اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان:

64 درصد اراضی زراعی همدان مکانیزه کشت می‌شوند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان از کشت مکانیزه در 64 درصد از اراضی زراعی استان همدان خبر داد.

64 درصد اراضی زراعی همدان مکانیزه کشت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس در همدان، محمدرضا ابراهیمی بعدازظهر امروز در مراسم آغاز خط تولید دستگاه بذرکار کود کارکشت مستقیم دیم در همدان اظهار داشت: 64 درصد اراضی استان همدان در بخش زراعت به صورت مکانیزه و با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی کشت می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به 65 درصد برسد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی همدان انجام می‌شود، موضوع ارتقای ضریب و درجه مکانیزاسیون به معنای میزان استفاده از اسب بخار در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه پنجم توسعه و همچنین عینیت بخشیدن به سخنان مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد ملی و ایجاد حماسه اقتصادی، بالا بردن درجه و ضریب مکانیزاسیون سرلوحه دست‌اندرکاران مجموعه جهاد کشاورزی استان همدان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما اگر بخواهیم موضوع استقلال و ایجاد حماسه در اقتصاد را مدنظر قرار دهیم باید به ظرفیت‌‌های موجود در بخش کشاورزی استان توجه کنیم، افزود: تولیدکنندگان بخش خصوصی و کسانی که ماشین‌های اولیه را تولید می‌کنند و همچنین کسانی که در حین انجام فعالیت‌های باغدار آنها را حمایت می‌کنند، می‌توانند در ایجاد حماسه اقتصادی نقش‌آفرین باشند.

ابراهیمی در ادامه ابراز داشت: با وجود اینکه 1.2 دهم از مساحت کشور به استان همدان تعلق دارد، 4.2 درصد تولیدات کشاورزی را تأمین می‌کند و امروز ما مدعی هستیم بیش از 25 درصد از اقتصاد استان و افزون بر 30 درصد ضریب اشتغال را در بخش کشاورزی داریم که این نشانگر ظرفیت خوب موجود در استان است.

وی گفت: با توجه به اینکه همدان از نظر توپوگرافی دشت و جلگه ندارد و جزو مناطق معتدل و نیمه‌خشک محسوب می‌شود، ما امسال 21 درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشته و با بحران کمبود آب مواجه هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان، برنامه‌های عمده مکانیزاسیون کشاورزی را برشمرد و خاطرنشان کرد: استمرار در تولید با توجه به نوسانات اقتصادی، کاهش هزینه‌ تولید، افزایش ضریب بهره‌وری، ایجاد بستر برای صادرات تولیدات کشاورزی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های مکانیزاسیون در بخش کشاورزی است.

*تولید دستگاه کشت زعفران برای نخستین‌بار در کشور

رئیس هیئت مدیره شرکت ماشین برزگر همدان نیز در این مراسم در تشریح فعالیت‌های شرکت ماشین برزگر همدان اظهار داشت: شرکت ماشین برزگر همدان در سال 1370 کار خود را در فضایی به مساحت 6 هزار متر مربع آغاز کرد و هم‌اکنون تعداد 50 نفر در بخش ماشین برزگر و 40 نفر در بخش ماشین زراعت این شرکت مشغول فعالیت هستند.

حیدر خاوری‌دهقان با بیان اینکه با بیش از 23 سال از فعالیت شرکت ماشین برزگر می‌گذرد، خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون توانسته بیش از 40 مدل از انواع دستگاه در زمینه بذرکار غلات، خاک‌ورزها، کودپاش دامی، ماشین‌آلات کاشت و داشت سیر، سیکوتیلر(سنگ جمع‌کن) کمباین غلات و اخیراً ماشین‌های کشت مستقیم دیم و آبی را تولید کند.

 وی ابراز داشت: برای نخستین‌بار در ایران دستگاه کشت زعفران با هماهنگی مرکز تحقیقات زعفران قائن تولید شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ماشین برزگر همدان در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه تولید این دستگاه به میزان نیاز بستگی دارد، این شرکت توانایی تولید بیش از 2 هزار دستگاه کشت زعفران را دارد.

انتهای پیام/2499/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول