اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

آغاز سفر دستیار وزیر خارجه آمریکا به قزاقستان و ازبکستان

«رابرت بلیک» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا امروز به منظور انجام سفر دوره‌ای وارد «آستانه» پایتخت قزاقستان شد.

آغاز سفر دستیار وزیر خارجه آمریکا به قزاقستان و ازبکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، «رابرت بلیک» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی امروز (2 اردیبهشت) با برنامه سفر دوره‌ای وارد «آستانه» پایتخت قزاقستان شد.

پایگاه‌های خبری با استناد به بیانیه دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه ایالات متحده، آورده‌اند که این دیپلمات آمریکایی در نخستین روز بازدید خود از قزاقستان با مقامات ارشد سیاسی قزاق دیدار کرده و مسئله روابط دوجانبه و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

به گفته این منابع، وی در بخش دیگر برنامه سفر خود با دانشجویان و استادان دانشگاه «نظربایف» دیدار خواهد کرد.

در گزارش‌ها آمده‌ است که «بلیک» سه‌شنبه، 23 آوریل (3 اردیبهشت) آستانه را به مقصد «تاشکند» ترک می‌کند.

پایگاه خبری «12.اوز» در مطلبی آورده است که این مقام وزارت خارجه آمریکا در رأس هیئتی که «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا نیز شامل آن است در سفری 2 روزه از ازبکستان بازدید خواهد کرد.

به گفته این منبع، هدف از بازدید هیئت آمریکایی دیدار با مقامات عالی‌رتبه ازبکستان و بررسی مسائل مربوط به مناسبات دوجانبه بویژه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و انسانی خواهد بود.

در این مطلب تصریح شده است که بلیک روز چهارشنبه (4 اردیبهشت) در دانشگاه «اقتصاد و دیپلماسی جهانی» در تاشکند در مورد سیاست خارجی آمریکا در رابطه با آسیای مرکزی سخنرانی خواهد کرد و همچنین با نمایندگان سازمان‌های غیردولتی، جامعه مدنی و نمایندگان بخش تجاری ازبکستان ملاقاتی انجام خواهد داد.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که بلیک روز پنجشنبه دوباره به قزاقستان باز می‌گردد و در شهر «آلماتی» در کنفرانس بین‌المللی «قلب آسیا» (این همایش در تاریخ 5 اردیبهشت برگزار می‌شود و مسائل مربوط به امنیت افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد) شرکت می‌کند.

بنا به گفته منابع رسمی، بلیک را در این سفر «ویلیام برنز» که سمت معاون وزیر خارجه آمریکا را برعهده دارد، همراهی می‌کند.

در همین حال، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی قلب آسیا نشستی خواهد بود که با حضور مقامات سیاسی و تحلیلگران مسائل امنیت منطقه از 14 کشور دنیا به منظور رسیدن به یک توافق سیاسی در افغانستان برگزار می‌شود.

بنا به گفته این منبع، انتظار می‌رود که در این کنفرانس در مورد چالش‌های موجود در حوزه امنیت و ثبات منطقه، تبادل‌نظر شود.

وزارت خارجه قزاقستان، نمایندگان کشورهای آذربایجان، ایران، هند، چین، قزاقستان، قرقیزستان، امارات متحده عربی، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، برخی از کشورهای غربی، آمریکا و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مانند ناتو، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای را از جمله شرکت‌کنندگان این نشست عنوان کرده‌ است.

کارشناسان بر این باورند که مسائل مربوط به مشارکت تاشکند و آستانه در اجرای طرح خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، آزادی بیان و مراعات اصول دموکراسی در ازبکستان، از محورهای مذاکرات بلیک با مقامات سیاسی ازبکستان خواهد بود.

در 3 ماه اخیر این سومین بازدید بلیک از آسیای مرکزی می‌باشد. وی در تاریخ 27 دیماه سال گذشته از «بیشکک» بازدید کرد و با مقامات قرقیز موضوع تمدید حضور نظامی آمریکا در قرقیزستان و سرنوشت بعدی پایگاه نظامی «ماناس» را مورد مذاکره قرار داد.

وی پس از یک ماه در تاریخ اول اسفند سال گذشته به تاجیکستان آمد و مسائلی را در زمینه توسعه روابط دوجانبه با مقامات این کشور مورد بررسی قرار داد.

اخبار تکمیل و تحلیل‌های مربوطه متعاقبا به مخاطبین گرامی تقدیم خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول