اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/فارس بررسی می‌کند/

چالش‌های امنیتی و تأثیر آن بر روند انتخابات پارلمانی پاکستان

تحرکات طالبان و چالش‌های امنیتی پیش روی پاکستان در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، نگرانی رهبران سیاسی و مذهبی این کشور را در پی داشته است.

چالش‌های امنیتی و تأثیر آن بر روند انتخابات پارلمانی پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، انتخابات عمومی پاکستان قرار است در تاریخ 11 می (21 اردیبهشت) انجام شود و نمایندگان و احزاب منتخب مردم وارد مجالس ملی و ایالتی این کشور شوند.

اگرچه در این انتخابات مردم پاکستان با حفظ دموکراسی نمایندگان جدید خود را انتخاب می کنند اما با توجه به فضای امنیتی به وجود آمده هیچ حزبی نتوانسته است بدون دغدغه فعالیت خود را آغاز کند.

در حالی که طی چند هفته اخیر، گردهمایی‌ها و تجمعات انتخاباتی احزاب بارها هدف حملات گروه‌های شبه‌نظامی قرار گرفته است، کمیته انتخابات پاکستان نیز  با دستور کاهش محافظ برای برخی سیاستمداران اوضاع را دگرگون کرده است.

در چنین شرایطی که مردم و سیاستمداران به شدت نگران فعالیت طالبان در زمان برگزاری انتخابات هستند، خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد به سراغ برخی از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان رفته و نظر آنان را درباره طالبان و چالش‌های امنیتی پیش‌رو و تأثیر آن بر روند برگزاری انتخابات در این کشور جویا شده است.

«مولانا فضل‌الرحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل‌الرحمن) معتقد است که اگر دولت با طالبان مذاکره می‌کرد امنیت پاکستان در زمان برگزاری انتخابات تضمین می‌شد.

وی گفت: با اینکه تمام احزاب سیاسی خواهان مذاکره با طالبان بودند اما این موضوع مهم مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

مولانا فضل الرحمن عنوان کرد که از طالبان خواسته است تا از اقدامات خشونت‌آمیز نسبت به احزاب سیاسی بپرهیزند زیرا احزاب سیاسی خواهان مذاکره با طالبان هستند.

سناتور «زاهد ‌خان» معاون وزیر اطلاع‌رسانی «حزب عوامی ملی» در این باره گفت: خطر حمله طالبان بیش از سایر احزاب حزب عوامی ملی را تهدید می‌کند.

وی افزود: با اینکه تأمین امنیت به دولت مربوط می‌شود اما کمیته انتخابات دراین کار دخالت می‌کند و رهبران سیاسی در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

زاهد خان تصریح کرد: اگر واکنشی نسبت به دخالت کمیته انتخابات در امور امنیتی صورت نگیرد این امر بر تحولات امنیتی در زمان برگزاری انتخابات تأثیر گذار خواهد بود.

سناتور «کامل علی آغا» از اعضای حزب «مسلم لیگ» (شاخه قائد اعظم) نیز با ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی کشور، اقدامات امنیتی در مناطق حساس کشور را اطمینان‌بخش ندانست و درباره وخیم شدن اوضاع امنیتی هشدار داد.

در همین حال، سناتور «رحمان ملک» وزیر کشور سابق پاکستان  با انتقاد از برخی رهبران سیاسی کشور گفت: رهبرانی که که اقدامات طالبان را رد نمی‌کنند بر خلاف منافع کشور عمل می‌کنند و این در حالی است که انتخابات آینده یک رفراندوم علیه تروریسم خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر رهبران سیاسی حامی طالبان آزادانه مشغول فعالیت هستند اما بقیه رهبران سیاسی از چنین مزیتی برخوردار نیستند بنابراین دولت وظیفه دارد فعالیت‌های طالبان را کنترل کند.

ملک تصریح کرد: طالبان به دنبال به تعویق انداختن یا برگزار نشدن انتخابات هستند و حال مردم باید قضاوت کنند که به موقع برگزار نشدن انتخابات به نفع چه کسی خواهد بود.

وی از همه رهبران سیاسی کشور خواست تا با احتیاط تصمیم‌گیری کنند.

سناتور «ظفرعلی شاه» از اعضای حزب «مسلم لیگ نواز» نیز بر این باور است که اطمینان نداشتن از اوضاع امنیتی سبب شده است تا سیاستمداران از فعالیت سیاسی باز بمانند و برگزاری انتخابات در چنین موقعیتی با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

در همین حال، «فاروق نائیک» وزیر قانون سابق پاکستان بر ضرورت افزایش اقدامات امنیتی برای حفاظت از سیاستمداران تأکید کرد و افزود: سیاستمداران باید حق داشته باشند از محافظان خصوصی برای تأمین امنیت خود استفاده کنند.

نائیک خاطر نشان کرد: کسانی که خواهان برگزار نشدن انتخابات یا به تعویق افتادن آن هستند دشمن کشور می‌باشند.

سناتور «حاجی غلام علی» از اعضای حزب «جمعیت علمای اسلام» نیز معتقد است که اقدامات اشتباه دولت باعث وخامت اوضاع امنیتی در کشور شده است.

وی گفت: جمعی از علما سعی داشتند با تشکیل جرگه با طالبان به توافق برسد اما با وجود حمایت احزاب سیاسی توافقات صورت گرفته پیگیری نشد.

سناتور حاجی غلام علی تأکیدکرد: مذاکره تنها راه برقراری امنیت در کشور است.

وی گفت: ما باید از ائتلاف با آمریکا در جنگ به اصطلاح مبارزه با تروریسم خارج شویم چون این جنگ به پاکستان مربوط نمی‌شود.

با این حال، «ملک حبیب» وزیر کشور موقت پاکستان در این باره گفت: تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای محافظت از سیاستمداران اتخاذ شده است و برنامه‌ای نیز برای حفاظت از ستادهای انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: خطر هدف قرار گرفتن رهبران سیاسی رفع نشده اما تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت در زمان برگزاری انتخابات به کار برده‌ایم.

وزیر کشور با اشاره به اوضاع امنیتی بلوچستان عنوان کرد: دستورات لازم برای بهبود اوضاع این ایالت نیز صادر شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول