اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیلی از فضای سیاسی دانشگاه ها در آستانه انتخابات

از کمپین‌های تبلیغاتی تا میتینگ‌های انتخاباتی در جایی به نام دانشگاه‌

همواره در دانشگاه‌ها و مجامع دانشجویی مناظرات سیاسی و گفتمان‌های سیاسی از تب و تاب خاصی برخوردار بوده است به گونه‌ای که در تعدادی از دانشگاه‌های کشور جلساتی تحت عنوان کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت موضوع انتخابات و انتخاب اصلح تشکیل شده است

از کمپین‌های تبلیغاتی تا میتینگ‌های انتخاباتی در جایی به نام دانشگاه‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان عده‌ای از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که از اواخر سال گذشته اعلام آمادگی کرده و اکنون تعداد آنها به بیش از 25 نفر رسیده است با حضور در استان‌ها و حتی شهرهای کوچک با مجوز یا بدون مجوز شروع به حرکت‌های انتخاباتی در سراسر کشور کرده‌اند، حرکت‌های انتخاباتی که به نام‌های مختلف است اما در باطن روند تبلیغاتی را دنبال می‌کند.

البته در اینکه حضور نامزدها در میان اقشار مختلف مردم موجب شعور و شعف فضای انتخاباتی می‌شود و مردم از نزدیک با برنامه‌ها و دیدگاه نامزدها آشنا می‌شوند شکی نیست اما به نظر می‌رسد برگزاری زود هنگام آن نیز می‌تواند در افکار مردم نوعی دوگانگی ایجاد کند.

در این بین دانشگاه‌های کشور نیز به عنوان یکی از مکان‌ها برای تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری تلقی می‌شود و به تبع آن دانشجویان نیز به عنوان یکی از مؤثرترین قشرهای جامعه برای رقم زدن آینده سیاسی کشور محسوب می‌شوند؛ بر همین اساس در یک ماهه اخیر که سخنرانی‌ها و نشست‌های تبلیغاتی انتخاباتی نامزدها در سراسر کشور شدت گرفته، مدیران برنامه نامزدها در مسیرهای انتخاباتی کاندیداها برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی‌های انتخاباتی آنها در محافل دانشگاهی کرده‌اند.

حال و هوای دانشگاه‌ها و دانشجویان امروز کشور نیز روز به روز سیاسی‌تر می‌شود و اگر برنامه تبلیغاتی نامزدها را در شهرهای کشور طی روزهای اخیر پیگیری کنیم متوجه این نکته می‌شویم که این افراد با ورود خود به هر شهر و استان سری نیز به دانشگاه‌های مهم و حساس آن شهرها زده و جلسه‌ای برپا کرده‌اند.

علاوه بر این در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجویان حامی گفتمان‌های مختلف نیز فرصت را غنیمت دانسته و با تشکیل ستادها و کمپین‌های حمایتی به شکل رسمی وارد فاز انتخاباتی شده‌اند، به ویژه اینکه پس از اعلام خبر برگزاری زود هنگام برنامه امتحانات دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم این جریان شتاب بیشتری گرفته است.

*‌ شعار سال 92، سوژه میتینگ نامزدها

قریب به اتفاق نامزدهای انتخاباتی برای حضور زودهنگام خود به شهرها و دانشگاه‌های کشور با انتخاب نام امسال ( حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی) به عنوان موضوع سخنرانی و تحلیل این شعار در نشست‌هایشان برای برنامه‌های خود در واقع به تبلیغ انتخاباتی دست می‌زنند.

به عبارتی شفاف‌تر این عده از نامزدها با قرار دادن این نام (حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی) برای برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ و بررسی راهکار‌های تحقق این شعار به نوعی اهداف و برنامه‌های انتخاباتی خود را مطرح می‌کنند و این جلسات را به نام تحلیل شعار امسال اما به کام میتینگ‌های انتخاباتی تمام می‌کنند و جالب‌‌تر اینکه برخی از همین نامزدها سعی می‌کنند با تحلیل شعار امسال خود را در فضای انتخاباتی مصون نگه داشته تا خدای نکرده در کنار حواشی‌هایی که ممکن است در برگزاری جلساتشان به وجود می‌آید خرده‌ای به آنها گرفته نشود.

*‌ مناظرات سیاسی میان گفتمان‌های سیاسی

نا گفته نماند همواره در دانشگاه‌ها و مجامع دانشجویی مناظرات سیاسی و گفتمان‌های سیاسی از تب و تاب خاصی برخوردار بوده است به گونه‌ای که در تعدادی از دانشگاه‌های کشور جلساتی تحت عنوان کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت موضوع انتخابات و انتخاب اصلح تشکیل شده است و البته برخی دانشگاه‌های مهم و سیاسی کشور مانند دانشگاه تهران نیز به طور مستقیم انتخابات 92 را سوژه مناظرات بین رجل و احزاب سیاسی کرده‌اند.

از سویی احزاب و حامیان سه قطب انتخاباتی حال حاضر کشور سعی در به کارگیری تحلیلگران سیاسی شناخته شده‌ای برای دانشجویان و جوانان کرده‌اند که افرادی از هر سه گفتمان حاضر در انتخابات یعنی اصولگرایان، دولتی‌ها و اصلاح طلبان افرادی از جمله عباس سلیمی نمین، صادق زیباکلام، عبدالرضا داوری پای ثابت این مناظرات هستند.

*‌ اعلام برنامه‌های انتخاباتی تشکل‌ها

در این میان فعالیت تشکل‌های دانشجویی موجود در دانشگاه‌های کشور برای برپایی جلسات انتخاباتی و مناظره‌های انتخاباتی را نمی‌توان نادیده گرفت و همواره اظهار نظرات و بیانیه‌های این تشکل‌ها برای دانشجویان و شخصیت‌های سیاسی کشور حائز اهمیت بوده است تا جایی که حتی چندی پیش برخی از تشکل‌ها با انتشار بیانیه‌ای مواضع خود را نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و نامزدهای احتمالی اعلام کردند که تحریف اندکی در یکی از این بیانیه‌ها توسط روزنامه دولت موجب شد که این بیانیه در میان رسانه‌های مختلف خبرساز شود تا جایی که تشکل صادر کننده این بیانیه را مجبور به صدور بیانیه مجدد و اعتراض کرد.

همچنین معاونت‌های فرهنگی برخی دانشگاه‌های کشور نیز با تدوین دستورالعمل‌ها و اساس‌نامه‌هایی برای حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در دانشگاه خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

*‌ تشکیل ستادها و گروه‌های حمایتی در دانشگاه‌ها

این نکته نیز حائز اهمیت است که همواره مؤثرترین نیروهای بالقوه در ستادهای کشور در بحث‌های سیاسی و انتخاباتی جوانان و دانشجویان بوده‌‌اند.

در همین راستا در برخی از دانشگاه‌های مانند دانشگاه‌های استان خوزستان، مازندران، همدان کمپین‌های حمایتی بین دانشجویان تشکیل شده است به گونه‌ای که علاوه بر تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی برخی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف نیز با تنظیم دعوت‌نامه خطاب به کاندیداهای مورد حمایتشان از آنها برای حضور در انتخابات دعوت و یا در برخی موارد از علما و مراجع درباره فرد اصلح کسب تکلیف کرده‌اند.

انتهای پیام/2301/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول