اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته؛

بیش از 2500 هکتار از مراتع قزوین در آتش سوخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در سال گذشته بیش از دو هزار و 500 هکتار از مراتع این استان در آتش سوخت.

بیش از 2500 هکتار از مراتع قزوین در آتش سوخت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌آقا فرهادی ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: در چند سال گذشته آتش‌سوزی‌های عمدی به طور عمده در منابع طبیعی و مراتع شهرستان‌های قزوین و تاکستان، بخش‌های الموت غربی و شرقی، طارم و منطقه باشگل صورت گرفته است.

فرهادی افزود: عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر لزوم تهیه تجهیزات لازم برای این اداره کل به منظور مقابله با آن، حساسیت تمام مردم و دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی در خصوص آتش‌سوزی‌های باغ‌های اطراف شهر قزوین بیان کرد: دلیل بخشی از این حوادث تغییر کاربری باغ‌ها به کاربری شهری و در نتیجه افزایش قیمت این زمین‌هاست که با تشکیل کار گروه باغستان‌های سنتی در استان، میزان وقوع اتفاق کاهش یافته است.

این مسئول در خصوص تنوع زیستی استان خاطرنشان کرد: وجود جمعیت قوچ و میش، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، انواع گربه‌سانان و پرندگان بومی و نیز مناطق متنوع زیستی در استان سبب شده تا با وجود 25 هزار و 198 هکتار منطقه حفاظت‌شده در منطقه باشگل، پنج منطقه جدید نیز برای تبدیل به منطقه حفاظت شده، پیشنهاد شوند.

فرهادی اضافه کرد: همچنین در سفر هیئت دولت به استان تبدیل دو منطقه الموت و طارم به منطقه حفاظت شده تصویب شد که مصوبه اجرای آن‌ها هنوز به استان قزوین ابلاغ نشده است.

*نبود تصفیه‌خانه در لیا، حادترین چالش زیست محیطی استان

وی، نبود تصفیه‌خانه برای مجتمع صنعتی در شهر صنعتی لیا را حادترین چالش زیست‌محیطی استان خواند و توضیح داد: در سال‌های دور تعدادی واحد صنعتی در مجتمعی واقع در این شهر صنعتی شکل گرفته‌اند که مدیریت واحدی ندارند و کنترل پساب آن‌ها تنها از طریق ایجاد تصفیه‌خانه و یا انتقال به تصفیه‌خانه‌های مجاور با پیگیری دستگاه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

*ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت یورو 4 در قزوین

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست قزوین نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: با توجه به تولید سوخت یورو 4 در کشور از نیمه دوم سال گذشته، شرکت‌های خودروسازی هم ملزم به تولید خودروهایی شده‌اند که بتوانند سوخت یورو 4 مصرف کنند و این موضوع نیاز به ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت یورو 4 را در استان قزوین نیز ایجاب می‌کند.

سیاوش شمسی‌پور با بیان اینکه هم‌اکنون خودروهای موجود در کشور از سوخت یورو 2 استفاده می‌کنند، پیگیری ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت یورو 4 را از برنامه‌های حوزه کاری خود در سال جاری عنوان کرد.

شمسی‌پور ادامه داد: یکی از مواردی که در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، بررسی مصرف سوخت، کالیبره بودن و به روز بودن موتورخانه‌های ساختمان‌های اداری و غیراداری بزرگ است.

وی با اشاره به پیگیری‌های این اداره کل برای ایجاد کمربندی سبز در شهرهای فاقد این کمربندی در استان، اذعان کرد: همچنین براساس اقدامات انجام شده برای اجرای طرح مدیریت سبز در ادارات استان، جدول‌های مربوط به نوع مدیریت سبز دستگاه‌های دولتی در مصرف انرژی، کاغذ و سایر منابع به آن‌ها ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه محیط زیست یک فرهنگ عمومی محسوب می‌شود، حضور در مراکز آموزشی و ارائه آموزش‌های لازم به جوامع دانش آموزی از اولویت‌های این اداره کل محسوب می‌شود که در سال گذشته نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت.

*آموزش کشاورزان برای دفع اصولی پسماندها

شمسی‌پور بیان کرد: همچنین در راستای اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای آموزش کشاورزان، در سال جاری نیز جلسات آموزشی برای جوامع کشاورزی برگزار می‌شود تا به جای دفع یا سوزاندن غیر‌اصولی پسماندهای تولیدی، از آن‌ها برای تولید کود استفاده شود.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به تاکسی‌رانان با توجه به آلایندگی تاکسی‌ها، عنوان کرد: ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی برای کارکنان نیروی انتظامی به علت حضور آنان در سطح شهر و ارتباط با شهروندان، اقدام دیگری است که امسال نیز به اجرا در می‌آید.

همچنین معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان به عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: در حوزه محیط زیست انسانی، موضوع سیستم‌های پایش آنلاین منابع و آلودگی‌های احتمالی منابع پذیرنده بحث مهمی است که با وجود سه ایستگاه سنجش آلایندگی در سطح استان، پایش منابع آب، خاک و هوا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

عبدالحسین مظفری افزود: گسترش آزمایشگاه‌های معتمد این اداره کل، نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو و شیوه فعالیت آن‌ها، بررسی پسماندهای استان، بررسی وضعیت تخریب مناطق حفاظت‌شده و نیز رصد میزان مصرف آزبست در واحدهای صنعتی بخش دیگری از فعالیت‌های این اداره کل است.

مظفری ادامه داد: در بخش حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی نیز سرشماری حیات وحش در دو حوزه بهاره و زمستانه انجام می‌گیرد که رصد پرندگان آبزی نیز در همین راستا در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول