آقای فولادگر در این سفر حضور نداشتند اما بیشترین تعداد اعضای کمیسیون که در سفرهای استانی حضور یافتند مهمان فارس شدند.

وی اضافه کرد: یکی از معاونان وزیر که امروز در این سفر حضور دارد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و یکی از شرح وظایف این شرکت‌ها توجه به صنایع کوچک است.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار خاطرنشان کرد: برای یک صنعت بزرگ باید انرژی و وقت بیشتری گذاشت اما در کنار آن نباید صنایع کوچک و پایین‌دستی لطمه بخورد.

مشکلات مالی صنایع بر طرف می‌شود

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در بند 44 لایحه بودجه امسال درآمد حدود یک‌هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از طریق بهره مالکانه معادن بزرگ استحصال می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: بر اساس این بند معادنی که پروانه آنها به‌نام ایمیدرو یا سازمان معادن و توسعه معدنی کشور است باید معادل پنج درصد شمش فولاد خوزستان به ایمیدرو پرداخت کنند که مقرر شده 70 درصد آن به حساب دولت واریز شود.

وی تصریح کرد: در لایجه دولت پیش‌بینی شده بود که 70 درصد آن درآمد به حساب دولت بیاید و 30 درصد به حساب صنایع و معادن برود که مجلس آن را برعکس کرد و 70 درصد آن باید به وزارت صنایع و معادن بیاید که در کمیسیون تلفیق تصویب شد و در صحن مجلس مطرح می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: از این محل درآمد طرح‌های نیمه‌تمام باید تمام شود و 20 درصد آن درآمد نیز به اکتشاف اختصاص یابد.

قوانین باید عناصر ذی‌نفع را لحاظ کنند

وی در تشریح علل سفر اعضای این کمیسیون به فارس نیز بیان کرد: با توجه به وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین که بر عهده نمایندگان مجلس است برای تصویب قوانین خوب و گره‌گشا باید با مجموعه افرادی که آن قانون به حوزه آنها مربوط شده و از آن تصمیم متاثر می‌شوند، مشورت صورت گیرد.

اسماعیلی اضافه کرد: در همین راستا با مجموعه فعالان بخش تولید، صنعت و معدن نشست‌هایی برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلات آنها از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و در تدوین قوانین استفاده شود.

به گفته وی، از سوی دیگر باید ظرفیت‌های شهرستان‌های کوچک و بزرگ کشور در این سفرها شناسایی شده و در راستای اجرایی شدن آن قدم برداشته شود.

این نماینده مجلس ابراز داشت: طرح حمایت از تولید ملی که در کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون حمایت از تولید مصوب شده از همین موارد است و به زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

اسماعیلی بیان داشت: بیشتر از 50 ماده آن طرح نتایج مذاکرات، بررسی و گفت و شنود با بخش‌های فعال اقتصادی بوده است.

قطب کشاورزی بودن با قطب صنعت شدن تضاد ندارد

به گفته وی، استان فارس علاوه بر آنکه باید قطب کشاورزی بودن خود را حفظ و تقویت کند می‌تواند قطب صنعتی نیز باشد به دلیل آنکه انرژی که به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه صنعت شناخته می‌شود در فارس فراوان و ارزان وجود دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: در این سفر کمیسیون صنایع و معادن به اتفاق رضا رحمانی ریاست کمیسیون در قالب چهار اکیپ شهرستان‌های مختلف از جمله شیراز، مرودشت، سروستان، کوار، اقلید، سپیدان، فیروزآباد، قیرکارزین و فراشبند را بازدید کرد و با فعالان اقتصادی به گفت‌و‌گو پرداخت.

انتهای پیام/2448/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول